3.899 lest ·
2 svar
4k lest
2 svar
Dimensjonering gulvbjelker, hjelp bedømme gammelt bjelkelag
Håper på gode råd fra forumets eminente ekspertise igjen. Også denne gangen gjelder det gulvbjelker og dimensjoner. Etter gode råd om hvordan jeg skulle gjøre med gulvbjelkene i husets 70-talls del er det nå superstødig gulv der. Nå er jeg inne på husets del som ble bygd i 1930. Gulvet er brutt opp og det jeg ser er trebjelker 65x160 med cc 60 omtrent, lengde 3,9 meter. Ingen korte bjelker noen steder men jernstag nedover omtrent ved lengde 2 meter til skinner på en del bjelker (kanskje alle) som er støpt diagonalt på tradisjonelt vis i kjellertakets hvelv. Bjelkene er rette og fine, ikke en eneste som har vridd seg. Bredde på hele rommet er 4,7 meter.
Sponplategulvet som ble lagt inn på midten av 70-tallet har spikret sparsomt, limt i fuger men ikke mot bjelker. Det har knirket, men av alle gulvene i huset har dette vært det mest knirkefrie. Vi har ikke følt at gulvet har sviktet og spikrene i sponplatene viser ingen tegn til at gulvet har sviktet.
Hva er ekspertisens råd om bjelkene. Kan jeg fortsette å stole på disse og ha et stødig gulv eller bør jeg forsterke det?
Sponplategulvet som ble lagt inn på midten av 70-tallet har spikret sparsomt, limt i fuger men ikke mot bjelker. Det har knirket, men av alle gulvene i huset har dette vært det mest knirkefrie. Vi har ikke følt at gulvet har sviktet og spikrene i sponplatene viser ingen tegn til at gulvet har sviktet.
Hva er ekspertisens råd om bjelkene. Kan jeg fortsette å stole på disse og ha et stødig gulv eller bør jeg forsterke det?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Dimensjonsmål fra denne tiden var alltid satt i tommer. En svært vanlig dimensjon på gulvbjelker var 3x7 tommer, noe som kan oversettes med 75x175 mm. 65x160 kanskje er 21/2x61/2 tommer, 62,5x162,5 mm. Uansett: 65x160 mm klarer ikke et spenn på 3,9 m uten akkvarlige sviktproblemer. Dersom hver bjelke derimot får støtte fra en jernbjelke så kommer situasjonen i en helt annen posisjon. Da oppstår ingen som helst problemer.
Takk for svaret. Det fikk meg til å grave meg ned i alt sagflis og oppdaget at alle bjelkene støttes nedenfra av to skinnebjelker med jevnt fordelt avstand. Det betyr altså at hver gulvbjelke har støtte i hver ende og deretter støtte med c/c omtrent 1,25 meter. Det burde være ok hvis jeg forstår JustusAndersson riktig. Det jeg kommer til å gjøre er å legge inn kortlingar der man går inn i rommet og deretter kortlingar der bjelkene har støtte. Da er en solid konstruksjon oppgradert for lang fremtid.
Klikk her for å svare