Y
jeg tar sjansen på å beklage meg over å ha kjøpt høvlede lekter som var vridde og bøyde så jeg betviler at min fremtidige vegg blir pen som jeg hadde tenkt. :(

Slik ser nåværende panel ut. Bygget -89. Spikret med to spiker i hver lock som også holder grunnpanelen.
Rød vertikal trekledning fra 1989 med to spiker i hvert lokk, festet til grunnpanelet.

Yrrol skrev:
jeg tar sjansen til å klage over å ha kjøpt høvlede lekter som var vridde og bøyde, så jeg tviler på at min fremtidige vegg blir pen som jeg hadde tenkt. :(
Om de var vridde og bøyde allerede når du fikk dem, så ville jeg reklamere. Beijer måtte hente halvparten av mine tak fordi de ikke var greie, noe de gjorde uten å nøle.

Her skal det sitte en spiker i bunnbordet og to i lokket. Spikeren i lokket skal ikke sitte i bunnbordet. Og bordene skal settes så bunnbordet får sin konkave side ut, og lokkbordet slik at den konvekse kommer ut, når bordene prøver å rette ut årringene. ;)

Men jeg oppfattet at ditt nye panel ikke ser ut slik som på dette bildet!?

Elkludde skrev:
jeg prøver å sette bunnpanelet med så stort mellomrom at lokkets spiker ikke fester i bunnpanelet
fest bunnpanelet 63X 2,3 så det ikke sprekker så lett, og forborr lokket i endene
OBS ingen spikerpistol. spik med følelse
Forklar gjerne tallene mer for der henger jeg ikke med.....

thomasx skrev:
Her skal det sitte en spiker i bunnplanken og to i lokket. Spikeren i lokket skal ikke sitte i bunnplanken. Og plankene skal settes så bunnplanken får sin konkave side utover og lokkplanken slik at den konvekse kommer utover, når plankene prøver å rette ut årringene.

Men jeg oppfattet at ditt nye panel ikke ser ut slik som på dette bildet!?
Problemet med høvlede planker er at det ikke går an å vurdere inn- og utside, for de blir alltid konkave mot den uhøvlede siden
man kan selvfølgelig sette bunnplanken med uhøvlede utover samt lokket med den høvlede utover!! :eek:

thomasx skrev:
Her skal det sitte en spiker i bunnplanken og to i lokket. Spikeren i lokket skal ikke sitte i bunnplanken. Og plankene skal settes slik at bunnplanken får sin konkave side ut og lokkplanken slik at den konvekse kommer ut, når plankene prøver å rette ut årsringene. ;)

Men jeg oppfattet at ditt nye panel ikke ser ut som på dette bildet!?
Slik ser den nye ut:
Rød fasade av trepanel med horisontale panelbord over en hvitmalt grunnmur.

Rød trevegg med hvitt vindu; gardin med bladmønster ses innenfor. En stige står lent mot veggen, som er nylig malt.

Thoomas skrev:
Forklar gjerne tallene mer for der henger jeg ikke med.....
2,1/2 " spiker = 63 eller 60 mm lang X 2.3 mm grov

• Liker
Thoomas
  • Laddar…
Takk for alle tips!

Kjør på følgende til neste vegg:

- Sørg for å sette lokk og grunnpanel samtidig
- Spiker grunnpanelet i sikksakkmønster
- Olj inn endeviret før maling

Noen som har tips på egnet olje til endeviret når jeg maler med falu rødfärg?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.