Bygger garasje og skal sette opp panel på gavlene. Men jeg vil gjerne ha "delt" gavlpanel fordi jeg synes det er pent og for å spare penger på virket. Prøver å finne forskjellige måter å gjøre dette på så det blir riktig gjort. Jeg vil helst ikke ha modellen der den øvre delen er fremskutt i forhold til den nedre, selv om det er "bedre". Hvis jeg får et korrekt navn på "delt panel" (se bilde) kanskje jeg kan finne ideer på nettet om hvordan dette kan gjøres.

Rødmalt hus med stårører og trapp, stiger lent mot veggen. Arbeid pågår med panel på gavlen.

Hei ...
Om du gjør sånn, så får du panelet i samme linje og likevel et brudd med platen
Diagram som viser hvordan man justerer paneler med plåt for å oppnå en jevn linje og samtidig brytning.

Eti..

Takk for svar!
Glemte å skrive at jeg helst ikke vil ha en løsning med stål. Vil gjerne at alt er i tre - i det minste det som synes. Går det?

zingo skrev:
Takk for svar!
Glemte å skrive at jeg helst ikke vil ha en løsning med blikk. Vil gjerne at alt er i tre - i det minste det som synes. Går det?
Holder helt med deg om at tre er penere. Blir jo som en vannbrett. Veldig vanlig på eldre hus, inkl vårt. Dog har jeg ikke selv satt det dit så jeg har ikke jerngrep på konstruksjonen men vil tro at prinsippet minner ganske mye om Etis tegning men at den nedre spikrangen trenger å fases av i riktig vinkel så brettet får så mye støtte som mulig. Også selve vannbrettet bør nok fases av med riktig vinkel innover så det kommer inn så langt som mulig.

Hvis du tenker å male vannbrettet i en avvikende farge er et godt tips å male det før du setter det dit. Med låspanel el. lignende blir det mye maskeringstaping ellers. Velg også det beste virket i haugen til vannbrettet. Da holder det i tiår.

Sist redigert:
Hei igjen ...

Visst kan du gjøre så, men det krever et større forarbeid, men gir ingen holdbarhet over tid...
Vannbord montert i vinkel med detaljerte instruksjoner for skæring og maling før installasjon.
Her må du sage en større vinkel ..
Mal endene etter kunstens alle regler,,,, før du monterer opp....
Diagram over vattbräda viser en større vinkel for riktig kutt og montering.
Her med vannbord og vær nøye ved malingen
Eti..

Hei og takk

Men blir det ikke "sikrere" om man vinkler vindski utad så den får samme funksjon som platen?
I hvilket fall som helst - skal det være luft mellom panelbordene og vindski slik som bildet viser?
Og i så fall hvor mye?

Nei, det bare ble så når jeg tegnet..
klart at du kan vinkle vattbrädan... men jeg synes nok den skal sitte rett..
Eti..

Så det skal ikke være noen luft i det hele tatt mellom panel og vindski?
Denne modellen innebærer altså at jeg bare skjøter de to paneloverflatene med en tverrgående planke?

Hei igjen...

Bilde av en konstruksjon med en vattbord som beskytter panelet under, som en del av en byggedetalj.
Du kan gjøre så også med vattbrädan
så beskytter den panelet under ..
Eti..

Nå som jeg har fått noen ideer har jeg tenkt litt selv også. Hva synes du om dette?
Vertical gul linje med hvite elementer på blå bakgrunn, mulig designidé.

Problemet er at du får flere paneler med endetre som vil trekke opp fukt og sprekke i endetreet. Har du akrylatfarge råtner antageligvis panelens endetre over tid. Man pleier jo å få panelet så helt som mulig. Årsaken til forskyvningene i nivå er jo å beskytte endetre og slippe metallplater. Personlig synes jeg at kappet panel med midjer etc. er veldig stygt. Typisk monteringshus med element. Men det er min mening selvfølgelig.

Hei Zingo..
Så blir også bra ,
men vær nøye med å stryke på ordentlig
med fargeløs lazyr på endene av panelet, så holder de betydelig lenger.
Likeledes hele vannbrettet stryker du med lazyr før du maler..
Eti..

Zingos variant er hva jeg mener med vannbrett. Slik ser det ut på vårt hus. Jeg vil si at det er den pene og tradisjonelle måten. Endeveden på den øvre delen av panelet skal slutte noen mm over vannbrettet for å ikke trekke så mye vann. Vannbrettet er selvfølgelig utsatt, men dets endeved er jo beskyttet. Det bør også festes slik at det enkelt kan byttes.

Våre vannbrett er fortsatt i god stand etter 20 år og kan nok holde like lenge til. Kanskje kortere levetid enn metall, men fortsatt ganske lenge... Panelet er malt med slamfärg så det kan lett tørke ut, og vannbrettet med linoljefärg.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.