S Skyflakes skrev:
Den der trappen ser ikke holdbar ut. Tegn en ulykkesforsikring.

Har du bygd trappen kan du vel bytte ut den ødelagte planken, men sørg for å sette opp et varselskilt "Maks 70 kg"
Ikke holdbar!?!? Spar dine fornærmelser. Den har to 10 cm bjelker forsterket på undersiden med 5 mm jernskinner, og jeg på 90 kg har gått opp og ned for den i 15 år. At den ikke klarte en 10 kg massiv håndvekt fra 2 m høyde er den unnskyldt. Det er en j-vlig pen og bra trapp. Ber meg fritatt for innlegg som ikke tilfører noe til selve spørsmålet.

• Liker
  • Haha
Kronprinsen og 11 andre
  • Laddar…
RoTe
D DanMicke skrev:
Ikke holdbar!?!? Spar dine uforskammetheter. Den har to 10 cm bjelker forsterket på undersiden med 5mm jernskinner og jeg som veier 90 kg har gått opp og ned den i 15 år. At den ikke klarte en 10 kg massiv hantel fra 2m høyde er den unnskyldt. Det er en j-vlig pen og bra trapp. Ber om å bli spart for innlegg som ikke tilfører noe til spørsmålet i seg selv.
Men du ser vel at du har et for stort overheng på trinnene og trinnene har jo treverket lagt så det er svakest i den retningen det nå brakk. Klar designmiss ifølge meg.

• Liker
RoAd og 16 andre
  • Laddar…
Skal du trygt hoppe opp og ned for denne trappa uten å risikere at dine 90 kilo knekker trinnet igjen, er det trolig et nytt trinn som gjelder. Muligens hvis du fjerner trinnet, drar fra hverandre de to delene slik at du kan fylle bruddflaten helt og deretter lime med limknekter. Skulle dog påstå at det må til en forsterkning fra trappenesen i hele trinnets dybde for å få nok styrke.

Enig med forrige taler om designfeil. Trinnene dine er muligens ok, men ikke i kombinasjon med dine vanger som ikke gir støtte fra annet enn halve trinnet, noe som gjør at all belastning som havner rett på trappenesen genererer akkurat dette utfallet.

• Liker
Lennart 57 og 3 andre
  • Laddar…
Ingen trenger å bekymre seg om holdbarheten. Uansett overheng, støtte fra vagnstyckena og trevirkets lengderetning i konstruksjonen er det en gjennomført stabil trapp med full bæreevne og ikke den minste 'svikt' i trinnene. Teori er én ting, men 15 års empirisk forskning har vist at ingenting av det ovennevnte er et bekymringsmoment. Hvis teorien sier at en humle ikke kan fly, må tydeligvis teorien revideres.

Den som leser innleggene ser at jeg spør om passende lim og at jeg innledningsvis planla å støtte opp med vinkeljern. Da det ble påpekt at en limfuge 'blir sterkere enn det øvrige treverket,' kom diskusjonen inn på om det i så fall ville være nok å bare lime om det ble utført på en optimal måte.

Å sette inn et nytt trinn er naturligvis et alternativ jeg hele tiden har vært fullt klar over. Men om en reparasjon ville duge, ville jeg slippe avvikende utseende på trappetrinnet da det er hvit linolje med slitasje over 15 år på de øvrige.

Det som adderer noe i de siste innleggene er i så fall anbefalingen om å ta løs og dra fra hverandre delene for å komme til med lim på alle overflater. Kanskje er best for å få en sterk fuge, selv om det føles motstridende å skille alt som nå henger sammen?

Og jeg kan fortsatt tenke meg å styrke opp med vinklete plattjern hvis det tross alt er slik at limfugen IKKE tilsvarer bæreevnen i originaltrappetrinnet.

• Haha
  • Liker
Teacer og 4 andre
  • Laddar…
Tar du bort trinnet da erstatt det med nytt i stedet for å lime. Ikke fordi en limfuge gjør Trinnet svakere (snarere tvert imot) men fordi det er lettere å fikse overflaten.

• Liker
TRJBerg og 3 andre
  • Laddar…
S
Lag nytt steg.

• Liker
lindsmik
  • Laddar…
Steget over er også skadet, ikke sant? Jeg ville nok byttet alle trinnene og fått en frisk trapp igjen.

• Liker
  • Elsker
Mikedigitize og 1 annen
  • Laddar…
janwide
Er det mulig for deg å bytte plass på det skadede trinnet med det nederste trinnet? Om du blir tvunget til å styrke opp det skadede trinnet underfra, vil reparasjonen være mindre synlig hvis det reparerte trinnet sitter nederst.

• Liker
Yom og 2 andre
  • Laddar…
Kan nok være enig i at overhenget ser litt stort ut, men samtidig så fungerer det jo...

Jeg hadde lagt til en trekant under det limte trinnet for å få litt mer overflate å lime på.. kan du også sette trinnet helt nederst så synes det jo ikke....

• Overhengende trinn med grønn trekant illustrasjon under for ekstra limflate på et byggkonstruksjonsprosjekt.
  • Liker
NorraS
  • Laddar…
A
M myrstack skrev:
Håller med föregående talare kring designmiss. Dina steg är möjligtvis okay men inte i kombination av dina vangstycken som inte ger stöd från annat än halva steget vilket gör att all belastning som hamnar rent på trappnosen genererar exakt denna utkomst
Helt enig (bortsett fra det siste, feilaktige, men vanlige, nyttjandet av ordet "utkomst")

Jeg skulle gjerne sett en film der TS står på kanten av trinnet og gynger litt lett. Og så hopper til og lander på en fot ..:-) Joda, trappen din har tålt alle disse årene, men vi kan alle se at den er feilkonstruert.

Når det gjelder det du lurer på, så funker det sikkert med lim. Du kan jo i hvert fall teste det til å begynne med. Du burde kunne få veldig bra trykk med tvinger langs hele lengden. Hvis det ikke blir bra, er det bare å bytte bordet.

• Liker
senap og 4 andre
  • Laddar…
Like bra å vise hele konstruksjonen, og uansett alt annet som tas opp i tråden, er det en gjennomgående stabil, holdbar og pen konstruksjon som har vært en helt igjennom trygg og ikke-sviktende trapp for meg i 15 år. Jeg hadde en visjon om en flytende trapp og gjennomførte den.

Tar til meg tips angående limingen, og skulle fugen være like sterk som treverket så burde jo en optimalt gjennomført liming tilsvare det som allerede fungerer. Om jeg vil styrke opp vurderer jeg altså å lage to vinkeljern festet på baksiden av begge bjelkene med vridning så jernet løper horisontalt ut under trinnet. I hovedsak vil slik forsterkning være skjult, spørsmålet er om den blir nødvendig.

Jeg er for øvrig stolt over min design. Bjelkene er malt med grå limfarge og deretter gnidd med fortynnet linoljefarge, noe som gir dem det litt 'antikke' utseendet (leste om malerteknikk fra 1700-tallet tror jeg det var). Trinnene hvitlinoljebehandlet. Husets flytende trapp i grått med synlige bolt og skruer, malt og gnidd med linoljefarge for et antikt utseende. Tretrinn med aluminiumslister. Flytende trapp med gråmalt bjelke, synlig gjennomgående 10mm bolt, rød pil peker på 10mm flattjern for forsterkning, antikk finish.

A
Vangstykkene er ikke problemet med din design. Det er det altfor store fremspringet på trappen på så svakt treverk. Klart, en sånn smell kan få mye til å gå i stykker, men hadde du bygget bedre hadde den tålt det også.

• Liker
Skyflakes og 14 andre
  • Laddar…
Jeg tror ikke noen tviler på at vangstykkene holder, det folk bekymrer seg for er nettopp at trappen skal knekke på samme måte som den har gjort nå, treverket er ikke særlig sterkt i den retningen.
Hvilke verktøy har du? Jeg ville nok frest ut et spor på undersiden og felt inn en bit tre i den andre retningen, i tillegg til å lime der det har brukket av.

• Liker
senap og 3 andre
  • Laddar…
Mulvaden skrev:
Vangstykkene er ikke problemet med designen din. Det er den altfor store utstikket på trinnene på så klen virke. Visst, en sånn smell kan få mye til å gå i stykker, men hadde du bygget bedre hadde den tålt også det.
Sukk. Slipper du en kompakt 10kg jernhantel fra en vinduskarm 3 m opp så den treffer et trinn av tre tror jeg ikke det hadde sett bra ut om det så var 10 cm Eik. Mitt virke er beviselig ikke 'klen' jeg kan stå ute på trinnet uten minste svikt. Årsaken til avfasningen er at man ellers slår tærne i når man går i trappen. Og de har som sagt vist seg å rekke. Som sagt... ...flyr humlen så er det bra med det ;).

For å gå tilbake til spørsmålet. Hvis du skal lime og får rene overflater uten gliper, er vanlig trelim tilstrekkelig for å gjøre trappen like holdbar som tidligere. Utfordringen er å få en så ren skjøt, slik at det både blir holdbart og usynlig. Med tanke på trappens konstruksjon, synes jeg det ser enklere ut å bytte ut det ødelagte trinnet. Hvis det er mulig å gjøre såpass enkelt som jeg synes det ser ut, er det minst risiko og ikke mer arbeid.

• Liker
sturnus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.