7.031 lest ·
24 svar
7k lest
24 svar
Dimensjonere terrasse over bakken
Hei Locke, vet ikke om du tenker på det samme som jeg angående stolpene? Bygde sammen et Willabgarden uterom og der var det gjort uttak i hjørnestolpene for takstolene som bør sende tyngden mer rett ned i stolpene. Er det å anbefale på trykt stolpe, f.eks 95x95? På den gamle terrassen har nesten alle de stolpene sprukket..Locke skrev:
Har en blanding av jord, stein & leire. Ser ut som en smidig løsning, men når jeg har boret meg ned, kan jeg skrape ut plass for å støpe en bunnplate til pilaren da? Redd for snarveier, en av de gamle stolpene har gått ned i bakken, kanskje fordi det var for få pilarer, kanskje pga jordens tilstand, vanskelig å vite jo.Pannlampa skrev:
Hei!
Hele ditt søyle-bjelke-system risikerer å feile hvis du får en vinkelfeil i systemet. Da tar ikke lenger stolpene last i sin lengderetning (høyde) men ligger snart på bakken. Du må gjøre systemet momentstabilt. Enten støtter diagonalt eller knutepunkter som kan ta moment - og da duger det ikke med vanlige bjelkesko.
Enklest for deg er nok å støtte det opp, men ofte skjer det ikke uten visse estetiske avkall. Ballast er jo å ta momentet i knutepunktene eller sette diskrete trekkstag - det trengs ikke mye trekkraft for å støtte det opp. Skjulte galvaniserte platestenger i 45 graders vinkel mot søylene for eksempel. Tenk på korrosjonsklassen på festelementene du bruker. På en høy veranda har man ikke plass til rustne festelementer - livsfare! C2, C3?
Hele ditt søyle-bjelke-system risikerer å feile hvis du får en vinkelfeil i systemet. Da tar ikke lenger stolpene last i sin lengderetning (høyde) men ligger snart på bakken. Du må gjøre systemet momentstabilt. Enten støtter diagonalt eller knutepunkter som kan ta moment - og da duger det ikke med vanlige bjelkesko.
Enklest for deg er nok å støtte det opp, men ofte skjer det ikke uten visse estetiske avkall. Ballast er jo å ta momentet i knutepunktene eller sette diskrete trekkstag - det trengs ikke mye trekkraft for å støtte det opp. Skjulte galvaniserte platestenger i 45 graders vinkel mot søylene for eksempel. Tenk på korrosjonsklassen på festelementene du bruker. På en høy veranda har man ikke plass til rustne festelementer - livsfare! C2, C3?
Takk for dette, hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt.Locke skrev:Hei!
Hele ditt søyle-bjelkesystem risikerer å falle sammen om du får en vinkelfeil i systemet. Da tar ikke lenger stolpene last i sin lengderetning (høyde) uten ligger snart på bakken. Du må gjøre systemet momentstabilt. Enten avstivere diagonalt eller knutepunkter som kan ta moment - og da duger det ikke med vanlige bjelkesko.
Enklest for deg er nok å avstive det, men ofte skjer det ikke uten visse estetiske avkall. Det beste er jo å ta momentet i knutepunktene eller sette diskrete strekkstag - det behøves ikke mye trekkraft for å avstive det. Skjulte galvaniserte flatjern i 45 graders vinkel mot søylene for eksempel. Tenk på korrosjonsklassen på festeelementene som du bruker. På en høy veranda har man ikke plass til rustne festeelementer - livsfare! C2, C3?
Men de 12 stolpene skaper 5 "bokser" under verandaen, hadde tenkt å lage enklere kaldlagring under 2-3 av dem og der kan avstiverne komme til nytte i veggene.
I stedet for bjelkesko kan jeg bruke en 45x45 langs med bærelinjen og lage utsparinger i gulvbjelkene?
Blir å oppdatere tegningen igjen
Sist redigert:
Jeg har ved noen anledninger laget stolpene av 45x95 limt mellom to 45x170. Da lar man den innerste 45x170 danne underlag for bjelken og de to andre fortsette opp og danne rekkverk.
Du må regne på forskjellen i penger mellom 95x95 limtresøyler pluss bjelkesko (for det er vel det du har tegnet inn nå?) og versjonen med hjemmebyggde søyler.
Dette med å skjære ut og ordne kan man jo gjøre men ... Nei...
Du må regne på forskjellen i penger mellom 95x95 limtresøyler pluss bjelkesko (for det er vel det du har tegnet inn nå?) og versjonen med hjemmebyggde søyler.
Dette med å skjære ut og ordne kan man jo gjøre men ... Nei...
Har bare planlagt bjelkesko for å feste gulvbjelkene i to av bjelkelagene og la den i midten ligge under. Bjelkelagene har jeg foreløpig bare plassert på utsiden av stolpen (festet fra siden i trykkimpregnert 95x95 som jeg vurderte å kappe ut).Locke skrev:Jeg har ved noen anledninger laget søylene av 45x95 limt mellom to 45x170. Da lar man den innerste 45x170 danne opplegg for bjelkelaget og de to andre fortsette opp og danne rekkverk.
Du får regne på forskjellen i penger mellom 95x95 limtresøyle pluss bjelkesko (for det er vel det du har tegnet inn nå?) og versjonen med hjemmebygde søyler.
Dette med å kappe ut og fikse kan man jo gjøre, men ... Nja...
Det er ganske fint om du kan få søylene til å fortsette opp og ta rekkverket også. Rekkverket må kunne ta et ganske stort moment - tenk en gjeng fulle karer som alle står og lener seg ut. Konstruksjonen må være "idiotsikker".
Allvitende
· Västra Götalands
· 849 innlegg
Hei, i hvilket program har du laget tegningen?
Klikk her for å svare