Jeg skal bygge et mindre skur, ca. 4x1 meter.

Tenkte å sette en 45x120 som bjelke mot eksisterende vegg (som da "takstolene" vil hvile på inne ved husveggen).

Hva trenger jeg for dimensjoner på franske treskruer (som jeg tenkte å skru gjennom eksisterende panel inn i stenderne innenfor) og hvor mange trenger jeg?
Bør man ha skiver? Hva for skiver?

Bør jeg forbore? Hvor dypt / hvilken dimensjon?

Annet å tenke på?

/Jocce

Hvordan ser eksisterende veggen ut? Bilde?
Hvilken dimensjon har lekten innenfor panelet?

K
Essve WAF skrue i stedet for fransk. Bedre og du slipper skive. Dimensjonen utgår fra hvilken bruddgrense for skjærspenning som skruen har og din forventede radielle kraft på skruen.

Demmpa Demmpa skrev:
Hvilken dimensjon har bjelken innenfor panelen?
Demmpa Demmpa skrev:
Hvilken dimensjon har bjelken innenfor panelen?
Bilde av veggen her (med "mockup" for omtrentlig størrelse av skjermentaket)
Bjelker: ingen anelse om størrelse faktisk..og er ikke så gira på å fjerne panelen for å sjekke. Men det er en isolert vinterhage som denne veggen er utsiden på, hvis man kan gjøre noen antagelser fra det?

Grått hus med liten treplattformsplass foran, et hockeymål, og trestolper for skisse av skärmtak.

/Jocce

K kniv skrev:
Essve WAF skrue i stedet for fransk. Bedre og du slipper skive. Dimensjonen avhenger av hvilken bruddgrense for skjærspenning som skruen har og din forventede radielle kraft på skruen.
Ingen anelse om hvordan man regner ut det. Noen ideer fra bildet ovenfor?
(Dimensjonene på materialet blir så klart grovere enn denne "mockup")

/Jocce

K
Jocce81 Jocce81 skrev:
Ingen aning om hur man räknar ut det. Noen ideer fra bildet ovenfor?
(Dimensjonene på virket blir så klart grovere enn denne "mockup")

/Jocce
Ah det der var jo veldig lite. Hva skal du ha på, kanalplast? Det trenger man nok ikke regne så mye på.
Hva har du for avstand mellom lektene inne i veggen? Tenker at du lettest ser det gjennom å enten ta bort nederste panelet eller sjekker hvor panelet er spikret. Hvordan hadde du tenkt å finne ut hvor du skal skru (uansett skrue)?

Jeg hadde tatt Essve WAF 8mm, minst 100 lange (litt avhengig av hva du har bak/inne i veggen). Gir 30mm innfesting i lektet gitt 22mm panel. Typ 8 skruer på 4m burde holde, litt avhengig av hvor du kan ha innfestingspunktene.
Største regelmessige belastningen kommer fra takets egenvekt. Litt snø av og til har nok ganske liten påvirkning på belastningen.

K kniv skrev:
Ah det der var jo veldig lite. Hva skal du ha på, kanalplast? Det trenger man nok ikke regne så mye på.
Hva har du for avstand mellom stenderne inne i veggen? Tenker du lettest ser det gjennom å enten fjerne nederste panelet eller sjekke hvor panelet er spikret. Hvordan hadde du tenkt å finne ut hvor du skal skru (uansett skrue)?

Jeg hadde tatt Essve WAF 8mm, minst 100 lange (litt avhengig av hva du har bak/inni veggen). Gir 30mm innfesting i stenderen gitt 22mm panel. Typ 8 skruer på 4m burde holde, litt avhengig av hvor du kan ha innfestingspunktene.
Største regelmessige belastningen vil komme fra takets egenvekt. Litt snø en gang iblant har nok ganske liten påvirkning på belastningen
Ja som sagt ca 4x1 meter

Blir korrugert stålplate som tak så ingen større vekter.

Tenkte sjekke hvor panelet er spikret for å se hvor stenderne sitter, ellers forsøke med stendersøker (kan kjøre både innenfra og utenfra tenker jeg)

/Jocce

Jeg hadde satt opp minst to stående stendere fra bakken helt opp til overliggeren for å ta opp vekten fra taket.

• Liker
Huzzbutt
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jeg hadde satt opp minst to stående regler fra bakken opp til overliggeren for å ta opp tyngden fra taket.
I stedet for å legge belastningen på bjelken mot veggen?

/Jocce

• Liker
Huzzbutt
  • Laddar…
K
Jocce81 Jocce81 skrev:
I stedet for å legge belastningen på bærbjelken mot veggen?

/Jocce
Du kan avlaste bærbjelken og veggfestet med stående stolper under bærbjelken.

• Liker
Jocce81 og 1 annen
  • Laddar…
K kniv skrev:
Du kan veksle av bjelken og vegginnfestingen med stående stendere under bjelken.
Tror du at det er nødvendig på et så lite tak?

/Jocce

K
Jocce81 Jocce81 skrev:
Tror du att det behövs på ett så lite tak?

/Jocce
Nei. Kan du feste bjelkelaget i stendere i veggen og ikke bare i panelet holder det fint imo

• Liker
Jocce81
  • Laddar…
K kniv skrev:
Nei. Kan du feste bærebjelken i stendere i veggen og ikke bare i panelen holder det godt imo
Det er litt slik jeg tenker også.

/Jocce

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.