Hei
Noen beregningskyndig som kan hjelpe meg med hvilken dimensjon jeg trenger på bærelinjen i mitt gulvbjelkelag.
Det er altså bærelinjen som kommer til å gå midt i huset på bildet nedenfor jeg trenger hjelp med i et fritidshus 1,5 plan. det kommer til å bli stolper som bærer opp på hver side av trappen, så fire opplegg totalt.
Med normal boliganvendelse bør bæringa være i limtre 90x315. Da blir nedbøyingen midt på strekningene som er 3750 mm, L/600. Bestill en hel limtrebjelke, det blir alltid best.
Med normal bostadsbruk bør bæreren være i limtre 90x315. Da blir nedbøyningen midt på strekkene som er 3750 mm, L/600. Bestill en hel limtrebjelke, det blir alltid best.
Ok, takk så mye, hadde håpet å klare meg på 270 mm høyde, men 315 skal vel funke det med
Kravet er vel en maksimal nedbøyning på L/300 så i teorien skulle vel en 270x90 fungere.
Men justus er jo eksperten her. Kanskje vil man virkelig unngå svikt?
Selv har jeg en 225x90 med et spenn på 2700 som jeg har fått utregnet fra akkreditert konstruktør som jeg synes ser noe nedbøyd ut... Det er forhåpentligvis bare i min hjerne. Men en 315x90 hadde jo føltes bedre..
Om du går opp i bredde så kan du klare deg med en 140x270, men den blir dyrere pga større volum. Bærebjelken er et primærbærverk som man må stille høyere krav til enn vanlige gulvbjelker.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.