Hei Bygghus,
Jeg har nylig flyttet inn i et hus, hvor det ble tatt opp at det regner inn gjennom spalteventilen ved ekstremvær via to vinduer i første etasje. Noe selgeren skulle utbedre før overtakelse - noe som har vist seg ikke er gjort, og det regner ikke inn gjennom spalteventilen, men det tar inn vann i overkanten av vinduene.
Det har også vist seg at selgeren har hatt problemet over lang tid - og har blant annet prøvd å male om fasaden (med teorien om at veggen skulle "suge" inn vannet). Han har også byttet vindusbeslagene på vinduer i andre etasje. Skyldspørsmålet til side - så er jeg mest opptatt av å løse problemet.

Nylig har jeg hatt en skadetekniker på plass som anbefalte å bytte vindusbeslagene i andre etasje - noe min blikkenslager var skeptisk til.

Problemet
Vi har to ikke åpningsbare vinduer mot vest i første etasje. Ved vestavind i kombinasjon med regn så samles vann overfor karmen. Så mye at det drypper inn (ved stormen hans handler det om ca 1-2 liter).
Gult husfasade med to rektangulære vinduer, ett i overetasjen og ett i underetasjen. En stige står lent mot veggen ved nedre vindu.
Vann samles over vinduet og drypper så inn - dessverre veldig tett mellom hull og karm.
Bilde av en sprekk mellom vinduskarm og vegg, med en hvit ventil i nederkanten som indikerer mulig vannslekkasje gjennom konstruksjonen.

Vinduets montering utenfra.
Vann renner ned vinduskarmen fra overkant. Tydelige vanndråper er synlige på glasset og treverket over karmen. Fuktigheten er merkbar rundt vinduet.

Selgeren har tidligere malt om fasade samt byttet vindusbeslag på vinduer i andre etasje. Som tidligere nevnt mener skadeteknikeren at beslagene fortsatt er feil - noe min blikkenslager var skeptisk til - men det skal byttes.

Testede løsninger
I løpet av dagen i dag, så skulle det regne og blåse så jeg tenkte å benytte anledningen og teste litt.
Jeg prøvde å sette en slik avgrensning for flytsparkling under vindusbeslaget for å hindre vannet - den ble selvsagt våt og vann regner likevel inn. Derimot så benyttet jeg anledningen til å ta et bilde utenfra ved midlertidig opphold, da ser det veldig tørt ut under vinduet i andre etasje.
. Gult hus om natten med to sett med vinduer og fôret takrenne, med lys skinn som fremhever tekstur på vegg. Skjeve, fuktige busker i forgrunnen. Gul malt murvegg med to vinduer. Det nederste vinduet har en lampeskjerm synlig gjennom glasset, og dryppende regn på ruten.

Jeg vurderer å bore opp et ca 5 cm hull på innsiden for å bedre kunne se mellom innerveggen og fasaden - men det føles som et ganske stort prosjekt.

Har dere noen teorier/ideer?

P
Dine markiser sitter i veien så jeg ser ikke helt hvordan platene rundt overkant vindu sitter..
Du har en teglvegg og vinduet bør sitte innenfor fasadeteglet da vann kan renne innenfor teglet og da havne ovenkant vindu…

Eller er det en massiv teglveggskonstruksjon?

• Liker
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
C
Etter at et antall "proffer" har vært her og undersøkt, spekulert og klødd seg i hodet over mine tak-/vegglekkasjer (som også bare oppstod ved visse værforhold) tok jeg fram hageslangen og simulerte litt uvær. Det kan jeg anbefale, det ble ganske umiddelbart klart hvordan og hvor vannet tar seg inn. En kar på utsiden som systematisk vanner forskjellige mistenkte steder, og en kar på innsiden som holder øye med når og hvor det begynner å komme vann.

• Liker
pacman42 og 1 annen
  • Laddar…
Det synes litt dårlig på dine bilder, men det ser ut som om du kun har vinkelplater øverst og ingen ekte overblekk. Da blir det slik når slagregnet metter fasaden. Markisene kan kanskje forverre problemet hvis det blir vannansamling oppå som så trykkes inn av lufttrykket ved vind og regn.

Hadde selv dette problemet med et vindu i sommer, men jeg har umalt pussfasade så det blir enda verre.

En annen greie når det gjelder vindusbeslag er at man vil at de skal ha tilstrekkelig helling og tilstrekkelig utstikk for at vannet ikke skal renne på fasaden, det blir dumt hvis man har en fasade som binder fuktighet. Som sagt litt vanskelig å se på bildene dine så jeg sier ikke at dine vindusbeslag er feil. Hus AMA sier 40 mm ved pussfasade om jeg ikke tar feil.

https://static.byggtjanst.se/amadocs/ANY_2-21_sid52-55.pdf

https://www.teknikhandboken.se/wp-content/uploads/2023/03/JT-.5214.jpg

@Rejäl - Det er ikke en massiv teglkonstruksjon. Men mellom tegl og huskroppen er det en luftspalte. Lagt til ytterligere bilder på markisens montering.

Som jeg har forstått fra selgeren så har problemet vært der også før vinduene ble byttet i 2019 (på entreplan). Vinduene i annen etasje er anslagsvis fra 70-tallet.

I går når det regnet inn, så er det tydelig at vannet ikke kommer fra "hele" veggen da bruket bare er vått i punkter.
Vindu med vannlekkasje; skadet maling over rammen der det er sirklet rundt i bildet, indikerer fukttrøbbel fra muligens feilmonterte fönsterblekk.

Et hus med beige murstein, to vinduer med grå markiser, viser synlig avstand mellom tegl og huskropp, brukt for å diskutere lekkasjeproblemer. Markise montert over et vindu med synlige vinduskarmer og en skyet himmel i bakgrunnen. Markisemontasje rundt et vindu, viser detaljer av en vegg i gul teglstein. Vinduets karm er hvit, med en markisearm som går nedover.

@cpalm - Det var akkurat det skadeinspektøren gjorde (4000kr for en mann som spylte vann..). Det lekket inn når han sprøytet mot vindusblikkene i annen etasje. Det kan jo være slik at det er den "enkle" veien inn - ingenting som sier at det ikke er lekkasje på flere steder.

@FG - Akkurat, i overkant av vinduene sitter et blikk mot tegl som er fylt med silikon (eller lignende). Min personlige teori er at vann presses inn der. Skadeinspektøren anbefalte å bytte vindusblikkene med minst 50mm utstikk - noe blikkenslageren er i ferd med å fikse. Han har vært her og målt, men ikke montert de nye. Blikkenslagere er litt som politikere, man vet at de finnes men har aldri sett dem :)

P
Som jeg ser det så kan vindusblekkene føre til økt vann på fasaden da de ikke stikker 40mm utenfor ferdig fasade.
Men det er nok ikke det som forårsaker lekkasjen, i stedet trenger du et overblekk som slutter tett mot stenderverket innenfor teglsteinen som sitter over vinduet, slik at vannet som kommer på innsiden av teglsteinen ledes ut og ikke renner mot vinduskarmen som det ser ut til å gjøre hos deg…

• Liker
InsidersUnited
  • Laddar…
C
J Jacobbbbbb skrev:
Det kan iofs være så at det er den "enkle" veien inn - ingenting som sier at det ikke er lekkasje på flere steder.
Så kan det definitivt være. I mitt tilfelle lakk det på et antall steder. Men det er lett å punktmarkere med en smal stråle og på det måten lokalisere nøyaktig hvor vannet tar seg inn. Utfordringen er at det ofte renner inn på ett sted og ut på et helt annet, samt at det kan ta noen sekunder før det kommer ut på innsiden. Så det er noe man må ta hensyn til og ta seg tid til så det blir systematisk.

Ikke helt lett dette med vann. Men din plate som sitter øverst og er tettet med fugemasse gjør jo at vannet bare kan gå inn i huset og ikke ut om nå vannet kommer fra luftspalten. Formentlig sitter vinduene for langt ut i fasaden også. Min gjetning er at du trenger å montere vinduene lenger inn og ha en drenerende overblikk som leder ut eventuelt vann, men det er ikke alltid så lett å få til i etterkant.

Vinduene i underetasjen sitter lenger ut enn i overetasjen?

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Överblecket ska ta fukt som kommer in i luftspalten bakom teglet (blå på bild) och leda fram det och ut ovan karmen. Har man satt karmen mitt i spalten så kommer denna fukten istället rinna "igenom" karmen och in.
Overblekk montert over et vindu, viser hvordan fukt skal ledes bort fra fasaden. Byggematerialer i ulike farger illustrerer konstruksjonen.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Det spiller mindre rolle om hvor vannet kommer inn bak teglestein, da tegl ikke er vanntett og i regnværsperioder trenger vannet gjennom teglsteinen.. Det viktige er å sikre opp over hvert vindu, for da vil det ikke fortsette å lekke inn…

• Liker
InsidersUnited
  • Laddar…
Oppdatering på de inn regnede vinduene, slik etter høstens første regn.

Blikkenslageren har vært og byttet vindusblekkene i henhold til Polygons instruksjoner. Utstikket er ca 70mm og sitter tett mot fasaden nederst. Dog ikke tettet med f.eks. silikon.

Nå etter første ordentlige regn med vestlig vind kan vi konstatere at det fortsatt tar seg inn. Opplever at det er mindre mengder, men kan også være at det regner mindre.

Neste feilsøkingstrinn er å prøve å forbedre silikonen rundt vinduene samt under vindusblekkene i overetasjen.

Som tidligere foreslått burde nok det beste være å ha en plåt som går opp mellom indre fasaden og selve teglfasaden. Utfordringen er at de eksisterende vinduene sitter så tett i vinduåpningen at jeg må bytte dem til en mindre variant, så jeg avventer med å teste det.

The gift that keeps on giving…
Under sommeren tok jeg hageslangen og vannet vinduene igjen, da ble det tydelig at det tok inn vann mellom vindusinnfestingen og blikkarbeidet. Så jeg mistenkte at silikonfugen ikke var tett nok, så jeg har komplettert med ytterligere silikon. Men nå i desember-regnet kan jeg konstatere at det ikke var tilstrekkelig.

Neste steg er å fylle mykfug under vindusblikkene på overetasjen, men jeg er tvilende til at det hjelper..

Begynner å få slutt på ideer, snart ryker vinduene i overetasjen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.