En del av en fasade ble renovert på min mors sommerhus forrige sommer. Nå i løpet av høsten og vinteren har det lekket inn vann over vinduet. Jeg har tatt noen bilder og har litt spørsmål som jeg takknemlig ville sette pris på å få hjelp med.
På det siste bildet har jeg markert noen ting.
Gult: Omtrent her kommer det inn vann over vinduet, men på innsiden da.
Rødt: Siden jeg mistenkte at problemet var her, prøvde jeg å spyle vann med hageslangen på denne flaten og så da at det begynte å dryppe vann over vinduet på innsiden.
Blå pil: Vannet renner inn bak panelet her og renner ut igjen lengst ut på blikkspissen.
Det jeg mistenker er at oppbøyningen på blikket nederst er for liten, og noe vann renner over kanten bak panelet?
Høres det ut som en sannsynlig årsak?
Jeg tenkte å bytte blikket med ett med en høyere oppbøyning for å gjøre slik at alt vannet som renner bak panelet finner veien ut igjen.
Snekkeren som gjorde (deler av) min innglassing fortalte at på et noenlunde flatt tak som jeg har under den samme så kan vinden under de verste stormene presse opp vann på veggen opp mot en halv meter.
Ditt bekymmer er ikke at det kommer inn vann i det røde området, bekymret er at det ikke finnes en vindsperre som hindrer vannet fra å fortsette inn i veggen.
Dessuten ser det ut som at det vannet som kommer inn bak panelet i det gule området ikke kan renne ut igjen.
Det finnes en grunn til at man har en luftspalte som tørker ut bak panelet. Mot vinduet under så har man jo normalt sett et overblekk også som går bak panelet slik at metallet fanger vann som renner bak panelet. Det er dette vannet som nå renner inn...