Satt mønet sentrert over? Isåfall kan det funke med skråstøtte mot portens sider. De kan ta trykkbelastningen så lenge bjelken tar trekkbelastningen som skapes.

90x270 tror jeg nok man kan satse på selv om den er høyt utnyttet. Både kort- og langtidsnedbøyningene er små, så her kan man være litt tøff;)
Som nevnt må helheten vurderes ved valg av bjelke. Siden søylen er 115x115 forenkler en 115 bred bjelke innfestningen, også om de nye søylene er 115x115. Det blir riktignok litt overdimensjonert, men det forenkler en hel del. Deretter må man ikke glemme å stagge bjelken sidelengs i overkant ved støttene.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Hvorfor ikke lage en "takstol" ved porten da slipper man punktlasten midt over porten og kan få dem ned i bakken på en mer attraktiv måte.

/ATW

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Hvorfor ikke lage en "takstol" ved porten da slipper man punktlasten midt over porten og kan få dem ned i bakken på en mer attraktiv måte.

/ATW
Jeg er enig.
Om jeg nå har forstått riktig trengs det ikke noe spesielt over garasjeporten, gitt at man fører lasten fra takbjelken ned på sidene av garasjeporten.
Men det finnes mange måter å skinne en katt på.

Å legge en bjelke over porten er mye mer rasjonelt og stiller mye mindre krav til utførelsen av forband osv enn hva en "takstol" ville gjort. Jeg vil anbefale å bruke en bjelke.

• Liker
Gamlehav og 2 andre
  • Laddar…

Beste svar

Om pelaren med nocklasten er 115x115 ville jeg foreslå en bjelke med dimensjonen 115x225 (grensefall) eller 115x270 (helst).

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om pelaren med nocklasten är 115x115 skulle jeg foreslå en bjelke med dimensjonen 115x225 (grensetilfelle) eller 115x270 (helst).
Takk så mye for hjelpen :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.