En ting som forvirrer meg er garasjer, og da spesielt oppvarmede garasjer. Jeg trodde det var en no-brainer og er ganske sikker på at det ikke er helt uvanlig å ha garasje. Men, det ser ut til at det ikke er mulig å bygge garasje på riktig måte og funderer derfor på om ikke alle har garasjer med fuktskader i.

Helst skal man ikke ha garasje for det skaper rust for bilen. Da drar man inn masse snø og skitt, noe som skader hele konstruksjonen. Man kan heller ikke ha isolert, for da skapes enda mer fukt. Men når man først har isolert, så skal man ikke ha dampsperre men man skal likevel ha dampsperre. Det kan være bra med avløp for alt vann som kommer inn. Men samtidig trengs det ikke. Noen ganger kan man trenge ventilasjon men det er generelt sett ganske overvurdert siden dørene har selvtrekk.

• Liker
VildaVillan og 2 andre
  • Laddar…
Mja...mine tips:
- Setter du bilen i varmgarasje skal den tørke ut helt før du tar den ut igjen, dvs brukes den hver dag vinterstid har den det bedre i carport eller ute
- Bygger du en isolert varmgarasje på den moderne gipsmåten med trestendervegg, gipsplater og isolasjon skal du ha dampsperre, men da må garasjen være oppvarmet, kan ikke kaldstilles
- Avløp anbefaler jeg, og er garasjen over 45 eller 54 m2, husker aldri hvilket, så skal det ha oljeutskiller. Garasjeavløp kobles til overvann.
- En garasje trenger ventilasjon, minst selvtrekk med ventil i hver ende oppe/nede, men så avhenger det av hvor avansert det er og hva man vil koste på, finnes ingenting som hindrer avtrekks-FTX-avtrekksvarmepumpe osv
- En uventilert uoppvarmet kaldgarasje blir et fuktkammer, uansett hva man gjør.

Fotografen Fotografen skrev:
Mja...mine tips:
- Setter du bilen i varmgarasje skal den tørke ut helt før du tar den ut igjen, dvs brukes den hver dag om vinteren har den det bedre i carport eller ute
- Bygger du en isolert varmgarasje på den moderne gipsmåten med trevegg, gipsplater og isolasjon skal du ha dampsperre, men da må garasjen være oppvarmet, kan ikke stå kald
- Avløp anbefaler jeg, og er garasjen over 45 eller 54 m2, husker aldri hvilken, så skal den ha oljeutskiller. Garasjeavløp kobles til overvann.
- En garasje trenger ventilasjon, minst naturlig lufting med ventil i hver ende oppe/nede men så kommer det an på hvor avansert det er og hva man vil koste på, det er ingenting som hindrer balansert ventilasjon eller avtrekksvarmepumpe osv
- En uventilert uoppvarmet kaldgarasje blir et fuktkammer, uansett hva man gjør.
Men dette med dampsperre er mindre bra når det er varmere ute enn i garasjen? Da har jo ikke fukten noe sted å ta veien.

J Johan Larsson9794 skrev:
Men dette med dampsperre er mindre bra når det er varmere ute enn i garasjen? Da har jo fuktigheten ingen steder å ta veien.
Ja, akkurat. Det er derfor en dampsperregarasje ikke kan stå kaldt om vinteren, minst 10-12 grader. Da kjører man forbi de periodene, på våren, det vil bli varmere ute enn inne. Det pleier da å være 5-7 grader ute, og 0 til noen plussgrader innendørs. Ha varmen på og hold 10-12.

Jeg bygde nytt hus for 3 år siden og fikk til slutt gjennom brønner i garasjen i etasjeplan, 3 stykker, en under hver bil og en til varmepumpen og vaskestasjonen.
70 kvm og ingen oljeutskiller.
Tilførsel gjennom veggen og avtrekk til varmepumpen.
Gulvvarme i hele platen og knusktørt garasje.
Alltid minst 20 grader varmt.

• Liker
Fotografen
  • Laddar…
Ja, akkurat. Det er derfor et dampsperregarasje ikke kan stå kaldt om vinteren, minst 10-12 grader. Da passerer man de perioder, på vårparten, når det blir varmere ute enn inne. Det pleier å være 5-7 grader ute, og 0 til noen plussgrader innendørs.
Ok, men dette med avløp. Det er vel kun for å lede vekk vann fra innsiden? Det kan man vel løse ved å ha fall eller ved å "bile" en renne som går ut?

Det blir jo ikke mer vann å føre bort bare fordi det er en garasje i stedet for en carport.

Jo det funker, men leder du det ut under porten blir det isgate utenfor, fastfrosset port osv.

• Liker
Argastesnickaren
  • Laddar…
Kommer jo også mye an på hvor tykt man isolerer. Tror ikke så mange isolerer permanentboligmessig.

Kjører man ikke el-bil varm er det ganske mye varme akkumulert i drivlinje, eksosanlegg, kupé osv.

Men en avfukter kanskje ikke er feil.

Der porten sitter, har jeg lagt litt helling utover både innenfor og utenfor, slik at hvis det regner og blåser mot huset, skal det ikke renne inn, men bli utenfor.

Jo det funker, men leder du ut det under porten blir det isgate utenfor, fastfrosset port osv.
Bra poeng.

Ok men om jeg forstår saken rett så er det egentlig fuktigheten i forbindelse med den store snøsamlingen som kan oppstå om vinteren som er den største synderen?

Har garasjen en egen luftvarmepumpe så er vel dette ganske enkelt håndtert? Luftvarmepumpen avfukter vel ganske så effektivt?

Man kan om det trengs også pigge opp betongen for å installere en rennestein uten utløp? F.eks. denne https://www.purus.se/purusranna-avdunstning-guide

Kommentar?

J Johan Larsson9794 skrev:
Ok men om jeg forstår saken rett så er det egentlig fuktigheten i forbindelse med den store snøsamligen som kan oppstå om vintrene som er den største skurken?

Har garasjen en egen luftvarmepumpe så er vel dette rett enkelt håndtert? Luftvarmepumpen avfukter vel ganske så effektivt?

Man kan om det trengs også pigge opp betongen for å installere en renne uten utløp? F.eks. denne [lenke]

Kommentar?
Da har du fukten i garasjen i lengre tid enn om du kan (får lov) å sette en brønn i garasjen.
Bygger man nytt så er det lettere å løse problemet direkte istedenfor etterpå.
Rustproblemer er verst ved ca 7-8 grader med høy fuktighet så verste stedet å ha en bil er jo en kald garasje med litt isolasjon og med dårlig ventilasjon.

• Liker
TommyC
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Da har du fuktigheten i garasjen over lengre tid enn om du kan (får lov) til å sette en sluk i garasjen.
Bygger man nytt så er det lettere å løse problemer direkte i stedet for etterpå.
Rustproblemer er verst ved ca 7-8 grader med høy fuktighet så verste stedet å ha en bil på er jo en kald garasje med litt isolasjon og med dårlig ventilasjon.
Tanken er å ha varmgarasje. Bryr meg mer om mugg i garasjen enn rust på bilen. Garasjen sitter sammen med huset så viktig at fuktigheten holdes i sjakk.

Varm opp garasjen og sett inn en ordentlig avfukter. Kommer alltid under 50% hver natt, selv ved ekstremt våt bil. Har aldri hatt problemer med verken rust eller fukt.

• Liker
Johan Larsson9794
  • Laddar…
M moo7e skrev:
Varm opp garasjen og sett inn en ordentlig avfukter. Kommer alltid under 50% hver natt, selv ved ekstremt våt bil. Har aldri hatt problemer med verken rust eller fukt.
Må man ha separat avfukter? Fikser ikke luftvarmepumpe avfukting?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.