Hei, nå trenger jeg deres innspill på konstruksjon av et flatt tak (1 grad) som det skal bygges takterrasse på. Det gjelder en tilbygging og vi er begrenset i høyde, noe som gjør at taket må være tynt/lavt. Har fått en konstruksjon tegnet med limtre 90x180 på cc 300 som riktignok holder høyden nede, men som jeg synes blir både dårlig isolert og kanskje også "unødvendig" stabil. Dessuten finnes fortsatt ca 90 mm til overs for å oppnå ønsket innertakhøyde.
Total lengde er 7050 mm, men det finnes en innervegg som støtter slik at lengste frittspennende blir ca 4400 mm. Mellomveggen er markert som "ikke bærende" men er tegnet med limtre 90x270 (3) og 6 stk søyler limtre 90x90 (P1). Platen er forsterket under mellomveggen.
Snølast 2
Jeg har ingen konstruksjonskunnskaper men synes at konstruksjonen virker som den kan gjøres bedre og billigere, særlig siden det finnes 90 mm til overs i høyde. Som det er tegnet nå, er i prinsipp 30% av taket bare limtre uten annen isolasjon.
Ville sette pris på konstruktive ideer. Eller så bekrefter dere at det er en utmerket konstruksjon og at jeg tar feil:)
Byggetegning av platt tak med lagvise detaljer inkludert tregulv, justerbare terrasseføtter, takpapp, isolasjon, og gipsplate. Gulvplan av en bygning med merket innvendig vegg, bjelker og søyler for en tilbygging med flatt tak og takterrasse; ulike dimensjoner er angitt. Byggetegning av en takkonstruksjon med limtrebjelker på 90x270 mm og 90x180 mm, festet med bjelkesko for en planlagt takterrasse.

Sist redigert:
Ingen som kan/vil komme med input?

De 90mm som du har til gode vil ha stor innvirkning på dimensjoner og isolasjonsmengde. Ofte er det en underliggende grunn til hvorfor konstruktøren har valgt denne oppbygningen. Jeg foreslår at du kontakter konstruktøren med dine betenkeligheter.

• Liker
Topsy67
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
De 90mm som du har til gode vil ha stor innvirkning på dimensjoner og mengden isolering. Ofte er det en bakenforliggende grunn til hvorfor konstruktøren har valgt denne oppbyggingen. Jeg foreslår at du kontakter konstruktøren med dine funderinger.
Takk! Jeg skal absolutt kontakte konstruktøren. Tenkte bare at jeg skulle komme med litt konstruktive forslag og ikke bare klage:D,

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.