Systematisk feilsøking, jo jeg vet. Men jeg hadde håpet å slippe det :-)
Dessuten er jeg ikke sikker på at man finner det selv om jeg river ned panelet, men det er bare en tanke jeg har hatt og derfor drøyd med å gjøre det. Ekstra surt er at vi malte om fasaden i sommer og da benyttet jeg anledningen til å inspisere gavlen ekstra nøye, men fant ingen åpenbare feil.

Men det kanskje er smartest å plastre inn den ene halvdelen av fasaden først? Har jeg flaks treffer jeg riktig og kan da redusere området etter hvert....

mexitegel skrev:
Gahhhggg! Det regner inn, til tross for byggplasten som har forseglet platen. Med andre ord er det veldig sannsynlig at det kommer inn lenger opp. Jeg som hadde håpet på å slippe å rive panel i sommer.... :( :(
Tror nok, som også antydet, at regnvann finner veien inn gjennom panelet.
Om det inntrengende vannet deretter ikke kan renne ut riktig vei, ser du lekkasjen inne.

Et par tanker:
Hva slags type panel er det?
Ved slår seg og spiker kryper, så etter hvert oppstår det lekkasjer.
Hvor gammel er panelet? Det kan jo rett og slett ha tjent ut.
Vinduene over utbyggingen, er de korrekt montert?
Med riktig monterte og tette underbeslag?
Et lite hull i det nedre hjørnet av et vindu kan nok slippe inn betydelige mengder vann.

En måte å redde situasjonen på kan være å tette langs panelbord og vinduskarmer/-smyger med mykfugemasse.
Akrylfugemasse får man jo nesten gratis nå for tiden ;)

KnockOnWood skrev:
Hva slags panel er det?
Bord slår seg og spiker kryper, så etter hvert oppstår det lekkasjer.
Hvor gammel er panelet? Det kan jo rett og slett ha gjort sitt.
Vinduene over tilbygget, er de korrekt montert?
Med riktig monterte og tette underbeslag?
Et lite hull i nedre hjørne av et vindu kan nok slippe inn betydelige mengder med vann.

En måte å redde situasjonen på kan være å tette langs panelbord og vinduslister/-innfatninger med mykfug.
Akrylfug får man jo nesten gratis nå om dagen ;)
Panelet er gammelt, huset er bygd i -47 og jeg vil tro at det har blitt byttet en gang siden det, ettersom det er sørgavl. Det er vanlig stående panel med lister som lokk (hva heter det på fagspråk?).
Korrekt monterte vinduer, ja det vet jeg ikke. Begge ble byttet i sommer fordi de gamle hadde gjort sitt. Underbeslag sitter der, men hva mener du med tette? Det lekker like mye nå som før.

Jeg tror sommeren er reddet.... :(

mexitegel skrev:
Panelet er gammel, huset er bygget i -47, og jeg ville tro at det er byttet en gang siden da det er sørgavl. Det er vanlig stående panel med lister som lokk (hva heter det på fagspråk?).
Korrekt monterte vinduer, ja det vet jeg ikke. Begge ble byttet i sommer fordi de gamle hadde gjort sitt. Underbeslag sitter der, men hva mener du med tettet? Det lekker like mye nå som før.

Jeg tror sommeren er reddet.... :(
Tilkobling vindusblekk - listverk eller dørkarmer kan jo løses på litt forskjellige måter.
Med oppbrettede blikkkanter og blekket montert mellom listene kan det jo bli en åpning.
Og bøyningen av blekket kan gi en lekkende "innerhjørne" om man har klippet blekket for langt inn.
Men det kan tettes med akrylfugemasse.
Tror for øvrig at din paneltype heter låktlektpanel, og er ganske utett.

Lykke til med lekkasjesøkingen!
Ikke gi opp bare! Utefugen koster 29:95 på Byggmax :)

Jeg får reise dit og sjekke, jeg er faktisk usikker på om vindusblekkene er oppbøyd i kantene f.eks.
KnockOnWood skrev:
Gi ikke opp bare! Utefugen koster 29:95 på Byggmax :)
Kan man spraye det med malingssprøyte på hele gavlen tro.... :D

K
Hei!

Kanskje ingen løsning på problemet men da jeg la om taket på garasjen som er tilknyttet husgavlen ble jeg anbefalt å bruke meg av to standskiveplater for å få det tett. Først en "L-plate" mellom tak og vegg under takpappen og deretter en ytterligere en standskiveplate mellom tak og vegg akkurat som i ditt bilde.

/Krister

Oi, gått opp i pris! Jeg kjøpte mine for 3,90 kr. En eske. Sitter latexfog i hele leiligheten (og bak og i veggene) haha :D

mexitegel skrev:
Funker det like bra med denne? [lenke]

Takk for alle svar og ideer forresten, nå kan jeg jo ikke gi opp :)
Se bare til at det du kjøper er beregnet for utendørsbruk!

Ja, det var jo det jeg ville ha hjelp med å finne ut av :D for det stod ikke i beskrivelsen hva jeg kunne lese ut. Det får bli en tur til Bauhaus og høre etter rett og slett.

mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det var jo det jeg ville ha hjelp med å finne ut :D for det sto ikke i beskrivelsen det jeg kunne lese ut. Det får bli en tur til Bauhaus og høre etter helt enkelt.
Spør på en gammel tråd, løste det seg og i så fall hvordan? Aner at jeg kan ha et lignende problem...

Nei, huset vil sannsynligvis bli innløst innen noen år så vervingen lagt noen energi på det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.