Håper på gode råd fra forumets eminente ekspertise igjen. Også denne gangen gjelder det gulvbjelker og dimensjoner. Etter gode råd om hvordan jeg skulle gjøre med gulvbjelkene i husets 70-talls del er det nå superstødig gulv der. Nå er jeg inne på husets del som ble bygd i 1930. Gulvet er brutt opp og det jeg ser er trebjelker 65x160 med cc 60 omtrent, lengde 3,9 meter. Ingen korte bjelker noen steder men jernstag nedover omtrent ved lengde 2 meter til skinner på en del bjelker (kanskje alle) som er støpt diagonalt på tradisjonelt vis i kjellertakets hvelv. Bjelkene er rette og fine, ikke en eneste som har vridd seg. Bredde på hele rommet er 4,7 meter.
Sponplategulvet som ble lagt inn på midten av 70-tallet har spikret sparsomt, limt i fuger men ikke mot bjelker. Det har knirket, men av alle gulvene i huset har dette vært det mest knirkefrie. Vi har ikke følt at gulvet har sviktet og spikrene i sponplatene viser ingen tegn til at gulvet har sviktet.

Hva er ekspertisens råd om bjelkene. Kan jeg fortsette å stole på disse og ha et stødig gulv eller bør jeg forsterke det?

Dimensjonsmål fra denne tiden var alltid satt i tommer. En svært vanlig dimensjon på gulvbjelker var 3x7 tommer, noe som kan oversettes med 75x175 mm. 65x160 kanskje er 21/2x61/2 tommer, 62,5x162,5 mm. Uansett: 65x160 mm klarer ikke et spenn på 3,9 m uten akkvarlige sviktproblemer. Dersom hver bjelke derimot får støtte fra en jernbjelke så kommer situasjonen i en helt annen posisjon. Da oppstår ingen som helst problemer.

Takk for svaret. Det fikk meg til å grave meg ned i alt sagflis og oppdaget at alle bjelkene støttes nedenfra av to skinnebjelker med jevnt fordelt avstand. Det betyr altså at hver gulvbjelke har støtte i hver ende og deretter støtte med c/c omtrent 1,25 meter. Det burde være ok hvis jeg forstår JustusAndersson riktig. Det jeg kommer til å gjøre er å legge inn kortlingar der man går inn i rommet og deretter kortlingar der bjelkene har støtte. Da er en solid konstruksjon oppgradert for lang fremtid.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.