Hei!
Jeg skal til å bygge en balkong. Problemet er at jeg har altandør og kjøkkenvindu under, som gjør at jeg ikke vil ha noen bærende stolper i utsikten eller foran døren. Tanken falt da på en jernbjelke, typ HEA.

Jeg legger balkongen på takstol på den ene siden og har deretter 4 meters spennvidde der jeg har en limtrestolpe som holder oppe jernbjelken. På bjelken legger jeg deretter mine balkonggulvsviller.

Hvor kraftig jernbjelke trenger jeg?

Jeg har forsøkt å tegne en liten skisse i Paint for å vise.
 
  • Skisse av en balkongkonstruksjon med en HEA-jernbjelke, støttet av en limtrepelare, over en altandør og et kjøkkenvindu.
Jern er jo ganske trist med tanke på rust, kanskje begge kan være limtre?

For balkonger finnes det sikkert ganske strenge byggnormer, du bør nok kontakte en konstruktør.
 
Hei!

Jeg har en låve som er bygget med Heabalk for høyløftets konstruksjon. Der oppe lagrer jeg akkurat nå kanskje 200 tonn med trelast. Bjelkene mine er 150 mm tror jeg. Det er ikke en sjanse for at du knekker en Heabalk med en balkong. På en spennvidde på 4 meter har vi 3 stk 5 meter høye tettpakkede trelastpakker. Ingen anelse om vekten, men det blir mange tonn. Bjelken svikter ikke en eneste mm. Så bygg i vei. Så bygger du 20 balkonger til oppå. Det holder.
 
Cheesus:
Jeg har nemlig en H-bjelke med målene 180x170 som altså burde være nok, med tanke på det du har i låven din.

Mycke-nu:
Rust er selvfølgelig ikke morsomt, men jeg kan vel rustbehandle, male og deretter bygge inn jernbjelken med samme virke som jeg har til balkongen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.