Jeg synes forresten også du har bygd en fin trapp, glemte å si det.
Nei, såklart vil også en kraftig bygd trapp i eik ta skade av en sånn snill. Men den vil ikke gå i stykker slik.
Og jeg tror ikke på deg når du sier at du kan stå helt ytterst på trinnene dine og småhoppe uten at det svikter. Det vil jeg se på film når det skjer i så fall!
Til emnet: mange tvinger langs hele veien, og hold øye med at den tvinges sammen helt rett. Kanskje tvinge nedover også.
For å gå tilbake til spørsmålet. Hvis du skal lime og få rene overflater uten gliper, så holder vanlig trelim for å gjøre trappen like holdbar som tidligere. Utfordringen er å få en så ren skjøt og at det både blir holdbart og usynlig. Med tanke på trappens konstruksjon, så synes jeg det ser enklere ut å bytte ut det ødelagte trinnet. Hvis det er såpass enkelt som jeg synes det ser ut, er det minst risiko og ikke mer arbeid.
Jeg får prøve helt enkelt. Fungerer det ikke så bytter jeg selvfølgelig trinn. Eneste grunnen til å forsøke å sette det sammen i stedet er fordi et nytt trinn blir så avvikende i slitasje.
Men for å gå tilbake til limingen. Noen foreslo å ta løs trinnet og dra fra hverandre bruddflaten for å få jevnere liming. Kanskje er det å foretrekke (til tross for at det tar imot litt) kontra å nøye forsøke å få ned lim i den eksisterende sprekken? Naturligvis med 3-4 tvinger og kan la det herde et par dager bare for å være på den sikre siden.
Jeg synes forresten også at du har bygd en fin trapp, glemte å si det.
Nei, så klart vil også en solid bygd trapp i eik ta skade av en sånn snill. Men den kommer ikke til å knekke så.
Og jeg tror ikke på deg når du sier at du kan stå ytterst på trinnene dine og småhoppe uten at det svikter. Det vil jeg se på film når det skjer i så fall!
Til emnet: mange tvinger langs hele veien, og pass på at den tvinges sammen helt rett. Kanskje tvinge nedover også.
Takk.
Nei 10 cm eik hadde nok ikke knekt.
Derimot har du feil med svikten. Stod akkurat ytterst på trinnet og svikthoppet. De beveger seg IKKE. Filming orker jeg faktisk ikke. Du får tro meg på mitt ord
Regnet litt på hvilken kraft trinnet ble utsatt for ved impact. Med diverse antagelser lander man på en belastning tilsvarende minst vekten av 1500 kg i løpet av noen 1/100-dels sekund.
Regnet litt på hvilken kraft trappetrinnet ble utsatt for ved impact Med diverse antagelser så lander man i en herad av en last tilsvarende minst vekten 1500 kg under noen 1/100-dels sekund.
Ja det var en slik der hva man tror usannsynlig hendelse. Renoverer fasade og vinduer og hadde linoljemalt vinduer i andre etasje og stilt hanteln (40 cm fönstersmyg) på innsiden over trappen for ikke å blåse opp vinduet. Og noen dag senere er jeg på utsiden og maler og hjernen kobler fra da jeg skjøt litt på vinduet for å komme til med penselen. Det ble KA-BOOOM på innsiden og jeg visste allerede da at det på en eller annen måte ville være noe dritt å bevittne. Trappetrinnet hadde fått en direkte hit på ytterkanten av trinnet. Ikke det minste forundret over at virket ikke hadde klart det. Alltid får man litt hjerneslipp en gang. I alle fall i min alder
Ikke bli sint, men jeg bekrefter at utstikket er for stort i trappen din med dette materialet og denne trinn-tykkelsen. Men til poenget:
Hvorfor vil du ikke bytte ut denne graden? Det er den enkleste måten. Men hvis du insisterer på å fikse det, må du bryte trinnet helt for å kunne lime det ordentlig. Og i tillegg ville jeg brukt lange skruer (omtrent 3 cm kortere enn dybden på trinnet - 6 mm i diameter) skrudd inn fra bakkanten. For en bedre effekt kan du bore en forsenkning for skruehodet og plugge det med en treplugg. Det ville vært en god idé å pusse alle rangene på denne måten.
Jeg er lei meg, men: De her trinnene ser ikke friske ut. Bor du i Stockholm? Tør du vedde på at jeg på første forsøk kan stampe dem av? Noe jeg ikke er i nærheten av oht på vilkårlig normal trapp skal det sies. Noe som skal være umulig ville jeg hevde.
edit (glemte)
Jeg ville benyttet anledningen til å bytte ut alle trinnene til noe bedre. Med en slags krøll øverst som følge, som er verdt å ta. Ta et bilde av den delen hvis du vil ha hjelp med løsning der.
Samtlige trinn på bildet ser jo ut til å være bøyde.. fibrene orker ikke bære i evighet. Det blir en utmattelse.
Man kan miste et glass i fliser som holder. Men neste gang man pirker på det så eksploderer det.
Bare fordi det har fungert hittil betyr ikke at det er riktig. Lytt til dem som løfter noe fornuftig i stedet for å avfeie det som nagger på din stolthet.
At du i tillegg viser frem bilder på vangstykker med skruer indikerer også at du ikke helt har forstått det som er blitt fremført?
Ingen trenger å bekymre seg om holdbarheten. Uansett overheng, støtte fra vognstykkene og treets lengderetning i konstruksjonen er det en gjennomgående stødig trapp med full bæreevne og ingen 'svikt' i trinnene. Teori er én ting, men 15 års empirisk forskning har vist at ingen av de ovennevnte er en bekymring. Om teorien sier at en humle ikke kan fly, så må åpenbart teorien revideres.
Den som leser innleggene ser at jeg spør angående passende lim og at jeg i starten planla å støtte opp med vinkeljern. Når det ble påpekt at en limfuge 'blir sterkere enn resten av treet' kom diskusjonen inn på om det i så fall skulle være nok å bare lime om det ble utført på en optimal måte.
Å sette inn et nytt trinn er selvfølgelig et alternativ jeg hele tiden har vært fullt bevisst om. Men hvis en reparasjon kunne være nok ville jeg slippe avvikende utseende på trinnet siden det er hvit linolje med slitasje over 15 år på de øvrige.
Det som tilføyer noe i de siste innleggene er i så fall anbefalingen å ta løs og dra fra hverandre delene for å komme til med lim på alle flater. Kanskje er det best for å få en sterk fug, selv om det strider imot å skille alt som nå henger sammen?
Og jeg kan fortsatt tenke meg å styrke opp med vinklete plattjern om det likevel er slik at limfugen IKKE tilsvarer holdfastheten i originaltrinnet.
Test Karlssons klister siden du er inne på empiriske opplevelser.
Ikke holdbar!?!? Spar dine uforskammetheter. Den har to 10 cm bjelker forsterket på undersiden med 5mm jernskinner og jeg veide 90 kg og har gått opp og ned for den i 15 år. At den ikke klarte en 10 kg massiv hantel fra 2m høyde er den unnskyldt. Det er en j-vlig pen og bra trapp. Takker nei til innlegg som ikke tilfører noe til spørsmålet i seg selv.
Jeg er ikke uforskammet, men på dette forumet er vi ærlige for å bidra med konstruktiv fremdrift.
Trappen har estetisk tiltalende elementer, men er feilkonstrurert fra et materialteknisk perspektiv. Skulle noen skade seg ved et brudd i et trinn risikerer du søksmål for å forårsake kroppsskade. Det finnes byggtekniske regler man må følge selv om man bor i Knohult og har egne inspirerende ideer!
Og heller for den saks skyld ikke trenger å skaffe annet enn en anstendig 'vanlig' hvit trelim? Alle enige om dette?
Med litt ujevne limflater og manglende fliser hadde jeg brukt PU-lim. Har limt en ganske "spinkel" stol som fått "liknende" skade i en ganske hardt belastet del og det holder fortsatt etter mange år.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.