J Johan Larsson9794 skrev:
Må man ha separat avfukter? Fikser ikke luftvarmepumpe avfukting?
Ja, min luftvarmepumpe klarte ikke avfuktingen på en bra måte.

Ossian K Olsson
Må man ha separat avfukter? Kan ikke luftvarmepumpe håndtere avfukting?
Om du velger en luftvarmepumpe som ikke avfukter, kan du jo komplettere med et lite FTX-system typ PAX EOS 100 for å få sirkulasjon av luften i garasjen året rundt.

Garasjer er kompliserte miljøer, og mange eldre hus der man parkerte bilen har faktisk mindre fuktproblemer langs veggene for eksempel.

Må man ha separat avfukter? Fixer ikke luftvarmepumpe avfuktning?
En luftvarmepumpe kjøler luften når den avfukter. Du vil neppe kjøle ned garasjen mer om vinteren...

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Om du velger en luftvarmepumpe som ikke avfukter så kan du jo komplettere med et lite FTX-system typ PAX EOS 100 for å få sirkulasjon av luften i garasjen året rundt.

Garasjer er kompliserte miljøer og mange eldre hus der man satte inn bilen har faktisk mindre fuktproblemer langs vegger f.eks.
Men da kanskje det er best med FTX som har innebygd varmeelement?

FTX med varmeelement er som direktevirkende strøm, dvs en dyr måte å varme opp huset på. En fare med FTX hvis man ikke passer på. Betydelig bedre at varmen kommer fra en varmepumpe.

• Liker
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Men da kanskje det er best med FTX som har innebygd varmeelement?
Ja det må du jo regne på. Et innebygd varmeelement (som f.eks. PAX eos 100 på 400 w) er jo direktevirkende strøm som dermed bruker veldig mye strøm. Med andre ord antar jeg at en luftvarmepumpe betaler seg ganske raskt.

Har du annen varme i garasjen som f.eks. vannbåren varme kan det jo være annerledes.

Må man ha separat avfukter? Fikser ikke luftvarmepumpe avfukting?
En varmepumpe kan enten varme eller avfukte, men den kan aldri gjøre begge deler samtidig. I tillegg tror jeg at man kan være ganske sikker på at et produkt bygget for et spesifikt formål er betydelig bedre og mer effektivt. Dvs en avfukter er høyest sannsynlig bedre på avfukting enn en LLVP satt på avfuktingsmodus.

Men burde vel gå med en luft-luft siden i en garasje så er vel planløsningen ganske åpen og luften kan sirkulere ganske bra så burde vel ikke være noen større risiko for mugg. Så holder vel luftfuktigheten nede med en luft-luft.

Bygger man garasjen med vann og avløp og med våtromsstandard for å kunne vaske bilen, så trengs det et kraftig avfuktingsaggregat som f.eks. dette: https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-sw59fw-made-in-sweden/ for at alt skal rekke å bli tørt til neste dag. Som sagt så både avfukter og varmer disse, så det blir ekstra varmt i garasjen til neste dag.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Vi kommer snart til å støpe plate til nytt hus og har litt funderinger om avrenning/renne/brønn. Forutsetningene er dobbeltgarage på knapt 50 kvm, integrert i hovedbygningen, like godt isolert som resten av huset (med to noenlunde isolerte garasjeporter) og med gulvvarme støpt inn i platen. Vi sikter nok på å holde det som kaldest 16-18 plussgrader om vinteren.

Funderer på om man skal ha 1) en renne mellom de to parkeringsplassene med fall fra sideveggene og innover mot rennen, 2) to renner; en renne under hver parkeringsplass med plant gulv mellom bilene men lokalt fall under bilene eller 3) plant gulv i hele garasjen men en sentralt plassert hederlig gammel firkantet/rund brønn med lokalt fall kun rundt brønnen. Eller alternativ 4) som jeg kanskje ikke engang har tenkt på..?

H Hodie skrev:
Vi skal snart støpe plate til nytt hus og har noen funderinger rundt drenering/renne/rennebrønn. Forutsetningene er dobbeltgarasje på knapt 50 kvm, integrert i hovedbygningen, like godt isolert som resten av huset (med to noenlunde isolerte garasjeporter) og med gulvvarme støpt inn i platen. Satser nok på å holde det som kaldest på 16-18 plussgrader om vinteren.

Vurderer om man skal ha 1) en renne mellom de to parkeringsplassene med fall fra sideveggene og inn mot rennen, 2) to renner; en renne under hver parkeringsplass med flatt gulv mellom bilene men lokalt fall under bilene eller 3) flatt gulv i hele garasjen men en sentralt plassert hederlig gammel firkantet/rund rennebrønn med lokalt fall bare rundt brønnen. Eller alternativ 4) som jeg kanskje ikke engang har tenkt på..?
Har en brønn i midten mellom de to bilplassene og hadde nok synes en renne under hver bil med lokalt fall ville vært å foretrekke om jeg bygger en ny garasje en gang.

• Liker
Hodie
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.