Hei!

Vi tenker å bygge en sovehems over gangen vår og har støtt på spørsmålet om dimensjonering av en bjelke som skal bære gulvet. Kan noen der ute hjelpe?

Sovehemsen er 1600*2600 og langsiden vil henge fritt for å lage en åpning for trapp. Se bildet. Hvor grov trenger bjelken å være? Materiale? Limtre?

Hilsener
Anne

Skisse av et sovloft med dimensjonene 1600x2600 mm, viser plassering av en bjelke og åpen plass for en trapp med markering for spørsmål om dimensjonering.

Du bør kunne bruke:
http://iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx

Klikk på sirkelen ved loftet/overetasje, velg bjelkelag under...
Legg inn B1 = 1600
Lengde = 2600
Deretter bør du få litt resultater. Fra det jeg ser så bør limtre 56x225 fylle dine krav og bør ikke være underdimensjonert. Se vedlagt pdf ... håper det ble korrekt.

Takk så mye! Nå bør vi komme videre :)

Hilsen
Anne

Er det ikke litt unødvendig å dimensjonere et sovehems like kraftig som et gulvbjelkelag? Det skal vel ikke stå noe piano der, og nedbøyning er vel ikke et stort problem? Om man kan leve med at sovehemsen bøyer seg mer enn 2 mm når man laster 380 kg på det, kan man gå ned en god del fra 56x225 limtre. Hemsen jeg sov på da jeg var liten, husker jeg hadde 45x95 som bærende. Jeg ville sett på en seng som utgangspunkt for hvor grovt det trenger å være.

Takk for vennlige svar! Nå er vi på G :-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.