Jeg skal hjelpe en lokalhistorisk forening med en benk langs en fasade.
Tenkte å bore inn armeringsjern med jevne mellomrom ca. 1 meter i steinsokkelen,
for eksempel 200 mm dype hull.
Finnes det noen som kan hjelpe meg med forslag til dimensjon på armeringsjernet.
Tenkte meg tre 45*120 trykkimpregnerte planker å sitte på.
Mvh Ove
 
O OveE skrev:
Jeg skal hjelpe en lokalhistorisk forening med en sittebenk etter en fasade.
Tenkte bore inn armeringsjern med jevne mellomrom ca.1 meter i steinsokkelen,
for eksempel 200 mm. dype hull.
Er det noen som kan hjelpe meg med forslag på dimensjon på armeringsjernet.
Tenkte meg tre 45*120 trykkimpregnerte planker å sitte på.
Mvh Ove
Ja tror 12 mm blir spinkelt, skulle ha gått med 16mm.
Tror det holder med 100mm dype hull om det ikke er en veldig porøs grunn.
 
larsbj larsbj skrev:
Ja tror 12 mm blir klent, skulle ha kjørt med 16mm.
Tror det rekker med 100mm dype hull om det ikke er en veldig porøs grunn.
Hvor mange kilo kan man belaste et 16 mm. jern ca. 50 cm. fra vegg.
 
Et gjeng med fete gubber må også bøye 16mm jern inne ved steinsokkelen.
Du trenger en form for tverrbjelke fra ytterdelen av sittebenken skrått nedover innover som forsterker opp konstruksjonen. Den vil ellers fort bli deformert slik at gubbene faller av.
 
GoC GoC skrev:
En gjeng feite gubber vil også bøye 16mm jern inne ved steinsokkelen.
Du trenger en form for tverrslå fra ytterdel av benken skrått nedover innover som styrker opp konstruksjonen. Den vil ellers fort bli deformert så gubbene faller av
Om jeg går opp til 20 eller 25 mm.
 
O OveE skrev:
Om jeg går opp til 20 eller 25 mm.
Du vil altså at ingenting skal synes?
 
GoC GoC skrev:
Du vil altså at ingenting skal vises?
Det er nok enkelheten å bore og slå inn jernet i stensokkelen.
Det tidligere svaret om gubbar og gummor stemmer nok, det er derfor jeg vil ha både hengebukse og livrem.
Vil heller ikke sveise hvis det går.
 
Bøy til armeringsjern som en konsoll og bor to hull, ett øvre og ett nedre. Forankre i det øvre hullet med kjemianker. Da fungerer sikkert 12mm jern. Eller trolig. Men 12mm jern kan du jo bøye enkelt Da får du dragkraft i det øvre hullet og trykk i det nedre.
 
GoC GoC skrev:
Bøy til armeringsjern som en konsoll og bor to hull, et øvre og et nedre. Forankre i øvre hullet med kjemanker. Da fungerer sikkert 12mm jern.
Bra forslag, jeg skal se nærmere på dette, og takk for hjelpen.
God midtsommer til dere alle i bloggen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.