Jeg sitter med Sketchup og tenkte modellere opp vårt tenkte gjestehus på landet i Roslagen. Gjorde en lignende modell for noen år siden da vi bygde en terrasse, og det fungerte veldig bra.
Det blir et 25 kvm Attefallshus med saltak, to rom og soveloft. Ingen hygienerom, det får gjøres i hovedhuset.
Tenkte ha modellen som grunnlag for å få forslag fra byggefirmaer.
Men da ville det være bra å sette inn "riktig" dimensjon av bjelker og slikt selvfølgelig. Huset blir 3.7x6.45 utvendig og da tenkte vi at 15 cm skulle rekke for veggenes tykkelse. Isolering skal det være selvfølgelig, men ikke for arktisk vinter, vi bor der ute bare på sommerhalvåret...
Hva jeg skulle ville vite er hvilke dimensjoner man normalt bruker til:
- Reisverket i ytterveggene med 60 cm deling på stående bjelker (45x70, 45x95 eller 45x120)
- Bunnsviller i gulvkonstruksjonen med 3 langsgående sviller (45x170, 45x195 eller 45x220)
- Tverrbjelker i gulvet, spennvidde ca. 1.8m i bjelkesko på svillene (45x145, 45x170 eller 45x195)
Taket må være åpent innvendig (ingen himling eller loft) så vi tenkte ta en limtrebjelke som mønebjelke lagt opp i gavlene samt i mellomveggen mellom de to rommene. Spennvidden blir da ca. 3.7 + 2.7 m for de to delene. Så tenkte vi at i stedet for takstoler montere takbjelker mellom bjelken og veggenes overside. Skal man kanskje ha to takstoler (en i hver gavl) og så bærende søyler i mellomveggen?
I veggen skal du ha minst 45*95, men vil du ha mer isolasjon, ta større.
Syllen blir like bred som stenderne i veggen.
Gulvet må være minst 45*120 C18, men anbefaler større for at det ikke skal være ubehagelig med kalde gulv.
Angående taket har jeg regnet snøsone 2 og betongstein med isolasjon og innvendig kledning.
Har du et slikt tak kreves følgende dimensjoner:
Pilarer i yttervegger: 120*45 C14
Pilarer i midten 90*90 GL28 h konstruksjonsvirke
Treverk i mønen: 220*45 C24
Takåser: 45*120 C14
Jeg fant en byggeveiledning på en bod i Allt om Fritidshus nr 4 2013 (side 56-57). Dessverre ser det ikke ut til å finnes noen nettversjon av denne tidningens artikler, så jeg kan ikke lenke...
Der har de ikke angitt hovedmål for hytta, men det ser ut til å være noe i stil med 3.5x4.3m, muligens lengre og smalere.
De har i alle fall angitt dimensjoner på treverket:
- bærelinjer og åser i gulvet 45x170
- vegger 45x95
- mønebjelke 2 sammenlimte 45x220
- bjelkestøtter (stolper) for mønebjelken 90x95 (2 sammenlimte 45x95)
- takbjelker med delingen 600 mm 45x170 <= ganske så kraftig synes jeg. Holder det ikke med 120?
I mitt tilfelle blir bredden på rammen 3628 mm, dvs. takbjelkene skal spenne over 1814 mm i bredde med 25 graders helling. Burde vel holde med 45x120, eller blir det for lite plass til isolasjon da?
Jeg målte nettopp i taket på eksisterende hytte (Västkuststugan) og takstolene her er bygd med 120 mm høyt trevirke selv om spennvidden er 5 m, dvs. hvert ben spenner 2.5 m. Da burde det vel holde med 120 for mitt Attefall-bygg også??
Det er jo det du foreslår, men hva betyr C14 for noe?
Om man tar slik profilert plåt (ser ut som taktegl) som bekledning på taket så blir det vel lettere og dermed enda sikrere med 45x120, eller hva?
Disse dimensjonerings-lenkene leder til sider der man skal logge inn og angie navn mm og det har jeg ikke så stor lyst til, får nok spam-mail uansett...
Vanskelig dette med dimensjonering, men jeg vil jo ikke optimalisere for lav kostnad, bare ta noe som ifølge "tommelfingerregler" vil fungere...
Samtidig vil jeg ikke sløse på høydekravene fordi det gjelder å komme under 4m fra bakken som maks.
Jeg fant en byggeveiledning for en bod i Allt om Fritidshus nr 4 2013 (side 56-57).
Dessverre ser det ikke ut til å være noen nettversjon av denne avisens artikler, så jeg kan ikke lenke til det...
Der har man ikke oppgitt hovedmål for hytta, men det ser ut til å være noe i stil med 3.5x4.3m, muligens lenger og smalere.
De har i hvert fall oppgitt materialdimensjoner:
- bærebjelker og åser i gulvet 45x170
- vegger 45x95
- mønebjelke 2 sammenlimte 45x220
- støttepillarer for mønebjelke 90x95 (2 sammenlimte 45x95)
- takbjelker med deling 600 mm 45x170 <= ganske grove synes jeg. Holder det ikke med 120?
I mitt tilfelle blir bredden på rammen 3628 mm, dvs takbjelkene skal spenne over 1814 mm i bredden med 25 graders helling. Bør vel gå med 45x120, eller blir det for lite plass til isolasjon da?
Jeg målte nettopp i taket på den eksisterende hytta (Västkuststugan) og takstolene her er bygget med 120 mm høyt virke, selv om spennet er 5 m, dvs hvert ben spenner 2.5 m.
Da bør det vel holde med 120 for mitt Attefall-bygg også??
Det er jo det du foreslår, men hva betyr C14 for noe?
Hvis man tar sånn her profilert plate (ser ut som takstein) som kledning på taket så blir det vel lettere og dermed enda sikrere med 45x120, ikke sant?
Disse dimensjonerings-lenkene leder til sider hvor man skal logge inn og oppgi navn mm, og det har jeg ikke så stor lyst til, får nok spam-mail uansett....
Vanskelig dette med dimensjonering, men jeg vil jo ikke optimalisere for lav kostnad, men bare ta noe som ifølge "tommelfingerregler" vil fungere...
Samtidig vil jeg ikke sløse på høyden da det gjelder å komme under 4m fra bakken som maks.
Noen raske tanker og svar fra min side:
C14, C24 osv er styrkeklassifisering av virket. Høyere tall innebærer høyere styrke. Bruker å være stemplet på dem. Hos byggmax er det normalt C14 lekter mens hos mer veletablerte byggevarehandler har de oftest både C14 og C24, noen ganger enda høyere klassifiseringer.
25 grader virker som en uvanlig helling, normalt er det å gå ut fra "jevne deler". Dvs 14 grader (1:4), 18 grader (1:3), 22 grader (1:2.5), 27 grader (1:2) osv.
Finnes naturligvis ingen hindringer for å ha akkurat 25 grader hvis man vil det.
Jeg synes du skal bruke 145mm lekter som takbjelker, om ikke annet for isolasjonens skyld, husk at du mister en del som skal være luftspalte. Tror det kreves hvis du vil ha tungt tak også (tegl eller betongtakstein).
Siden du har midtstøtte på mønebjelken, trenger du ikke bruke limtre, det går bra med en vanlig 220mm høy lekter.
Ytterligere en ting å tenke på er at du sparer minimalt med penger ved å spare på regelverket. Dette er en forsvinnende liten del av kostnaden for hele huset uansett, spesielt hvis du setter bort arbeidet.
Det var det jeg mente med min kommentar om dimensjoneringen.
Pengene er ikke noe problem, men det er at det skal holde samtidig som jeg ikke sløser bort for mye i høyden, skal jo ha soveloft også innen 4m...
Jeg hadde satset på å droppe søylen i midten om mulig, om dere i fremtiden vil endre planløsningen så er det fint å slippe å bry seg om en søyle midt i hytta. I min bod brukte jeg 90x315 limtrebjelke, da stikker den ned litt under takbjelkene, men det synes jeg bare er fint. Tror det er en spennvidde på litt over 5 meter...
Takk for lenken til ditt prosjekt!
Har også tenkt på hvordan man håndterer TV-montasjen...
Løsningen din ser jo fiffig ut!
Derimot er det ikke noe problem med takkonstruksjonens opplegg. Jeg setter en stolpe i hver gavl og en i mellomveggen omtrent midt i huset. Det er bare den ene halvdelen som har full takhøyde, mens soverommet får innertak og ovenpå blir det soveromloft for barna. Inngang til loft på den ene siden slik at det blir full mellomveggs-høyde der stolpen plasseres (to sammenlimte 45x95 lekter).
Jeg kjemper videre med min modell i Sketchup...
Nå har jeg byttet ut takbjelkene mot 45x145 slik at mer isolasjon kan få plass.
Dessuten har jeg tynnet ut dem så det er en "takstol" på annenhver stående lekt i veggen, virket å være overkurs med takbjelker hver 600 mm.
Jeg jobber mot 4000 mm total høyde, så nå skulle jeg gjerne vite hvor mye takbekledningen bygger på mønehøyden regnet fra det ferdigspontede taket?
Er det noen som har en tommelfingerregel for dette?
Med dette målet kan jeg senke taket akkurat så mye som kreves, og så får jeg se hvordan loftplassen blir...
Jeg skal ha en sovehems over soverommet i den ene enden av huset. Så da lurer jeg på hvordan man skal dimensjonere gulvet i sovehemsen?
Innvendige mål på selve huset er 6440x3390mm og soverommet blir 2700x3390 mm med 2100 mm takhøyde.
Dvs jeg må vel sette bjelker langs huset fra mellomveggens topp til gavlveggen?
Holder det med 45x120 eller kanskje til og med 45x95 for disse hvis jeg setter dem med 600 mm deling? De spenner jo bare 2.7m og det blir 22mm gulvspon oppå samt en OSB-plate under.
Og hvordan fester man opp bjelkene mot gavlveggen?
Kan man skru en spikerfeste horisontalt på veggen rett inn i bjelkene på "andre siden" av veggplaten (OSB)?
Det ville jo være det enkleste, og så kan man jo ta bort gulvet senere hvis man vil bygge om det hele...
Forstår dere hvordan jeg mener uten en tegning?
Skulle kunne "sketche opp" hvordan jeg tenker og vise....
Fant følgende hjelpeside på nettet der man kan dimensjonere tak, bjelkelag mm: Byggbeskrivningar-dimensionering
Fikk en del alternativer for taket og hemsens gulv.
Rapporterer for å hjelpe eventuelle lesere som har funnet denne tråden ved søk.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.