Hei!

Nå som det er på tide å fortsette med panelbyttet ser jeg at grunpaneelbordene har slått seg ganske mye. Hva skyldes dette og er det akseptabelt? Kjøpte inn virket fra Beijer forrige sommer og det kommer fra Martinsons.
Rødmalt trepanel med synlige mellomrom og vridninger mellom plankene, antyder at treet har slått seg. En rød treplanke som har slått seg, lagt oppå en slitt trebord, med målepunktene med en finger i forgrunnen. Rødmalte treplanker med synlige sprekker og deformasjoner, fester med sølvskruer.

Har du oljet og grunnet dem på baksiden?
Så finnes det forskjellige meninger om hvorvidt man skal bruke en spiker for å la bordet bevege seg, eller to for å forsøke å hindre det i å bevege seg.

Det andre bildet, det på skrå, ser jo ikke ut som om bordet har slått seg, men at de er festet slik og går utenpå sålen.

For øvrig ser det vel ikke helt unormalt ut synes jeg. Tre oppfører seg slik og "forsøker" å rette ut årringene. Men som sagt, det kan hjelpe å ha oljet/grunnet også baksiden.

Sist redigert:
  • Liker
Thoomas
  • Laddar…
Man kan også sette to spik / skruv i hver kortende for at den ikke skal slå seg, på samme måte som når man legger terrassedekke! Da kan man dog få litt sprekker i stedet, det er å foretrekke etter min mening for da får man rette bord + at det bare er å male over sprekkene så synes de mindre!

For min del spikrer jeg aldri midt i panelet, det blir bruddanvisning når man drar dit lokket
at alle paneler blir så, beror på at de er høvlede, de blir alltid konkave mot det uhøvlede
en fordel med uhøvlede er at man kan vende dem så det konvekse kommer ut

xdigger skrev:
Ser ut som at årringene er på "feil vei". [lenke]
Dette er ikke mulig på høvlet panel

• Liker
Thoomas
  • Laddar…
To spik i hver planke hadde minimert problemet.

Immobil skrev:
To spiker i hver planke hadde minimert problemet.
Lest at to spiker i hver planke betyr feilspikret panel som sprekker da den ikke kan bevege seg. Akkurat det har skjedd med den panelet jeg nå demonterer. Men jeg forutså ikke at panelet ville slå seg..... Den gamle ser rett og fin ut. :-/

Elkludde skrev:
For min del spiker jeg aldri midt i panelet, det blir bruddanvisning, når man drar dit lokket
at all paneler blir så beror på at de er høvlet, de blir alltid konkave mot det uhøvlede
en fordel med uhøvlet er at man kan vende dem så det konvekse kommer ut
Hadde jeg visst hadde jeg kjøpt uhøvlet. Nå er dessverre alt allerede innkjøpt.
Spikrer du ocentrert i en loddrett linje eller varierer du hvor du setter spikeren på panelbrettet?

Marre666 skrev:
Man kan også sette to spiker/skruer i hver kortende for at den ikke skal slå seg, likt som når man legger terrassegulv! Da kan man dog få litt sprekker isteden, det er å foretrekke etter min mening da får man rette bord + at det bare er å male over sprekkene så synes de mindre!
På min gamle panel er det tydelig at to spiker i hver planke har gjort at de sprekker og endetreverket har råtnet så det føles ikke helt ok med løsningen å nettopp i enden sette to da det er den mest sårbare og mest utsatte delen.

Ser ut som jeg må leve med konkave bord! Jeg håper at de som har ligget ett år innendørs og tørket ikke vil slå seg like mye.

xdigger skrev:
Ser ut som at årringene er i "feil retning". [lenke]
Bra tips! Synd at jeg ikke har uhøvlet!

• Liker
xdigger
  • Laddar…
Thoomas skrev:
Hadde jeg visst hadde jeg kjøpt uhøvlet. Nå er dessverre alt allerede kjøpt.
Spikrer du usentrert i en loddrett linje eller varierer du hvor du setter spikeren på panelbordet?
jeg prøver å sette bunnpanelet med så stort mellomrom at lokkets spiker ikke fester i bunnpanelet
fest bunnpanelet 63X 2,3 så sprekker det ikke så lett, og forbor locket i endene
OBS ingen spikerpistol. Spikr med følelse

Bunnplanken spikrer man i sikk-sakk en på hver spikerregel og så sørger man for å få på lokkene så fort som mulig og dem spikrer man så spikeren ikke treffer bunnplanken, da slår og sprekker det minst.

• Liker
Thoomas og 1 annen
  • Laddar…
Det burde ikke råtne i endetreet selv om det har sprukket, så lenge man faser av enden nedover og at enden ikke er i kontakt med bakken! På sommerhytta sitter det planker som er 20 år gamle nå...litt sprekker (20 år er ingenting hvis man gjør godt grunnarbeid og oljer inn der det er følsomt), men vi gjør alltid slik at vi lar endetre-siden få stå i olje over natten eller i hvert fall pakke den inn i olje et par ganger før maling!

• Liker
Thoomas
  • Laddar…
Sprekker og lignende må man regne med når det handler om tre (det lever og beveger seg) :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.