zeus_axel skrev:
Byggmax kan såklart være bra, men alle burde sjekke priser mer.
Min byggevare ligger 300m fra meg og jeg bor i søndre Oslo. Men gjetter at det ikke er greit å gjøre reklame her.
Kanskje bare jeg som har hatt flaks, kanskje er en hatet butikk ellers. :s

Og ikke 40% rabatt, 20% sa jeg. 40% maks om jeg kjøper mye. Det varierer så klart.
Jeg handler alltid med kort direkte når jeg henter. Det gir best rabatt.
Ja beklager, innser at jeg nok hørtes litt ironisk ut i innlegget mitt.
Jeg var dog seriøst interessert og nå når jeg ser at du sier søndre Oslo blir jeg enda mer interessert! :)
Send gjerne PM med detaljer.

motives skrev:
Ja unnskyld, jeg innser at jeg nok hørtes litt ironisk ut i innlegget mitt.
Jeg var dog seriøst interessert og nå når jeg ser at du sier sørlige Sthlm blir jeg enda mer interessert! :)
Send gjerne PM med detaljer
Gjerne hit også! :)

AXS
PM sendt!

For å tydeliggjøre, ser at jeg hektet meg litt på et annet spor...

Jeg har ingenting imot byggmax og tror ikke tingene deres er dårligere. MEN, man bør kanskje ikke bare dra innom nærmeste sted og kjøpe planker eller annet. Med litt forhandling og spørsmål kan prisen bli betydelig lavere.

Så neste gang du skal kjøpe litt mer ting, skaff konto og be om en bedre pris.

Om en byggevarehandel må gi 20% rabatt for å fortsatt være dyrere enn byggmax eller bauhaus, så kjører jeg, av prinsipielle grunner, gjerne noen ekstra mil til bauhaus.

Jeg er vel en slags gjennomsnittskunde, handler for ca 60-70 000/år og kun på bauhaus og k-rauta i Örebro. De Woody-butikker jeg har vært på, har personalet kunnet like lite som på de større. Forskjellen er at jeg på de større varehusene ikke forventer at de skal kunne noe.

Og gratis kaffe på byggevarehus? Er det et argument?
Æh, da verdsetter jeg høyere at bauhaus har noen hyggelige, både utseendemessige og pratglade, jenter.
Sent from my GT-I9000 using Byggahus

AXS
K-rauta Örebro er veldig bra, til mammas og pappas leilighet handler vi alltid der.

Kaffe er et bra argument synes jeg, viser at de bryr seg om sine kunder.
Men går så klart på annet i første omgang. Og de har både hyggelige jenter og gutter der jeg handler. Men om de er pene bryr jeg meg dog ikke om.

Synes litt vel mange går i forsvarsposisjon for der de handler. Jeg bare lurte på hvordan dere gjør når dere skal handle mye. Og påpekte at det er bra å forhandle om prisen, det tjener man nesten alltid på.

Trøtt av å forhandle og prute og tøys meg. Føles som det er noe som hører hjemme på den andre siden av Alpene. Setter man en pris så gjelder det, enklest for alle mener jeg.

• Liker
p.lundgren og 1 annen
  • Laddar…
Det var ikke meningen å ta noen butikk i forsvar. Snarere at jeg motsetter meg at jeg må spørre om rabatt for å komme ned i omtrent samme priser. En butikk som strør om seg med rabatter har jeg litt vanskelig for.

Om jeg kommer til et sted hvor jeg skal ha en større mengde materiale på samme tid, ville jeg nok spørre noen mindre. Men jeg ville bare kjøpt der hvis de var bemerkelsesverdig billigere.

Skulle vært gøy å sammenligne litt meterpriser på f.eks. bjelker når en mindre handel har gitt sine rausere rabatter.

Jeg ser det som rett kast at man kan gå inn og forhandle til seg "bra" priser, da lever jo firmaet på å lure folk som ikke er like raske i munnen uten bare betaler.

Er vel det samme med hvitevarer, har sjekket som bare det på prisjakt etter hva jeg skal kjøpe for noe til kjøkkenet i mitt husbygg, alle jeg kjenner sier at jeg kan gå ned til den lokale butikken og prute ned prisene til samme nivå som de billigste på prisjakt, da kan man jo spørre seg hvorfor denne nå lokale "superbillige" butikken ikke senker prisene så hadde jo alle dratt dit. Men hva som er billig virker å være veldig ulikt fra folk til folk, noen jeg har snakket med som har pusset opp kjøkkenet sitt har jo brukt mer penger på hvitevarer enn hva hele kjøkkenet mitt koster og de fremhever fortsatt at det var "billig".

Når man har brukt 250 000 kr på et kjøkken og det ser ut som hvilket Ikea-kjøkken som helst, så må man vel forsøke å innbille seg selv at det var billig.

AXS
Min forhandling pleier å være omtrent slik:
-Jeg skal ha 200m avløpsrør, hva er beste pris på det?
-Jeg trenger trykkimpregnert trevirke, har dere noe som jeg kan få billig hvis jeg tar hele pallen/haugen.

Men enig med deg Pumba, spesielt om de som kjøper dyre kjøkken. :D

Tomas_P skrev:
Det var ikke meningen å forsvare noen butikk. Snarere at jeg motsetter meg at jeg må spørre etter rabatt for å komme ned i omtrent samme priser. En butikk som strør om seg med rabatter har jeg litt vanskelig for.
Hvordan henger dette egentlig sammen? Er det et samarbeid mellom byggevarehusene og håndverkerne der byggevarehusene setter en falsk pris som kun gjelder for de som ikke ber om rabatt samt som utgangspunkt for håndverkerens materialfakturering, og håndverkerne til gjengjeld handler sitt materiale hos byggevarehusene?

Bare det er jo et argument for å kjøpe alt på byggmax.

• Liker
Eddi Thomason
  • Laddar…
Da byggmax har langt fra alt og selger det som selger mest kan de selvsagt holde lavere priser. Synes de bare plukker rosinen ut av kaken da en "ekte" byggevarehandel har stort sett alle dimensjoner og lengder hjemme samt en masse forskjellig plate materiale på lager. Å ha mye på lager koster jo selvsagt, og dermed blir prisen litt høyere. Der jeg bor har jeg flaks da det finnes en familieeid byggevarehandel som har et fantastisk sortiment, fin orden, ingen rabatter til noen men lave priser til alle, billigere enn byggmax på en del ting, alltid 40% rabatt på vinduer, 300kr for å kjøre ut tingene samt kyndig personale! Det kaller jeg byggevarehandel!

Noen som har klart å få gode priser på Beijer? De ser ut til å kjøre med "nettoprisliste" som innebærer noen prosent i rabatt. Bor selv nær Beijer, men alle andre trelastforretninger ligger laaangt borte.

Når vi skulle bygge terrasse på 75m2 sjekket jeg rundt på forskjellige byggevarehus. Noen var billigere på terrassebord, andre på bærebjelker osv. Sjekket XL-bygg, Beijer, og et lokalt Fredells-varehus. Prisen ble omtrent den samme når man la sammen alt, og hos det lokale firmaet kunne vi returnere det vi ikke trengte når vi var ferdige, og i tillegg fikk vi veldig mye hjelp med mengdeberegning, hjelp med dimensjonering osv. På den måten ble det enklere å ha en åpen konto hos et firma i nærheten hvor man kunne dra og hente det man trengte. Tid er også penger. Dessuten synes jeg det er gøy å støtte de lokale handlerne så mye som mulig.

Tomas_P skrev:
Det hadde vært moro å sammenligne litt meterpriser på for eksempel lekter når en mindre handel har gitt sine generøse rabatter.

Her i Värmland ser det ut til at man får byggmaxpris på treverket hvis man skaffer seg en konto hos den lokale forhandleren.

Hvis man skal ha større mengder, er det oftest billigere hos den vanlige byggevarehandelen enn hos lavprisbutikkene.

Synes dere virkelig at byggmax er så billige?
Siden jeg akkurat nå bygger 300m2 løsvirkehus og av naturen er gjerrig, har jeg sjekket rundt litt priser.
Regelvirke/gles/lekter/panel kjøpte jeg for ned til halve prisen mot byggmax og da har jeg likevel fått fin kvalitet, fikk fritt velge lengder og fri hjemlevering.
Selv spon/gipsplater fant jeg billigere andre steder.

Men jeg er storkunde på byggmax sitt byggskum, der er de vanskelige å slå på pris :)

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.