Hei. Skal fatte meg kort..
Gammelt hus og skråtak i rom på overetasjen, der de har laget rette vegger halvveis opp for å få lagringsplass langs rommene. Nå skal en vegg bort, og da ligger det et langt ventilasjonsrør i eternitt som må bort, men da trenger jeg å dele dette. Skal jeg sage eller slå av det? Hadde tenkt å sage, men vet ikke hvilket blad jeg skal ha i tigersagen i så fall. Eller om jeg skal slå det i stykker med hammeren, vet ikke hvor hardt det er og hva som støver mest.

Staffans2000
Banke du.

Det er ikke slik at veggen dere fjerner er der for å stive av takstolene?

Jeg tror ikke det er noe bærende, det er bare et stort og et lite rom i etasjen. Det store har skråtak helt ned til gulvet. Skal se om jeg klarer å få opp et par bilder...

A ankan678 skrev:
Jeg tror ikke det er noe bærende, det er bare et stort og et lite rom i etasjen. Det store har skråtak helt ned til gulvet. Skal se om jeg klarer å få opp et par bilder...
Sjekk konstruksjonstegningene fra da huset ble bygget. Hvis veggene er der, er det ikke sikkert at det bare er å fjerne dem.

Har i mitt hus stående plankvegger mellom boareal og kattvinduer, og de fyller definitivt en funksjon for takstolene.

Men de veggene er ikke bare å fjerne.
Som tidligere skrevet har ofte de veggene en bærende funksjon i takstolene.

Vil du at det støver litt mindre skal du nok slå i stykker i stedet for å sage. Du kan jo dessuten vikle et vått laken eller lignende rundt hele røret før du deler det.

takk, jeg slår nok i stykker det da. bra tips med vått laken så man ikke får i seg asbest..

et bilde er rom ved siden av, og det andre bildet er den der veggen. ca 2 meter lang. dog blir det likevel 1 meter vegg igjen mellom rommene. tegninger finnes ikke. husets alder ukjent virker bare som veggplate og bord, ingen regler i veggen.

• Et rom med skråtak, lilla teppe og en delvis demontert vegg er synlig, med ledninger hengende fra taket og en mopp i hjørnet.
  • Vegg bestående av planker uten synlige stendere, med en ventilasjonskanal i taket og noen hyller ved siden av.
Hei igjen. Tenkte jo rive en del av veggen på kattvinden, mange sier at det kan være bærende, så nå har jeg noen spørsmål til. Huset er ca 10m. Overetasjen har to rom, ett er på 7 meter og det lilla på 3. Det store rommet har skråtak langt ned, kanskje er 50cm rett vegg. Og det lille har kanskje 1,5m rett vegg. Begge kattvindene har små dører og brukes som lager. Den veggen jeg vil ha ned er ca 2 meter. 1 meter vil bli stående som det er.
Spørsmål 1. Veggen er stående spontede plank på 34mm, kan dette være bærende?

• Loftområde med skråtak og synlig treverk, vindu til venstre og hyller.
  • Vegg med trepanel i kattvinden, mulig bærende, med detalj av 34mm spontede planker, noen skruer synlige.
Er bygget sånn her

• Håndtegning av en loftskonstruksjon med etikettene "rom," "katträum," og "vågg bort," som illustrerer byggestruktur.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.