Hei kjære forumvennDirekte til spørsmålet: Skal forlenge huset med 4 meter i sommer og vil at hele forlengelsen skal være et eneste stort rom...Det betyr at jeg vil trenge takstoler med en fri spennvidde på nesten 8 meter...Siden jeg skal fortsette med samme takstoler som vi nå har, vil det bli rammeverkstakstoler. Vår takvinkel er 45 grader (!) og rammeverket skal fungere som gulv på loftet. Jeg har her på forumet fått vite at den beste måten å avlaste takstolene er med en tverrgående IPE-bjelke med påsveisede flatjern...Men hvordan skal jeg kunne dimensjonere den riktig? Finnes det noen gode formler/program for dette, eller er det til og med sånn at noen her på forumet kan hjelpe meg? Bjelken trenger å være 4,3 meter.
Hjelp!
Hjelp!
Om man av en eller annen grunn trenger å forsterke en eksisterende bjelke, kan man sveise på forsterkningsplater, men jeg mener at man ikke bør gjøre dette for en ny bjelke, da er det bedre å allerede fra starten velge en bjelke som holder. Det er enklere å beregne.
En IPE-bjelke blir ganske høy samtidig som den er litt ustabil sideveis om den ikke er avstivet ordentlig. Så vidt jeg forstår, burde det være en fordel om bjelkehøyden ikke blir så høy. Med tanke på dette burde HEA eller HEB være mer passende.
HEA-200 eller HEB-180 i stål S275JR burde kunne fungere ifølge mine beregninger.
En IPE-bjelke blir ganske høy samtidig som den er litt ustabil sideveis om den ikke er avstivet ordentlig. Så vidt jeg forstår, burde det være en fordel om bjelkehøyden ikke blir så høy. Med tanke på dette burde HEA eller HEB være mer passende.
HEA-200 eller HEB-180 i stål S275JR burde kunne fungere ifølge mine beregninger.
Vi virker ikke ha tenkt på samme måte?
Jeg finner ingenting i det opprinnelige spørsmålet som snakker om en 3-støttebjelke?
Har jeg gått glipp av noe?
Jeg oppfattet problemet at man ønsket å ha takstoler som er 8 m lange og som skulle støttes på midten av en stålbjelke med lengde 4,3 m (antagelig fri lengde, dvs. opplagslengde kommer i tillegg).
Lastene bør da bli (med tidligere grunndata) 3,55 * 8*0,6= 17kN/m
Som nok gir en større bjelke...
Eller tenker jeg feil nå?
Jeg finner ingenting i det opprinnelige spørsmålet som snakker om en 3-støttebjelke?
Har jeg gått glipp av noe?
Jeg oppfattet problemet at man ønsket å ha takstoler som er 8 m lange og som skulle støttes på midten av en stålbjelke med lengde 4,3 m (antagelig fri lengde, dvs. opplagslengde kommer i tillegg).
Lastene bør da bli (med tidligere grunndata) 3,55 * 8*0,6= 17kN/m
Som nok gir en større bjelke...
Eller tenker jeg feil nå?
Grym utregning Stefan E!
Slikt liker jeg...!
Anaitis; når du skriver 3-støttebjelke, er spørsmålet ditt da om bjelken skal støttes opp på 3 steder...? Min tanke var at den kun skulle støttes i dens ender, dvs. dens hele lengde er 4,3 m, hvorav 0,2 x 2 støttes av veggene...
Hvorfor jeg spurte om en IPE-bjelke var fordi jeg ble tipset om det her på forumet...selvfølgelig ville jeg bli glad om jeg kunne skjule den helt i mellomgulvet!
Slikt liker jeg...!
Anaitis; når du skriver 3-støttebjelke, er spørsmålet ditt da om bjelken skal støttes opp på 3 steder...? Min tanke var at den kun skulle støttes i dens ender, dvs. dens hele lengde er 4,3 m, hvorav 0,2 x 2 støttes av veggene...
Hvorfor jeg spurte om en IPE-bjelke var fordi jeg ble tipset om det her på forumet...selvfølgelig ville jeg bli glad om jeg kunne skjule den helt i mellomgulvet!
Min kommentar om 3-støttekonstruksjon la jeg inn for det var så han hadde regnet, dvs beregningsforutsetningene kanskje ikke er riktige. Når det gjelder lastene lurte jeg på om han hadde regnet riktig der.
Huset skulle forlenge 4m. Huset er 8m bredt. Normale takstoler rammeverk tåler ikke en spennvidde på 8m uten at underkanten må støttes nær husets midtpunkt. I dette tilfellet ville underkanten støttes av en stålbjelke som går vinkelrett på takstolene. Stålbjelken blir 4,3m lang og hviler på en støtte i hver ende, dvs. stålbjelken er en to-støttebjelke.
Takstolene plasseres med 1,2m senteravstand. Mellom hver takstol plasseres en bjelke. Bjelkene hviler på husets langsider og stålbjelken i midten, dvs. bjelkene er tre-støttebjelker. Takstolens underkant hviler også på husets langsider og stålbjelken i midten, men er litt mer komplisert siden den er en del av takstolen. Jeg gjorde slik at jeg gjorde om huset til et toetasjes hus i stedet for et 1½-etasjes hus. Jeg antok dermed at takstolen og bjelkene mellom takstolene ikke belaster stålbjelken mer enn et mellometasjegulv i et toetasjes hus. Jeg sjekket dette litt og jeg synes det ser ut til å være OK å regne slik. Å finne ut hvor stor last takstolen presser på stålbjelken med kan være litt vanskelig å finne ut. Et mellometasjegulv i et toetasjes hus er belastet helt ut til ytterveggene, en takstol har ikke last helt ut til ytterveggene for takhøyden er jo for lav der.
Loftsgulvet (mellometasjegulvet) er belastet med en overflatelast på 3,55kN/m2. Linjelasten som virker på ytterveggene blir da 3,55kN/m2*0,375*4m=5,325kN/m. Linjelasten som belaster stålbjelken blir da 3,55kN/m2*1,25*4m=17,75kN/m. Så kommer vekten av stålbjelken i tillegg. Dvs. mellometasjegulvet betraktes som en kontinuerlig bjelke på tre støtter som hviler på ytterveggene og stålbjelken.
3,55*8*0,6=17kN/m ?
Hvis 3,55 er overflatelasten i kN/m2, 8 er husets bredde i m, 0,6 er senteravstanden for bjelkene i m, blir enheten kN. Dette skulle jo være den resulterende lasten som virker på en bjelke, men hvordan kommer den inn i bildet?
Å skjule stålbjelken helt i mellometasjegulvet ville kanskje gå, men det føles litt komplisert fordi hele takstolen påvirkes.
Man kan jo for eksempel ha 2 eller 3 stålbjelker i stedet for en, så blir jo hver stålbjelke mindre.
Takstolene plasseres med 1,2m senteravstand. Mellom hver takstol plasseres en bjelke. Bjelkene hviler på husets langsider og stålbjelken i midten, dvs. bjelkene er tre-støttebjelker. Takstolens underkant hviler også på husets langsider og stålbjelken i midten, men er litt mer komplisert siden den er en del av takstolen. Jeg gjorde slik at jeg gjorde om huset til et toetasjes hus i stedet for et 1½-etasjes hus. Jeg antok dermed at takstolen og bjelkene mellom takstolene ikke belaster stålbjelken mer enn et mellometasjegulv i et toetasjes hus. Jeg sjekket dette litt og jeg synes det ser ut til å være OK å regne slik. Å finne ut hvor stor last takstolen presser på stålbjelken med kan være litt vanskelig å finne ut. Et mellometasjegulv i et toetasjes hus er belastet helt ut til ytterveggene, en takstol har ikke last helt ut til ytterveggene for takhøyden er jo for lav der.
Loftsgulvet (mellometasjegulvet) er belastet med en overflatelast på 3,55kN/m2. Linjelasten som virker på ytterveggene blir da 3,55kN/m2*0,375*4m=5,325kN/m. Linjelasten som belaster stålbjelken blir da 3,55kN/m2*1,25*4m=17,75kN/m. Så kommer vekten av stålbjelken i tillegg. Dvs. mellometasjegulvet betraktes som en kontinuerlig bjelke på tre støtter som hviler på ytterveggene og stålbjelken.
3,55*8*0,6=17kN/m ?
Hvis 3,55 er overflatelasten i kN/m2, 8 er husets bredde i m, 0,6 er senteravstanden for bjelkene i m, blir enheten kN. Dette skulle jo være den resulterende lasten som virker på en bjelke, men hvordan kommer den inn i bildet?
Å skjule stålbjelken helt i mellometasjegulvet ville kanskje gå, men det føles litt komplisert fordi hele takstolen påvirkes.
Man kan jo for eksempel ha 2 eller 3 stålbjelker i stedet for en, så blir jo hver stålbjelke mindre.
Jo, hva Anaitis mente er nok at 60% av 3,55*8 belaster stålbjelken og gir en linjelast. Hvilket er ganske nær sannheten hvis gulvbjelkene antas å være kontinuerlige fra yttervegg til yttervegg. Da blir enheten også kN/m.Stefan_E skrev:
Jeg har også et spørsmål ang IPE-bjelke
Jeg skal bygge en maskinhall og jeg lurer på hvor grov bjelke jeg trenger
Maskinhallen har målene 15m bred og 24m lang snøsone 2 og vind 25
Jeg skal gire bjelkene så takhellingen blir 28° og deretter sveise dem sammen i mønet og på søylens topp 100*100*8 kkr med et sprang på 500mm
Hvor store takbjelker burde jeg bruke 240IPE eller kan jeg gå ned til 180-200
Mvh
Jeg skal bygge en maskinhall og jeg lurer på hvor grov bjelke jeg trenger
Maskinhallen har målene 15m bred og 24m lang snøsone 2 og vind 25
Jeg skal gire bjelkene så takhellingen blir 28° og deretter sveise dem sammen i mønet og på søylens topp 100*100*8 kkr med et sprang på 500mm
Hvor store takbjelker burde jeg bruke 240IPE eller kan jeg gå ned til 180-200
Mvh
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 innlegg
Du må nok utvikle det litt mer........en hall på 15x24 m er ganske stor. Hva bærer taket/nocken? Skal du ha noen form for stolper? Hvis ikke så ser jeg jo direkte en eller annen form for takstolskonstruksjon foran meg.
Klikk her for å svare