Jeg skisserer litt lett på en Attefall, der jeg leker med tanken om å ha en terrasse/tretak på taket. Hva slags bjelker ville dere ha brukt i stommen for dette prosjektet? Er 45x120 med en avstand på 60cm ok?

Hvilket er det mest kritiske øyeblikket?

Spennvidde?

Et firkantet hus på 5x5m, og slike kan være maksimalt 4m høye.

S
Mogg skrev:
Jeg skisser litt lett på en Attefall, der jeg leker med tanken om å ha en veranda/terrassedekk på taket. Hvilke bjelker ville dere brukt i rammen for dette prosjektet? Er 45x120 med en avstand på 60cm ok?

Hva er det mest kritiske øyeblikket?
hva mener du kritisk øyeblikk?

Med den spennvidden kreves det mye grovere bjelker, tror knapt du klarer deg uten limtre.

Da skal man nok velge å mure i stedet for å snekre..

Hva?

Problemet gjelder ikke dimensjoner i veggene, men takbjelker. Hadde du tenkt å mure et hvelv, typ gammel kirke?

Har bygd ut litt og spennet var 540, hadde ikke plass til mer enn 220 på høyden, det var ikke nok så det måtte bli en avstivning. Ser man på Moelvens dimensjonsberegningsstøtte så blir tynneste kerto alternativet KERTO-S 45x300.
Da er det for et gulv innendørs uten snøbelastning etc..... 45x120 bærer nok knapt taket uten noe oppå så med den spennvidden bør du ikke gjette men ta hjelp av konstruktør..

Til veggene kreves ikke like grove bjelker som til taket.

Hvilken dimensjon ville dere hatt på stenderne i veggen?

EDIT; En konstruktør er nok ingen dum idé! Man vil jo ikke at det skal bli som med husbåten i Malmö som kantret av for mange mennesker på dekk.. !

Har aldri engasjert noen slik før, men de er søkbare på ordet Konstruktør? Men jeg leker litt "bare" med tanken enn så lenge.

Sist redigert:
Skal du isolere? Minst 45x145 i veggen, søk på Byggnadskonstruktør eller byggesøknad / konstruksjonstegninger så finner du nok noen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.