4.148 lest ·
12 svar
4k lest
12 svar
Dimensjon fransk treskrue bærende lekt skjermtak
Jeg skal bygge et mindre skur, ca. 4x1 meter.
Tenkte å sette en 45x120 som bjelke mot eksisterende vegg (som da "takstolene" vil hvile på inne ved husveggen).
Hva trenger jeg for dimensjoner på franske treskruer (som jeg tenkte å skru gjennom eksisterende panel inn i stenderne innenfor) og hvor mange trenger jeg?
Bør man ha skiver? Hva for skiver?
Bør jeg forbore? Hvor dypt / hvilken dimensjon?
Annet å tenke på?
/Jocce
Tenkte å sette en 45x120 som bjelke mot eksisterende vegg (som da "takstolene" vil hvile på inne ved husveggen).
Hva trenger jeg for dimensjoner på franske treskruer (som jeg tenkte å skru gjennom eksisterende panel inn i stenderne innenfor) og hvor mange trenger jeg?
Bør man ha skiver? Hva for skiver?
Bør jeg forbore? Hvor dypt / hvilken dimensjon?
Annet å tenke på?
/Jocce
Demmpa skrev:
Bilde av veggen her (med "mockup" for omtrentlig størrelse av skjermentaket)Demmpa skrev:
Bjelker: ingen anelse om størrelse faktisk..og er ikke så gira på å fjerne panelen for å sjekke. Men det er en isolert vinterhage som denne veggen er utsiden på, hvis man kan gjøre noen antagelser fra det?

/Jocce
Ingen anelse om hvordan man regner ut det. Noen ideer fra bildet ovenfor?K kniv skrev:
(Dimensjonene på materialet blir så klart grovere enn denne "mockup")
/Jocce
Ah det der var jo veldig lite. Hva skal du ha på, kanalplast? Det trenger man nok ikke regne så mye på.Jocce81 skrev:
Hva har du for avstand mellom lektene inne i veggen? Tenker at du lettest ser det gjennom å enten ta bort nederste panelet eller sjekker hvor panelet er spikret. Hvordan hadde du tenkt å finne ut hvor du skal skru (uansett skrue)?
Jeg hadde tatt Essve WAF 8mm, minst 100 lange (litt avhengig av hva du har bak/inne i veggen). Gir 30mm innfesting i lektet gitt 22mm panel. Typ 8 skruer på 4m burde holde, litt avhengig av hvor du kan ha innfestingspunktene.
Største regelmessige belastningen kommer fra takets egenvekt. Litt snø av og til har nok ganske liten påvirkning på belastningen.
Ja som sagt ca 4x1 meterK kniv skrev:Ah det der var jo veldig lite. Hva skal du ha på, kanalplast? Det trenger man nok ikke regne så mye på.
Hva har du for avstand mellom stenderne inne i veggen? Tenker du lettest ser det gjennom å enten fjerne nederste panelet eller sjekke hvor panelet er spikret. Hvordan hadde du tenkt å finne ut hvor du skal skru (uansett skrue)?
Jeg hadde tatt Essve WAF 8mm, minst 100 lange (litt avhengig av hva du har bak/inni veggen). Gir 30mm innfesting i stenderen gitt 22mm panel. Typ 8 skruer på 4m burde holde, litt avhengig av hvor du kan ha innfestingspunktene.
Største regelmessige belastningen vil komme fra takets egenvekt. Litt snø en gang iblant har nok ganske liten påvirkning på belastningen
Blir korrugert stålplate som tak så ingen større vekter.
Tenkte sjekke hvor panelet er spikret for å se hvor stenderne sitter, ellers forsøke med stendersøker (kan kjøre både innenfra og utenfra tenker jeg)
/Jocce
Klikk her for å svare