Tid for å begynne å lete/bestille trelast til vårens prosjekt: Vi skal rive opp et fusket/dårlig/råttent gulv i et isolert gammelt uthus som skal bli en liten pub. Vurderer dimensjoner på gulvbjelkelaget. Da vi gjorde om gulvkonstruksjonen i stua fra "mullbänk" til bjelkelag på søyler var bjelkelaget 45x195 og bjelkene 150x150. Ingen regnet på dimensjoneringen, men vi tok kraftig - og dyrt - trelast bare. Nå når jeg leser litt rundt ser jeg at mange bruker 45:ere også til bjelker? Holder det? Gulvet skal ikke belastes mer enn normalt (muligens setter vi inn en liten vedovn men den vil maks veie 100 kg).

Billigere og mer håndterbart alternativ for så vidt, men denne gangen skal svigerfar hjelpe til, og han vil mumle om "kjærringbygge og korthus" hvis jeg ikke har veldig sterke argumenter (han vet selvfølgelig best i alle situasjoner og siden han er vennlig nok til å hjelpe til, er det bare å bite tennene sammen...).

Mikael_L
Bøyestyrken får man hovedsakelig på grunn av høyden på bjelken/regelen, dvs kan en 220x45 stående på høyden være sterkere enn en 150x150. Nå vet jeg altså ikke om det er sånn, jeg prøver bare å belyse hvordan det fungerer. Med litt flaks tar noen som har god litteratur og sjekker dette i en tabell så vi får et svar. ...

Men vil du virkelig dimensjonere riktig bør du nok sørge for å få beregnet din konstruksjon. Da må man vite spennviddene mellom lagrene for bærende bjelke, antagelig spennvidden på dekke samt hvilken belastning gulvet skal bære... og sånt, du vet .... ;)

OK, høres jo rimelig ut. En fordel ellers med 150x150 burde jo være at de lettere ligger på plass under byggingen? 45:er høres ustødig ut selv om jeg er med på at det først og fremst er høyden på bæringsbjelkene som avgjør holdfastheten. Å regne vet jeg ikke om jeg gjør (=lar noen andre konstruksjonskyndige gjøre) i dette tilfellet. Kjører med vanlige cc 600 og tar i litt på dimensjonene i stedet - det blir garantert bedre enn det som ligger i dag... Det er også et ganske lite gulv så kostnaden blir nok rimelig uansett.

En 150*150 er 50% stivere enn 45*220 men til en pris som jeg mistenker er mer enn 50% dyrere....

GustavW skrev:
En 150*150 er 50% stivere enn 45*220 men til en pris som jeg mistenker er mer enn 50% dyrere....
Om man kan og vil bolte sammen 4 stk 45x220 så at man for øyet får en homogen bjelke på 180x220 da, hva tilsvarer det?

Eller 2 stk 125x125 tett sammen på siden eller evt. over hverandre?

Bortsett fra prisen, hvilken løsning gir den stiveste bjelken?

Stivheten øker lineært med bredden og kvadratisk med høyden, altså l*h^2. En 180*220 er altså like sterk som en 90*315 limtre forutsatt at du har fått til sammenføyningen. 2 stk 125*125 oppå hverandre sammenlimt/skrud gir en konstruksjon som har 80% av styrken i ovenstående. 2 stk dito ved siden av hverandre gir 30% av samme styrke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.