Hei, mitt andre innlegg om de fantastiske pussede kjellerveggene i vårt hus. Tydeligvis malt med en eller annen type plastmaling en gang i tiden og senere gjennom årene drenert. Pussen slipper nesten overalt (på noen steder også i taket).

Altså, hva i all verden skal jeg gjøre med dette? Taket vurderer jeg å legge lekter og sette gips, den biten føles ikke så komplisert. Men hva i all verden skal jeg gjøre med veggene? Å pusse dem om igjen føles pent, men hysterisk mye arbeid. Kan jeg gjøre det på en annen måte? å legge lekter og sette nye innvendige vegger ville jo vært enklest men definitivt ikke den beste løsningen med tanke på at det er en kjeller. Gulvet antar jeg at jeg må male....
 
  • Grønnmalt kjellervegg med tegn til avflassing. Åpen døråpning viser del av naborommet med brune vegger og betonggulv.
  • Grønnmalt kjellervegg med flassende puss og skader, sett ved et hjørne med en panelbit plassert på gulvet.
  • Nedre del av en källarvegg med avskallende plaster og grønn maling, omgitt av treverk til venstre og en pappeske til høyre.
  • Kjellerrom med grønn vegg og hvitt tak med avskallende maling. Mørkt vindu og trestykker ses i rommet, antyder om nødvendig renovering.
Kan nok slippe bort malingen. Hvis pussen er for dårlig under, så må du nok pusse om uansett.
 
Advarsel! :)
Taket kan være mer besværlig å henge gipsplater på om du har puss på vassmatte eller lignende myk putsholder. Myk og vanskelig å skru/spikre i, det blir ubehagelig lavt til taket. Skrap det som er løst, sparkel små hull med kalkpuss og mal, er mitt tips.

Gulvet har du jo ikke fuktisolert nedenfra med grus, leka, plast eller lignende? Da er det ingen holdbar løsning å male på betongen. Markfukten kommer til å løfte malingen før eller siden. Det finnes alltid en minimal fuktvandring gjennom betongen i gamle hus som vises først når du dekker gulvet med et tett materiale. Gulvet ditt har klart seg bra fordi det ikke var malt. Legg klinker med brede fuger som holder i evigheter ...er mitt tips.

Vegger: fjern alt som sitter løst og er sandaktig, og puss om med kalkpuss (1 del kalk+3 deler sand+vann), etter 1-2 måneder når pussen har herdet/karbonisert, kan du male med en silikatmaling som slipper fukt gjennom. Du kan teste først om silikatmalingen fester seg på den opprinnelige malingen - noen silikatmalinger er blandet med plastkomponenter og har evnen til å feste seg på andre veggfarger. Verdt å prøve for det sparer deg en hel del støvete arbeid. Fester malingen seg slipper du å fjerne gammel maling fra områder der malingen sitter godt :). Det er uansett bare lengst ved gulvet at fuktvandringen vil skje og skade veggen, men da har du lagt ny puss og malt med åpen maling på de sensitive områdene, og da bør det holde like lenge som huset :). Ellers finnes det ingen annen løsning enn å fjerne gammel maling, pusse og male.

Det er ikke trevegger du har å gjøre med, så du må bruke andre metoder å renovere enn lekter og gips! Du får kanskje forslag om å lime gipsplater over elendigheten, men det er bare en nødløsning som holder noen år, og så sveller gipsen lengst ved gulvet, og papiret mugner på innsiden. Hvor mange år det holder vet jeg ikke, men man pleier ofte å oppdage skader først når huset skal selges og kjøperen søker etter feil med en fuktmåler i høyeste beredskap.
Nå har jeg sagt hva som er mest holdbart i din ca. 40-talls? kjeller, men valget er ditt :)
gaia
 
Sist redigert av en moderator:
gaia skrev:
Advarsel! :)
Tak kan være mer besværlig å henge gipsplater på hvis du har puss på vassmatte eller lignende myk pusseholder. Myk og vanskelig å skru/spikre i, det blir ukomfortabelt lavt til taket.
Skrap det som er løst, spark små hull med kalkpuss og mal er mitt tips.

Gulvet har du ikke fuktisolert nedenfra med grus, leka, plast eller lignende? Da er det ingen holdbar løsning å male på betongen. Markfukten vil løfte malingen før eller senere. Det er alltid en minimal fuktvandring gjennom betongen i gamle hus som først blir synlig når du dekker gulvet med et tett materiale. Ditt gulv har klart seg bra fordi det ikke var malt. Legg fliser med brede fuger som holder i evigheter ...er mitt tips.

Vegger: fjern alt som sitter løst og er sandete og puss om med kalkpuss (1 del kalk + 3 deler sand + vann), etter 1-2 måneder når pussen har herdet/karbonatisert kan du male med en silikatmaling som slipper fukt gjennom. Du kan teste først om silikatmalingen fester på den opprinnelige malingen - visse silikatmalinger er blandet med plastkomponenter og har evne til å feste på visse andre veggfarger. Verdt å prøve for det sparer deg for mye støvete arbeid. Fester malingen så slipper du fjerne gammel maling fra områder som malingen sitter fast og bra :). Det er uansett bare nederst ved gulvet at fuktvandringen vil skje og skade veggen men da har du lagt ny puss og malt med åpen maling på de følsomme områdene og da bør det holde like lenge som huset :). Ellers finnes det ingen annen løsning enn å fjerne gammel maling, pusse og male.

Det er ikke trevegger du har å gjøre med så du må bruke andre metoder for å renovere enn lekter og gips! Du får kanskje forslag om å lime gipsplater over elendigheten men det er bare en nødløsning som holder noen år og så sveller gipsen nederst ved gulvet og papiret mugner på innsiden. Hvor mange år det holder vet jeg ikke men man oppdager som oftest skader først når huset skal selges og kjøperen leter etter feil med en fuktmåler i høyeste hugg. Nå har jeg sagt hva som er mest holdbart i din ca 40-talls? kjeller men valget er ditt :)
gaia
Hei, takk for ditt utførlige innlegg.

Tak er støpt hvelv så det burde finnes greit for plugg eller lignende å få feste i. Hvis jeg i tillegg lekter ned en 45, så senkes ikke taket så vanvittig mye. Men samtidig er 45+13 millimeter en del. Taket føles uansett løsbart på en eller annen måte.

Gulvet heller nok mot at det blir fliser faktisk, spørsmålet er bare: trenger jeg gjøre noe mer med gulvet før? Skrape bort den gamle malingen for å få fukt til å vandre oppover gjennom flisefugene?

Veggene ja... jøss. Jeg har aldri pusset før så det blir nok en utfordring. Ser meg selv som en hyfsad hobbyarbeider så det løser seg sikkert. Men hvordan gjør man? Legger en masonittplate på gulvet og så begynner kaste på pussen? Eller drar man den ut og så går løs med pussebrett og kalkbørste for å få struktur?
 
Knecke skrev:
Tja, takk for ditt utførlige innlegg.

Veggene ja... jøss. Jeg har aldri pusset før så det blir nok en utfordring. Ser meg selv som en hyfsad hjemmemekk så det ordner seg sikkert. Men hvordan gjør man? Legger en masonittplate på gulvet og så begynner å kaste opp pussen? eller drar man ut den og så går løs med pussbrett og kalkbørste for å få struktur?
Som amatør klarer du det med å dra med pussbrettet :). Jeg pusset halve kjelleren uten å engang forsøke kaste pussen og det ble faktisk pent uansett. Viktigst er å forvanne overflaten så pussen ikke faller av.
Jeg brukte skånskan -pussbrett av stålplate - man får veldig fin glatt overflate:). Går som med vanlig sparkel så det er ikke umulig å jobbe med. Les om hvordan man gjør det på siden "www.dinbyggare". Det er ikke så stressende å jobbe med kalkpuss for det herder ikke til stein på en halvtime, man har tid til å bearbeide overflaten til man er fornøyd.

Om gulvet allerede er malt så ville jeg forsøke skrape så mye som mulig på de stedene der det allerede finnes skader for det er nettopp der du har mest fuktvandring. Like greit å legge til rette for at betongen puster i alle fall på de utsatte stedene.
Jeg er også bare en amatør, håper du får flere svar fra proffene :)
gaia
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.