Jeg holder på med å bygge en terrasse med tak, og hele designet har jeg laget litt som en sandwich med bjelker i ulike lag. Stolpene er egentlig to bjelker, og den øvre bjelkelaget samt rekkverket går i midten. Nå lurer jeg imidlertid, jeg har bare "skåsikret" sammen bjelkene med 6x120mm treskruer samt 6x90mm. Jeg har skrudd slik at hullene skal være så skjulte som mulig.

Jeg tror jeg trenger litt forsterkning gjennom stolpene, spesielt på toppen og bunnen av stolpene, nå står valget mellom å dra inn noen franske treskruer eller alternativt vognbolter rett igjennom.

Vognboltene ville definitivt vært den sterkere løsningen, men det blir jo ikke like pent på den ene siden der man må stirre på en skive, mutter og bolt som stikker ut. Selvsagt nederst går det sikkert, for det blir bygd inn og vil ikke synes etterpå.

Bygge av en altan med tak ved siden av et hus. Rammen er laget av tre, med stendere og bjelkelag, og en stige står lent opp mot bjelkene.

Jeg tror ikke det trengs, er du bekymret kan du jo komplettere med noen galvade trådspiker.

Jeg synes "lamineringene" noen steder ikke er så tette som de burde være, så derfor vurderer jeg store franske treskruer eller vognbolter for å virkelig få delene presset sammen med hverandre.

I dag finnes det jo grove montasjeskruer som er betydelig bedre enn klassiske franske skruer som egentlig er helt verdiløse sånn sett.....

• Liker
Dilato og 1 annen
  • Laddar…
Om du har tilgang til store tvinger kan du jo spiklime eller skruvlime sammen stolpene.

Ja bæringen henger vel i skruene (ingen støtte under), så man må tenke seg om. Føles som konstruksjonsskruer har erstattet franske treskruer og er litt mer diskrete.

Jo, så skruene må ta all belastning der også.

Jeg har ingen tvinger som orker trekke sammen selv om jeg har tvinger som kommer rundt.

Hvordan ser disse konstruksjonssskruene ut?

Gjengestang med kuppelmuttere der det er synlig?

Kupolmutre var en god idé...

Kjøpte vognbolter og skal kombinere dem med kuppelmutre

• Liker
Ursviken
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
klassiske franske skruer som egentlig er helt verdiløse
❤️👏

DennisCA DennisCA skrev:
Jo så skruvene får ta all belastning der også.

Jeg har ingen tvinger som orker dra sammen selv om jeg har tvinger som kommer rundt.

Hvordan ser disse konstruktionsskruvene ut?
Orker ikke tvinger dra sammen det så er treverket for skjevt til å dra sammen med skruv. Om det ikke er så at du prøver dra sammen det med eksisterende skruver skrudd inn?

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Test den moderne erstatningen for fransk treskrue: Big Dog. Eksempler finnes her, men jeg mener jeg har kjøpt lignende også på Biltema. https://www.beijerbygg.se/privat/sv...digt/traskruv-big-dog-c4-10x50-40st-915608062

Det er helt sprøtt hvor sterke de er med sine rimelig grove Torx-fatninger typisk T40, har kjørt hundrevis av grove 10mm x 140 mm med slagtrekker på 340 Nm uten noen som helst problemer. Finnes i alle interessante dimensjoner akkurat som den gamle franske treskruen. Sykt effektivt.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.