1.715 lest ·
5 svar
2k lest
5 svar
Den beste konstruksjonsløsningen fra et langt økonomisk perspektiv.
Hei!
Som et privat prosjekt prøver jeg å skape et hus som er den generelt beste løsningen konstruksjonsmessig hvis man ser fra et økonomisk perspektiv på lang sikt. Jeg forstår at dette spørsmålet ikke er lett da det avhenger av mange forskjellige faktorer. De faktorene jeg tenker på først og fremst er U-verdi, hvilke alternativer til energi som finnes på stedet og hvor i landet det er og så videre. Jeg trenger litt hjelp med hvordan jeg kan gå frem for å finne ut av samt bevise hvilken den beste konstruksjonsløsningen (vegger, tak, plate, detaljer, ventilasjon osv.) som ville vinne en slik sammenligning.
Mål: Lage en rapport hvor målet er å analysere hvilken generell konstruksjonsløsning med tilhørende energisystem ville være best, om huset skal kunne bygges hvor som helst i landet. Kort og godt den konstruksjonsløsningen som koster minst etter la oss si 20 år vinner.
Metode: Denne metodevalget ser jeg for meg.
1. Jeg ser for meg at det letteste burde være å bruke et verktøy som BV2 for å beregne energibruken for forskjellige konstruksjonsløsninger i ulike deler av landet. Dette multipliseres deretter med gjennomsnittprisen for strøm i løpet av et år.
2. Beregne byggekostnaden for de konstruksjonsløsningene som jeg har beregnet i punkt 1.
3. Summere deretter kostnadene for disse på la oss si 10 og 20 år for å på den måten få et klart bilde over kostnaden for disse husene under et lengre perspektiv.
Spørsmål:
1. Om dere har noen måte for meg å beregne disse delene på en enkel måte, alternativt om det finnes noen allerede gitte studier innen området.
2. Hvilke konstruksjonsløsninger ville dere sammenligne hvis dere gjorde denne testen?
Om jeg har gått glipp av noe som ville være av interesse i en slik studie, si gjerne ifra.
Som et privat prosjekt prøver jeg å skape et hus som er den generelt beste løsningen konstruksjonsmessig hvis man ser fra et økonomisk perspektiv på lang sikt. Jeg forstår at dette spørsmålet ikke er lett da det avhenger av mange forskjellige faktorer. De faktorene jeg tenker på først og fremst er U-verdi, hvilke alternativer til energi som finnes på stedet og hvor i landet det er og så videre. Jeg trenger litt hjelp med hvordan jeg kan gå frem for å finne ut av samt bevise hvilken den beste konstruksjonsløsningen (vegger, tak, plate, detaljer, ventilasjon osv.) som ville vinne en slik sammenligning.
Mål: Lage en rapport hvor målet er å analysere hvilken generell konstruksjonsløsning med tilhørende energisystem ville være best, om huset skal kunne bygges hvor som helst i landet. Kort og godt den konstruksjonsløsningen som koster minst etter la oss si 20 år vinner.
Metode: Denne metodevalget ser jeg for meg.
1. Jeg ser for meg at det letteste burde være å bruke et verktøy som BV2 for å beregne energibruken for forskjellige konstruksjonsløsninger i ulike deler av landet. Dette multipliseres deretter med gjennomsnittprisen for strøm i løpet av et år.
2. Beregne byggekostnaden for de konstruksjonsløsningene som jeg har beregnet i punkt 1.
3. Summere deretter kostnadene for disse på la oss si 10 og 20 år for å på den måten få et klart bilde over kostnaden for disse husene under et lengre perspektiv.
Spørsmål:
1. Om dere har noen måte for meg å beregne disse delene på en enkel måte, alternativt om det finnes noen allerede gitte studier innen området.
2. Hvilke konstruksjonsløsninger ville dere sammenligne hvis dere gjorde denne testen?
Om jeg har gått glipp av noe som ville være av interesse i en slik studie, si gjerne ifra.
Rent spontant føles det vanskelig å hente hjem konstruksjonsløsninger med strømregningen. Enkelt sett så skal nok en rektangulær saltak konstruksjon med spennvidder beregnet til C24 virke med kjøkken og bad samlet for kortest mulig trekking nok alltid slå fiffighet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Din modell er altfor endimensjonal. Like lite som det går å regne ut en optimal planløsning ved hjelp av en ligning, går det å bestemme en optimal konstruksjon på lignende måte. Du må først tegne et hus med en bestemt planløsning, vindusplasseringer, værstreksorientering mm, og deretter teste det med ulike utførelser og lokaliseringer. Husk at romtemperatur ikke er den eneste parameteren for et godt romklima. Les hva som står i BBR om Termisk klima i avsnitt 6:4. Generelt må du oppfylle reglene i BBR om tilgjengelighet, brannsikring mm. som begrenser materialvalg.
Jeg forstår absolutt hva du mener og tror at en avgrensning er på sin plass. Gjennom å spesifisere Klimasone samt Atemp gjør det lettere. Hvis man kan få ut energidata fra et antall konstruksjonsløsninger på denne måten så tror jeg ikke det er noen problemer å deretter gjøre en LCC analyse av denne.J justusandersson skrev:Din modell er altfor endimensjonal. Like lite som det går å regne fram en optimal plantegning ved hjelp av en ligning, går det an å bestemme en optimal konstruksjon på lignende måte. Du må først tegne et hus med en bestemt plantegning, vindusplasseringer, værstreksorientering mm, og deretter teste det med ulike utførelser og lokaliseringer. Tenk på at romtemperatur ikke er den eneste parameteren for et godt romklima. Les hva som står i BBR om Termisk klima i avsnitt 6:4. Overhodet må du oppfylle reglene i BBR om tilgjengelighet, brannsikkerhet mm. som begrenser materialvalg.
Klikk her for å svare