Gabbe1 skrev:
Synes dere virkelig at byggmax er så billige?
Siden jeg akkurat nå bygger 300m2 løselementhus og av natur er gjerrig så har jeg sjekket litt priser rundt omkring.
Regelvirke/lecabinder/panel kjøpte jeg for ned til halve prisen mot byggmax, og da har jeg likevel fått fin kvalitet, fikk fritt velge lengder og gratis hjemkjøring.
Også spon/gipsplater fant jeg billigere andre steder.
Byggmax ER billige. Har du funnet virke til halve deres pris har du hatt ekstrem flaks / er en meget dyktig forhandler.

Hvilken byggevarehandel er det som er så billig?

Ja, visse dimensjoner (f.eks. gles 28x70 og finsaget 22x70) fikk jeg for halve byggmax-pris. Andre dimensjoner var mye billigere, men ikke helt så billig som halve prisen. Jeg kjøpte alt virke direkte fra et sagbruk/høvleri i Härjedalen, mange mil fra meg, men siden frakten var inkludert, så.

Men som sagt kjøpte jeg virke til et helt (stort) husbygg, jeg tror ikke de er like billige/ imøtekommende om det er små volumer.

Akkurat virke er det skikkelig påslag på ute i byggevarelagerne så den lokale forhandleren tjener fortsatt en slant selv om man legger seg under Byggmax listepriser. Kan man i tillegg handle direkte fra sagbruket så er det jo en god avtale for begge parter. Kjøperen betaler mindre enn på ordinær byggevarehandel og selgeren får mer betalt enn om han selger til byggevarehandelen.

Gabbe1 skrev:
Synes dere virkelig at byggmax er så billige? Siden jeg akkurat nå bygger 300m2 bindingsverkshus og av naturen er gnien, har jeg sjekket litt rundt på priser. Regelvirke/lekter/panel kjøpte jeg for ned til halve prisen mot byggmax, og da har jeg likevel fått god kvalitet, fikk fritt velge lengder og fri hjemlevering. Også spon/gipsskiver fant jeg billigere andre steder.

Men jeg er storkunde på byggmax fugeskum, der er de vanskelige å slå på pris :)
Hei,

Jeg har også et lite sagbruk bare noen hundre meter unna og er litt nysgjerrig på å se hva man kan få derfra, men jeg vil nok ikke blande inn sånne "handlere" i priskrigen mellom Bauhaus/byggmax vs XL-bygg/Woody/und so weiter.

Jeg tror akkurat som pelpet at de jobber litt med tullepriser, hånler av alle som ikke ber om rabatt og håndverkerne har enda et sted å klemme inn litt margin (ren spekulasjon så klart).

Min standpunkt er at om jeg må be om en rabatt på 30? 40? prosent for å komme ned i samme priser som andre så er jeg ikke interessert i deres metoder.

Og dere som skriver at dere får billigere fra deres lokale, hvor mye billigere? 1%? 5% 20%? :) (gabbe1, du telles ikke ;))

Gabbe1 skrev:
Ja, visse dimensjoner (f.eks. gles 28x70 og finsågat 22x70) fikk jeg for halve byggmax pris. Andre dimensjoner var mye billigere, men ikke helt så billig som halve prisen.
Jeg kjøpte alt virke direkte fra et sagbruk/høvleri i Härjedalen, mange mil fra meg, men siden frakten var inkludert så.

Men som sagt kjøpte jeg virke til et helt (stort) husbygg, jeg tror ikke de er like billige/ imøtekommende hvis det er små volumer.
Ja, som sagt, du har hatt flaks.

Jeg prøvde en gang å kjøpe virke fra det lokale sagbruket. Til slutt viste det seg at jeg måtte betale mer enn Byggmax-priser for deres virke, som dessuten var uhøvlet. Så man skal ikke tro at det alltid blir billigere direkte fra saga heller. Men det er klart, har man sånn flaks at man har tilgang til billig virke så skal man naturligvis handle der.

Larsa skrev:
Noen som har klart å få gode priser på Beijer? De ser ut til å kjøre med "nettoprisliste" som innebærer noen prosenter i rabatt. Bor selv nær Beijer, men alle andre trelastforretninger ligger langt unna.
Ingen som har klart å få god rabatt på Beijer? Jeg handler selv for ganske mye penger der hvert år, så det ville vært interessant å vite om det er mulig å forhandle....

For meg er valget av byggevarebutikk ofte ganske enkelt.

Alternativ 1)
1. Sjekk på nettet hva det koster på byggmax og at tingene finnes.
2. Dra dit på et tidspunkt som passer meg og kjøpe tingene.

Alternativ 2)
1. Sjekk på nettet hva det koster på byggmax og at tingene finnes.
2. Dra til den lokale XL Bygg når de behager å ha åpent på et tidspunkt som egentlig ikke passer med jobb/barnehagehenting/familieaktiviteter/etc.
3. Finne ut hva tingene koster, klage over prisen, forsøke å avgjøre om merkostnaden mot byggmax er berettiget.
4. Dra til byggmax i stedet hvis det viser seg å være et bedre alternativ.

Skal jeg bare ha planker for noen tusenlapper blir valget ganske enkelt.

• Liker
Forbo og 2 andre
  • Laddar…
Jeg bytter panel på huset nå i sommer, og da gikk mitt valg til slik:

Byggmax ligger 2 km unna, men erfaringen fra dem er at plankene gjerne er litt halvdårlige, og å velge ut dem selv er helt nødvendig. Hvis Byggmax velger så må man kassere typ 10% av materialet etter min erfaring. Panel til et halvt hus plukker jeg ikke selv... Så Byggmax gikk bort.

Sendte forespørsel til Beijer og en liten lokal trelasthandel. Beijer ga bra pris på plankene (ganske nøyaktig samme som Byggmax), men skulle ha 900,- for å kjøre det hjem til meg og sette det utenfor garasjen. Den lokale trelasthandelen tok litt mer for plankene, men tok bare 450,- for å kjøre det hjem. Beijer hadde ingen erfaring angående min planlagte hjemmelagde stillas, mens mannen på småfirmaet kunne gi mange gode råd.

Totalsummen ble noen hundrelapper høyere for småfirmaet enn for Beijer. Men man skal støtte lokale småbedrifter, så vi kjøpte fra småfirmaet. Og JØSS for en glede jeg har for det! Plankene er av virkelig toppkvalitet, ikke en eneste som er skjev eller med dårlige kanter, og hjemleveringen besto i at bedriftseieren selv og hans kone kom hjem med pickupen og hjalp til med å bære inn alle plankene i garasjen, akkurat i den rekkefølgen jeg ønsket dem. :thumbup:

Pris er ikke alt... :D

• Liker
sirlongfellow
  • Laddar…
Ja, dette spørsmålet har jo blitt diskutert mange ganger. Jeg, ansvarlig for innkjøp av trevirke, kan informere om forskjellen i kvaliteten på lavprisbutikkene kontra "vanlig" byggevarehandel. Ta Setra som et eksempel, da de leverer til begge.
Setra har to kvaliteter på sine lekter, en O/S-V kalt Setralekt og en VI (utskudd) kalt Norlidalekt. Den som selges på BM er en Norlidalekt, altså et utskudd eller 2. sortering. I utskudd havner det som ikke duger til 1. sorterings lekter eller kledningspanel. Hvor mye som havner i respektive klasse avhenger jo som kjent av råvaren, og hvor strengt man setter kravene. En O/S-V fra sørlige Sverige kan se ut som et utskudd lenger opp i landet, men har allikevel klart kravene for O/S-V, og det avhenger av hvordan bestilleren har satt kravene. Setras kledningspanel sorteres V-VI (kvinta til utskudd) mens din lille lokale byggevarehandel sannsynligvis har en O/S-V sortering på sin. Altså en bedre sortering. Dette medfører også at den blir dyrere i innkjøp. Dessuten pleier mange butikker også å ha en 2. sortering som sannsynligvis er billigere enn den BM selger. Er det da noen forskjell du merker? Det tror jeg, men det avhenger jo av hvilke erfaringer du har, men som eksempel, ytterpanelet jeg selger suger ca. 30% mindre maling ifølge malerne, og gir en finere overflate som resultat, enn konkurrentens ytterpanel som kommer fra en mer frodig råvare. Jeg konkluderer også med at bordet varer lengre, da den er tettere i sin struktur. Ser man på lektene, bortsett fra at den ofte er rettere (færre kast) så merker man om man løfter dem, at en 1. sorteringslekte ofte veier mye mer enn en Norlidalekte (med samme fuktighetsinnhold). Det kan du trekke dine egne konklusjoner fra når det gjelder styrke og levetid.
I tillegg, hos din lokale byggevarehandel kan du dessuten trolig ta kjøpet på faktura og returnere ting du har kjøpt feil eller for mye av.
Og å få hjelp med saging, plukking, tegninger, mengdeberegning og andre beregninger kan jo heller ikke være helt feil. Uansett bør det være plass til begge. Men om JEG bygger et hus som skal stå i hundre år, velger jeg bra kvalitet på trevirke samt profiler og dimensjoner jeg tror vil bli ved.
Men om det gjaldt en midlertidig konstruksjon som skal rives innen kort tid ville jeg ikke brydd meg hvor trevirket kommer fra.

• Liker
Springare og 1 annen
  • Laddar…
Vekker litt liv i denne tråden fordi jeg er i prosessen der jeg tar inn tilbud for de kommende 2-3 års byggeprosjekt (privat).

Det handler vel om en sum for alt unntatt skruer/festemidler for si, 80.000-100.000kr jeg har bedt om tilbud for.

Jeg har bedt om tilbud fra de "faghandlere" som finnes rundt i områdene, de eneste jeg har sammenlignet med er Byggmax, fordi ingen andre lavprisalternativer er tilgjengelige rundt Borlänge-Falun.

Rabattsatsen fra faghandlerne varierer på typ av varer, men 5-15% klarer jeg å få. På det som finnes på lager er det nesten alltid opp mot 15%.

Byggmax er 19-21% lavere i pris enn faghandlerne når det gjelder treverk, belegningsstein, byggebraketter, takpapp, isolering osv. Dette til tross for min "kontor rabatt" hos faghandlerne.

Skruer og festemidler går nok ikke å sammenligne, fordi Byggmax, Biltema, Jula etc. ikke alltid har samme dimensjoner som for eksempel Essve.
Kjøper jeg skruer fra Jula/Biltema/Byggmax (med de dimensjoner jeg må "sette meg tilfreds med") ender jeg 70-80% billigere enn om jeg skulle kjøpt "finskruer" fra faghandlerne. Her skiller dog faghandlerne seg ut avhengig av skruleverandør.

Verdt å si er at de på Fag-byggehandlerne nesten uten unntak har vært veldig hyggelige og imøtekommende. Noen var veldig åpne med at de ikke vil være billigst, fordi det ikke er deres forretningsidé.

Så spørsmålet er da om det er verdt 20% lavere pris og miste god service, tidsgevinst (slippe å sortere blant skraptreverk) samt kunnskapen som finnes hos faghandelen.
For meg dreier det seg om kanskje 10.000-20,000kr over en treårsperiode...

De der jævla festemidlene er en helt annen diskusjon tror jeg :)

Sist redigert:
Det ene utelukker vel ikke det andre? Jeg tror jeg har 15% rabatt hos Beijer, det gjør at småkjøp eller kompletteringskjøp kan gjøres uten at bli ribbet. For litt større prosjekt så på litt større summene si rundt 10k så pleier jeg bare sende min kontakt en e-post med artikkelnummer og antall i en excelliste og be om tilbud, og da går prisen ned til byggmax-nivå i prinsipp. Enkelt for både han og meg.

Men jeg er ikke dem 100% trofast for det, i visse tilfeller kan de ikke matche byggmax og da blir det ikke lokalhandelen.

Men sortere blant dårlig virke må du nok gjøre uansett, jeg har ikke merket noen stor forskjell mellom Beijer og byggmax. Mer enn at det ikke er samme hysteri på trelastlageret...

Når jeg bygde terrasse fikk jeg alt virke levert hjem og det var nok nærmere 10% som jeg reklamerte der. De knurret litt om at jeg var pirkete men fikk kreditt uansett. Etter et år hadde de fortsatt ikke kommet og hentet skiten, så da lastet jeg det på en henger og dro dit for å bli kvitt det. Og fikk en kreditnota til.... :)

Så, ja det er verdt å betale litt ekstra for å slippe byggmax, men ikke alltid.

• Liker
F_man
  • Laddar…
Hei, det er jo excel-ark med eksakte lengder og kvalitet på trevirke jeg har mailet over og fått rabatt på, det er den prisen som Byggmax ligger 20% under.

Det eneste de klarer å matche Byggmax på er lekter (både impregnerte og vanlige).

Jeg har virkelig ikke bestemt meg ennå... for meg kan det nok være verdt en byggevarehandel, for å få del av kunnskapen og lastemaskinene :) (men kom gjerne med kloke innspill)

Skal man ha mye virke så er det rett og slett en skikkelig drittjobb å plukke på trelastlageret og laste og deretter losse hjemme. Men har ikke Byggmax hjemlevering også?

Det forutsetter jeg, men har aldri kjøpt noe som ikke har gått å kjøre hjem på tilhengeren fra Byggmax. Kommer nok ikke gjøre det denne gangen heller... Formentlig avgjør at Hedins har rett bra ekspertise på takstoler samt fabrikk for dem i Rättvik.

Nå når jeg bygger garasje 90m2 så har XL bygg i Västerås i prinsippet fått levere alt. Jeg sammenlignet Bejer Karl Hedin og XL mot Byggmax hjemmeside og alle var minst et par tusen billigere enn Byggmax på min siste bestilling.

f.eks.22x170 panel

Byggmax 17,95/m
XL Hyllekantpris 16,50/m så ble det bedre pris enn det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.