skal erstatte en 35 år gammel landgang til en brygge. Den er i dag 10 m lang og består av to telefonstolper med terrassebord på. Fungert topp, men begynner å gi opp.
Den er frtt festet i begge ender
Den kanskje bør tåle at 3x100kg karer står på midten som maks.

1, tips på bjelke og dimensjon?
- Bestille impregnert trebjelke? Dimensjon? (Finner ingen bra tlf stolper nå)
- bruke galvanisert stålbjelke? Type og dimensjon? Vil kunne feste spikreplate i den

R
Sjekk med kraftselskapene, de bytter stolper med jevne mellomrom, er det kreosot i dem så kanskje du ikke får noen, ellers er de ikke umulige. Deretter blander du ut kald asfalt med litt parafin/varnolen/lakknafta eller annen fet væske og stryker på, kommer til å lukte, men hva gjør det.

Kul problem! Spørsmålet er hvilke kriterier man skal ha for dimensjoneringen? Jeg tror at det avgjørende spørsmålet er hvilken nedbøyning man skal akseptere ved 3x100 kg? Det eneste realistiske alternativet er trykkimpregnert limtre, på grunn av den store spennvidden. Det er klart at det går an å bruke stål, men det blir dyrere og tyngre.

Velger du limtre 210x360 så gir 3x100 kg en nedbøyning på ca 6 mm. Nedbøyningen på grunn av egenvekten blir ubetydelig og på grunn av snø (snøsone 2) ca 1/500 av spennvidden. En 90x540 bjelke blir billigere og noe stivere men også betydelig høyere. I stål for å tilsvare dette trenger du en HEA 220. Hver slik veier ca 500 kg. Ingenting er hugget i stein. Jeg kanskje setter for høye krav?

Bra input! I dag er stolpene mellom diam 200 og 300. De har fungert helt ok så sammenlignet høres 21x36 limtre litt overkill ut. Det ville fungere med tre lavere bjelker, det er bra om det ikke blir for høyt i endene i hvert fall.
Hva ville det bety med 3st 90x200? Hva koster en slik bjelke omtrent?

J justusandersson skrev:
Kult problem! Spørsmålet er hvilke kriterier man skal ha for dimensjoneringen? Jeg tror at det avgjørende spørsmålet er hvilken svikt man skal akseptere ved 3x100 kg? Det eneste realistiske alternativet er trykkimpregnert limtre, på grunn av den store spennvidden. Det er klart at man kan bruke stål, men det blir dyrere og tyngre.

Velger du limtre 210x360 gir 3x100 kg en nedbøyning på ca 6 mm. Nedbøyningen pga egenvekt blir forbigående og pga snø (snøsone 2) ca 1/500 av spennet. En 90x540 bjelke blir billigere og noe stivere, men også betydelig høyere. I stål for å tilsvarer dette trenger du en HEA 220. Hver slik veier ca 500 kg. Ingenting er hugget i stein. Kanskje jeg har for høye krav?

Med tre bjelker tror jeg at 90x360 ville bli akseptabelt bra. Det går bra å tynne dem ut i endene hvis man følger visse prinsipper. Sikkert til halve høyden. En vanlig "otrykt" slik koster nok rundt 3000 kr. Det pleier alltid å lønne seg å spørre.

• Liker
lars11
  • Laddar…
Oversetter man en rundstolpe med i snitt 25 cm diameter og en holdbarhetsklasse som tilsvarer C24 til limtre, tilsvarer det bl.a. 90x290.

tenkte erstatte de to 7m telefonstolpene med tre 90x200 impregnerte limtrebjelker på 6m. Hva sier ekspertisen om det?

Det blir mer ustabilt.

hmm, ok det ser ut til å finnes også 115x220, føles kanskje mer likt stolpene

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.