Vi skal bygge låve/garasje/verksted/stall på ca 220 m2 med målene 28x8 m.
Høyde til hanebjelke ca. 3,50 m.
Vi går for 45 graders vinkel på takstolene, så høyden til møne blir vel ca. 8 m.
For å spare vil vi støpe en såle (i hvilken vi kan støpe plate i fremtiden).
Det jeg lurer på er: Hvor bred og dyp må jeg lage sålen for at den skal bære? Hvilke dimensjoner kreves på armeringen? Hvor tett skal armeringen ligge?
Jeg ville være veldig glad hvis noen med erfaring kunne veilede meg i dette emnet!
Høyde til hanebjelke ca. 3,50 m.
Vi går for 45 graders vinkel på takstolene, så høyden til møne blir vel ca. 8 m.
For å spare vil vi støpe en såle (i hvilken vi kan støpe plate i fremtiden).
Det jeg lurer på er: Hvor bred og dyp må jeg lage sålen for at den skal bære? Hvilke dimensjoner kreves på armeringen? Hvor tett skal armeringen ligge?
Jeg ville være veldig glad hvis noen med erfaring kunne veilede meg i dette emnet!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 innlegg
I min verden plate = såle.
Men du tenker bare støpe en kantbjelke.
Min far var også gnien så på to boder har kantbjelken begynt å tippe over.
Han var nok litt gnien med underlaget også.
Skal du få det til å fungere så må det være en solid fot under jord slik at det ikke kantrer, tenk foten må komme midt under svillen.
Det er enklere å støpe helplate nå, men det går mer betong nå, deler du på jobben så går det totalt mer betong.
Bare kantbjelke må formes dypere og på begge sider av bjelken.
Støper du gulv senere så må alt ryddes ut.
Betongbilen må enten kjøre inn og dere må armere etter hvert eller pumpe inn betongen.
Min mening er at bygninger må ha en god grunn å stå på og at taket er tett, resten er ikke like nøye, kan alltid utbedres senere.
Protte
Men du tenker bare støpe en kantbjelke.
Min far var også gnien så på to boder har kantbjelken begynt å tippe over.
Han var nok litt gnien med underlaget også.
Skal du få det til å fungere så må det være en solid fot under jord slik at det ikke kantrer, tenk foten må komme midt under svillen.
Det er enklere å støpe helplate nå, men det går mer betong nå, deler du på jobben så går det totalt mer betong.
Bare kantbjelke må formes dypere og på begge sider av bjelken.
Betongbilen må enten kjøre inn og dere må armere etter hvert eller pumpe inn betongen.
Min mening er at bygninger må ha en god grunn å stå på og at taket er tett, resten er ikke like nøye, kan alltid utbedres senere.
Protte
Takker!prototypen skrev:I min verden plate = såle.
Men du tenker bare å støpe en kantbjelke.
Min far var også gjerrig så på to boder har kantbjelken begynt å tippe over.
Han var nok litt gjerrig med underlaget også.
Skal du få det til å fungere så må det være en skikkelig fot under bakken så det ikke kantrer, tenk foten må komme midt under svillen.
Det er enklere å støpe helplate nå, men det går mer betong nå, deler du på arbeidet så går det totalt mer betong.
Bare kantbjelke må formes dypere på begge sider av bjelken.
Min mening er at bygninger må ha en god grunn å stå på og at taket holder tett, resten er ikke like nøye, kan alltid utbedres senere.
Protte
Klikk her for å svare