11.917 lest ·
27 svar
12k lest
27 svar
Det regner inn - jeg skjønner ikke hvorfra!
I et hus vi har, finnes det en liten tilbyggning i kjellerplan med et eget lite tak som går opp på veggen. Tilbyggingen er dessverre ikke gjort av de som hadde alle koppene i skapet, for det er en del merkelige konstruksjoner, men det største problemet er at det regner inn - og jeg kan ikke begripe hvor det kommer fra!
Nå setter jeg håpet til dere her i et siste desperat forsøk.
Vannet kommer ut/ved syllstokken, men mer enn det kan man ikke se.
Fra begynnelsen var bare platene skåret inn i panelet, og jeg mistenkte at det lekket inn mellom panelbordene. I sommer brukte jeg litt tid på å løsne panelet og sette platene inn under/bak panelet samt legge ny takpapp som fulgte med bak platene. Men nei - det regner fortsatt inn! Det skal sies at skråningen på taket er dårlig, og det virker som problemet bare oppstår ved litt kraftigere regn. På takpappen ligger takstein, og platene ligger tett mot steinene. Jeg tror ikke det kan slå inn regn under platene, men selv om det skulle, burde takpappen hindre...
Et alternativ jeg tenker på, er om tilbyggingen ikke er synderen, men at vann kommer inn lenger opp, men jeg kan ikke begripe hvor det skulle være i så fall. Huset er fra -47, og det har regnet inn så lenge vi har hatt huset, men nå har jeg irritert meg lenge nok over dette.
Alle tips og ideer om hvor vannet kan finne veien inn, er mer enn velkomne - for jeg får snart sammenbrudd av dette her....
Vannet kommer ut/ved syllstokken, men mer enn det kan man ikke se.
Fra begynnelsen var bare platene skåret inn i panelet, og jeg mistenkte at det lekket inn mellom panelbordene. I sommer brukte jeg litt tid på å løsne panelet og sette platene inn under/bak panelet samt legge ny takpapp som fulgte med bak platene. Men nei - det regner fortsatt inn! Det skal sies at skråningen på taket er dårlig, og det virker som problemet bare oppstår ved litt kraftigere regn. På takpappen ligger takstein, og platene ligger tett mot steinene. Jeg tror ikke det kan slå inn regn under platene, men selv om det skulle, burde takpappen hindre...
Et alternativ jeg tenker på, er om tilbyggingen ikke er synderen, men at vann kommer inn lenger opp, men jeg kan ikke begripe hvor det skulle være i så fall. Huset er fra -47, og det har regnet inn så lenge vi har hatt huset, men nå har jeg irritert meg lenge nok over dette.
Alle tips og ideer om hvor vannet kan finne veien inn, er mer enn velkomne - for jeg får snart sammenbrudd av dette her....
Kreves det vind for at det skal komme inn vann eller kommer det inn selv om det er vindstille? Noen ganger kan vind presse vann baklengs opp langs taket.
Så er det nok slik at det ikke bare lekker når det regner mye, men at ved små regnmengder blir vannet stående i veggen.
Som du allerede er inne på kan det meget vel være slik at vannet kommer i veggen fra taket ovenfor.
Vi hadde lekkasje ved et takvindu som ingen kunne fikse, og når vi rev innvendig for å renovere, viste det seg at vannet kom fra en feieluke fem meter lenger opp langs taket. Vannet rant ned langs en takstol til takvinduet.
Så er det nok slik at det ikke bare lekker når det regner mye, men at ved små regnmengder blir vannet stående i veggen.
Som du allerede er inne på kan det meget vel være slik at vannet kommer i veggen fra taket ovenfor.
Vi hadde lekkasje ved et takvindu som ingen kunne fikse, og når vi rev innvendig for å renovere, viste det seg at vannet kom fra en feieluke fem meter lenger opp langs taket. Vannet rant ned langs en takstol til takvinduet.
Det er litt vanskelig å si hvordan været påvirker lekkasjen. Tidligere, før jeg endret platen, så var det bare når det var skikkelig dårlig vær (regn og vind) at det skulle regne inn. Etter at jeg endret platen så gikk hele høsten med et par skikkelige høstvær forbi uten lekkasje, og jeg trodde da at problemet var løst. Nå skal det sies at vi bor ikke selv i huset så det er litt vanskelig å basere seg på andres observasjoner dessverre.
Kjenner til at vinden kan presse opp vann baklengs, men det burde vel takpappen som ligger opp under panelen hindre i så fall?
Det sitter to vinduer på samme gavl som utbyggingen er på, og begge disse byttet jeg i sommer, og der kunne jeg ikke forstå at det kom inn.
Det er veldig merkelig dette. Jeg tenkte jeg skulle legge en presenning over platen og på hele taket på tilbyggingen for å utelukke at det presser opp vann ved vind i hvert fall.
Kjenner til at vinden kan presse opp vann baklengs, men det burde vel takpappen som ligger opp under panelen hindre i så fall?
Det sitter to vinduer på samme gavl som utbyggingen er på, og begge disse byttet jeg i sommer, og der kunne jeg ikke forstå at det kom inn.
Det er veldig merkelig dette. Jeg tenkte jeg skulle legge en presenning over platen og på hele taket på tilbyggingen for å utelukke at det presser opp vann ved vind i hvert fall.
Hva er det for tak over den der delen? med andre ord, lengst opp over panelet?
Lekkasjer er lumske! Jeg oppdaget selv en liten bekk av vann på gulvet i huset jeg bygger. Etter noen feilsøkingsrunder viste det seg at det kom inn under terskelen på balkongdøren etasje over og rant deretter langs innsiden av utegipsen nedover. Det så tett og bra ut utenfra, men ved nærmere granskning fant jeg at terskelplaten ikke var montert klemt inn i det freste sporet. Falset på platen lå bare mot terskelen noen mm lavere. Det var likevel ubegripelig hvordan det kunne komme inn vann den veien, men med stormregn fra "riktig" retning så viste mangelen seg. Tettede med passende goja, så var problemet løst.
Konklusjon: Er det ikke mer eller mindre lufttett, så kan vann finne veien inn på de mest merkverdige måter. Noen ganger krever det kanskje et uvær som bare slår til hvert femte år for at det skal vise seg.
//LocTite
Konklusjon: Er det ikke mer eller mindre lufttett, så kan vann finne veien inn på de mest merkverdige måter. Noen ganger krever det kanskje et uvær som bare slår til hvert femte år for at det skal vise seg.
//LocTite
@Loctite: Ja, jeg begynner å mistenke dette. Var nede og tittet litt på elendet i går og innså at takpappen nok ikke går så langt opp som på skissen. Hm! Den får jeg ta på meg
Tenkte legge på en presenning eller byggplast på hele taket på utbyggingen og teipe fast den på platebeslaget og så får det være så et antall regnvær fremover. Blir det forskjell vet jeg jo i hvert fall at det ikke lekker lenger opp.....
Takk for alle tanker og ideer!
Tenkte legge på en presenning eller byggplast på hele taket på utbyggingen og teipe fast den på platebeslaget og så får det være så et antall regnvær fremover. Blir det forskjell vet jeg jo i hvert fall at det ikke lekker lenger opp.....
Takk for alle tanker og ideer!
Jeg har hatt samme problem. Da var det platen som leder inn en del av vannet som kommer på innsiden av den stående panelen. Det gjelder å lage et lite mellomrom mellom plate og panel. Alt. la tjærepappen gå ovenfor platen, ca 5 mm.
@gräveren: Det var interessant! Hvordan mener du at platen "ledet inn" vannet? Gikk vannet på utsiden av platen mellom plate og panel og så over kanten på platen under panelet mener du?
Jeg skjønner nok ikke helt hva du mener
Jeg skjønner nok ikke helt hva du mener
OK, det hadde jeg ingen anelse om at det kan være så
. Nå har jeg uansett lagt en remse med byggplast langs hele taket på utbyggingen og sølvteipet den fast i platen. Så får vi se om det gjør noen forskjell i første omgang. Hvis det ikke blir tett, må neste tiltak nok bli å løfte på panelet som du foreslår grävaren.
Gahhhggg! Det regner inn, til tross for byggeplasten som har forseglet metallet. Med andre ord er det veldig sannsynlig at det kommer inn lenger opp. Jeg som hadde håpet å slippe rive panel i sommer....

Test plast neste sted, se resultat. Test igjen. Så kanskje du slipper å rive halve huset for et lite hull et sted.