12.178 lest ·
45 svar
12k lest
45 svar
Dette med å velge byggevarehus
Blir mer og mer forundret over folk som uten på noen måte å ha forhandlet om prisene drar til byggmax og kjøper det de skal ha.
Jeg er en liten kunde, handler for 10 000:-/år omtrent. Gikk til nærmeste trelast/byggevarehandel og skaffet konto. Fikk 20% med en gang.
Da ligger prisene noen kroner over byggmax. Når jeg skal ha mer enn 5-10 stk av en vare spør jeg om pris og de senker i snitt med 20% til.
Det inkluderer også saging (om man hjelper til og løfter), lasting, kaffe og de kan ting om man spør. Fritt å plukke i spillviket om man gjør det pent.
For meg ligger det også nærmere, men det kan jo være forskjellige avhengig av hvor man bor.
Ulempen er at de ikke har søndagsåpent og at skruer er veldig dyre.
Hvordan gjør du når du skal handle byggemateriale?
Jeg er en liten kunde, handler for 10 000:-/år omtrent. Gikk til nærmeste trelast/byggevarehandel og skaffet konto. Fikk 20% med en gang.
Da ligger prisene noen kroner over byggmax. Når jeg skal ha mer enn 5-10 stk av en vare spør jeg om pris og de senker i snitt med 20% til.
Det inkluderer også saging (om man hjelper til og løfter), lasting, kaffe og de kan ting om man spør. Fritt å plukke i spillviket om man gjør det pent.
For meg ligger det også nærmere, men det kan jo være forskjellige avhengig av hvor man bor.
Ulempen er at de ikke har søndagsåpent og at skruer er veldig dyre.
Hvordan gjør du når du skal handle byggemateriale?
Handler heller ikke så mye og jeg hadde gjerne støttet den lokale Beijer-selgeren da jeg er sikker på at de kan matche i pris om man skaffet konto osv. Men dessverre er det så dårlig service at man skammer seg på deres vegne. Som for eksempel i går da jeg var innom for å kjøpe en T-rør for markavløp, så var de utsolgt. Sånn kan det jo være, men de kunne ikke engang svare på om de hadde bestilt inn flere... 
Ja, har man sånn flaks at man har tilgang til en sånn byggevarehandel som TS beskriver, finnes det jo ingen grunn til å ikke velge den. Men det finnes også små byggevarehus med skyhøye priser, dårlig service og snobbete personale. Noen har ikke en liten byggevarehandel i det hele tatt innen rimelig avstand.
Så finnes det kunder som setter pris på Byggmax m.fl. konsept; at man kan gå rundt og kjenne på materialet og fundere i ro og mak.
Så finnes det kunder som setter pris på Byggmax m.fl. konsept; at man kan gå rundt og kjenne på materialet og fundere i ro og mak.
Jeg foretrekker å handle i butikker som har hele sortimentet komplett med pris på nettet så man kan sjekke og vurdere hva man trenger på forhånd. Byggmax har dessuten overlegen mye bedre åpningstider enn den lokale XL Byggen.
Hobbyelektriker
· E
· 15 399 innlegg
Her finnes en lokal byggevarehandel 5 min unna som får levere det meste av "byggvarer". De har dessuten et imponerende sortiment av uvanlige ting som tommegjenged skruv osv, ingenting har blitt kastet gjennom årene.
Farge har jeg kjøpt på Swedol, el, vvs-prylar pleier å bli en eller annen internettselger.
Farge har jeg kjøpt på Swedol, el, vvs-prylar pleier å bli en eller annen internettselger.
Min erfaring er at hvis man ber om et tilbud hos det lokale trelastlageret, får man bedre eller like gode priser som for eksempel Byggmax. I mitt tilfelle er det AB Karl Hedin, så det kan sikkert variere avhengig av hvor man bor og hvilke aktører som finnes. Så kjøper jeg det jeg trenger der det passer og er billigst/best. Noen ganger har Byggmax bedre lengder, altså mindre avfall, så det lønner seg. Det lokale trelastlageret kan ikke konkurrere med åpningstidene, så hvis man trenger å kjøpe noe når de har stengt, er Byggmax perfekt. Jeg har heller ikke opplevd at Byggmax skulle ha dårligere kvalitet på virket som mange påstår, men det gjelder uansett hvor man kjøper det å sjekke at det som er inne akkurat nå er OK, og sortere ut det verste som ingen vil ha.
Det som er praktisk med trelastlageret er at du kan ha en konto, av og til få bedre service/hjelp, og at man kan forhandle om prisene, og hvis det er stort nok har det et større utvalg enn for eksempel Byggmax. Men visse ting er rett og slett billigere på Byggmax, så da kjøper jeg det der. Nå bygger jeg et gårdshus på 30 kvm, og for eksempel grovbetong, boddører og vinduer er billigere på Byggmax, og for enkle sidehengslede tolagsvinduer har jeg ingen lyst til å betale det dobbelte, bare fordi de er malte (og et annet merke).
Så mitt forslag er å alltid sjekke priser og der det er mulig, få et tilbud, og deretter plukke ut rosinen i pølsa og handle der det passer. Å generelt avskrive eller anbefale Byggmax eller andre aktører er veldig vanskelig avhengig av hva man er ute etter, og hvordan det ser ut på det lokale markedet, så sjekk prisene og utvalget når det er tid for å bygge og handle, og kjøp der det er mest fordelaktig, er mitt råd.
Det som er praktisk med trelastlageret er at du kan ha en konto, av og til få bedre service/hjelp, og at man kan forhandle om prisene, og hvis det er stort nok har det et større utvalg enn for eksempel Byggmax. Men visse ting er rett og slett billigere på Byggmax, så da kjøper jeg det der. Nå bygger jeg et gårdshus på 30 kvm, og for eksempel grovbetong, boddører og vinduer er billigere på Byggmax, og for enkle sidehengslede tolagsvinduer har jeg ingen lyst til å betale det dobbelte, bare fordi de er malte (og et annet merke).
Så mitt forslag er å alltid sjekke priser og der det er mulig, få et tilbud, og deretter plukke ut rosinen i pølsa og handle der det passer. Å generelt avskrive eller anbefale Byggmax eller andre aktører er veldig vanskelig avhengig av hva man er ute etter, og hvordan det ser ut på det lokale markedet, så sjekk prisene og utvalget når det er tid for å bygge og handle, og kjøp der det er mest fordelaktig, er mitt råd.
Sist redigert:
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Jeg handler ikke hos byggmax på grunn av uorden, virket ligger huller om buller, svært dårlig med ulike lengder, personale som er helt uinteressert i å hjelpe til med å laste 30 gipsskivor. Min bygghandler har stort sett alle lengder hjemme i 30 cm steg, samt at man ikke trenger å dra to personer for å laste gipsskivor så regner man på det er ikke byggmax billigst.
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/192734-att-jag-aldrig-lar-mig.htmlzeus_axel skrev:Blir mer og mer forundret over folk som uten å på noen måte ha forhandlet om prisene drar til byggmax og kjøper hva de skal ha.
Jeg er en liten kunde, handler for 10000,-/år omtrent. Gikk til nærmeste trelast/byggevarehandel og skaffet konto. Fikk 20% direkte.
Da ligger prisene noen kroner over byggmax. Når jeg skal ha mer enn 5-10 stk av en vare, spør jeg om pris og de senker i snitt med 20% til.
Det inngår også saging (hvis man hjelper til og løfter), lasting, kaffe og de kan ting hvis man spør. Fritt å plukke i spillviket hvis man gjør det pent
For meg ligger det også nærmere, men det kan jo være ulikt avhengig av hvor man bor.
Ulempen er at de ikke har søndagsåpent og at skruvar er veldig dyrt.
Hvordan gjør du når du skal Handle byggematerial?
Man sier jo ofte at en stor fordel med den lokale nasaren er at han har masse forskjellige lengder per dimensjon virke og dette skal gjøre det billigere på grunn av mindre spill.
Dette stemmer sikkert om man skal ha noe virkelig uvanlig, men snakker man vanlige lekter, lat osv så går jo alltid spillet åt.
Det er jo en av byggingens skjønnheter å minimere spillet.
Selv kjøper jeg så mye jeg kan på lavprisbutikkene. Til tross for dette har jeg ikke noe stort spillager hjemme og jeg kaster i prinsippet aldri en plankebit som er lengre enn 1dm.
Dette stemmer sikkert om man skal ha noe virkelig uvanlig, men snakker man vanlige lekter, lat osv så går jo alltid spillet åt.
Det er jo en av byggingens skjønnheter å minimere spillet.
Selv kjøper jeg så mye jeg kan på lavprisbutikkene. Til tross for dette har jeg ikke noe stort spillager hjemme og jeg kaster i prinsippet aldri en plankebit som er lengre enn 1dm.
Det ser ut til åpenbart å være lokale forskjeller for jeg opplever ikke at det er særlig mye mer uorden på Byggmax sammenlignet med det lokale sagbruket her i alle fall. Personlig liker jeg først og fremst å støtte lokale/spesialiserte handlere bedre enn store kjeder men Byggmax personale har alltid vært hyggelige og hatt et OK utvalg så jeg har handlet der, men det kanskje kommer av at jeg ikke forventer samme kunnskap og service fra en selger på Byggmax som tilsvarende hos sagbruket.verktygsgurun skrev:Jeg handler ikke hos byggmax pga uorden, virket ligger hulter til bulter, veldig dårlig med ulike lengder, personale som er helt uinteressert i å hjelpe til med å laste 30 gipsplater. Min byggehandler har stort sett alle lengder hjemme i 30 cm steg, samt at man ikke trenger å dra to personer for å laste gipsplater så når man regner på det er ikke byggmax billigst.
Nå tror jeg du har en litt mer velassortert byggehandler enn jeg har tilgang til for jeg får laste selv og er jeg idag skulle ha 45*120 så hadde de bare 5,4 lengder framme. Så jeg er absolutt enig med deg om at om de laster det man trenger og at man kan få akkurat de lengdene man vil ha så er trolig byggehandelen billigere og smidigere i mange tilfeller.
Sist redigert:
Byggmax kan såklart være bra, men alle burde sjekke priser mer.
Min byggevarehandel ligger 300m fra meg og jeg bor i sørlige sthlm. Men gjetter at det ikke er greit å gjøre reklame her.
Kanskje bare jeg som har hatt flaks, kanskje det er en hatet butikk ellers. :s
Og ikke 40% rabatt, 20% sa jeg. 40% maks om jeg kjøper mye. Det varierer såklart.
Jeg handler alltid med kort direkte når jeg henter. Det gir best rabatt.
Min byggevarehandel ligger 300m fra meg og jeg bor i sørlige sthlm. Men gjetter at det ikke er greit å gjøre reklame her.
Kanskje bare jeg som har hatt flaks, kanskje det er en hatet butikk ellers. :s
Og ikke 40% rabatt, 20% sa jeg. 40% maks om jeg kjøper mye. Det varierer såklart.
Jeg handler alltid med kort direkte når jeg henter. Det gir best rabatt.
Men det er litt det som er byggmax forretningsidé, billige varer der kunden henter selv, som ikea, nettonet, willys det man vinner i pris må man gi avkall på for noe annet.
men jeg savner en ordentlig jernvarehandel, det finnes ikke så mange igjen.
men jeg savner en ordentlig jernvarehandel, det finnes ikke så mange igjen.
Akkurat, Byggmax kan neppe konkurrere med samme utvalg og kanskje samme brede sortiment og service som et lokalt sagbruk, men finner man det man vil ha og det er billigere, så spiller det mindre rolle. Så får man vel avgjøre selv hva forskjellen er, men jeg opplever i mange tilfeller ikke at jeg må gjøre noe avkall på produktet når jeg kjøper fra Byggmax, men det er kanskje andre ting du mener man ofrer når man kjøper fra Byggmax.