Hei.

Holder på å renovere gangen og vi kom fram til at vi ville bytte flisgulvet mot nye fliser og parkett. Så vi pigget bort flisene og flisefiksen. Dog merket jeg at betongen var ganske porøs noen steder og meiselen gikk noen ganger gjennom betongen enkelte steder. Ofte langs kantene. Når vi tok opp en sponplate i gulvet kunne man se støpen i gjennomskjæring. Skal en støp se ut sånn her? Føles som at man har jukset. Kan legge til at vi har gulvvarme i gangen som er vannbåren.

Her synes gjennomskjæringen:
Gjennomskåret betonggulv i en hall under renovering, med synlige vannbårne varmerør og porøs betong, etter fjerning av fliser og flislim.

Her gikk jeg gjennom betongen når jeg pigget og gulvvarmerøret synes:
Skade i betonggulv viser en åpen seksjon med eksponert gulvvarmerør. Området er delvis dekket av grus og løse betongbiter.

Ser ut som EPS? Kan ha feil, men jeg har for meg den er litt grovkornet, som stein-frigolit omtrent. Bør rimeligvis være mer porøs enn vanlig betong.

Valkyr Valkyr skrev:
Ser ut som EPS? Kan ha feil, men har for meg den er litt grovkornet, som sten-frigolit omtrent. Bør rimeligvis være mer porøs enn vanlig betong.
Helt enig. Det ser ut som EPS.

Det er sikkert EPS. Dette skal man vise de som anbefaler EPS foran betong.
Hva er underlaget?

• Liker
Valkyr
  • Laddar…
Hva er problemet da? Selvfølgelig støper man ingen bærende hvelv med EPS, så det at man kan lage hull med en meisel på visse steder påvirker ikke bæreevnen.
EPS'en brukes som oppfylling og isolasjon.

• Liker
Valkyr
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hva er problemet da? Selvfølgelig støper man ingen bærende hvelv med EPS, så at man kan lage hull med en meisel noen steder påvirker ikke bæreevnen.
EPS'en brukes som fyllmasse og isolering.
Ok, takk for alle svar. Da har jeg lært hva EPS er. Bjelkelaget er lettbetong (tror jeg) da vi har en kjeller.

Egentlig har jeg ikke noe problem, men jeg ville mest vite hvorfor man har bygget som man gjorde. Var dog litt bekymret over at gulvvarmeslangen noen steder lå 1 cm fra overflaten og jeg var nær ved å sette bilmeiselen i røret.

Synes ikke det ser ut som EPS.
Borer man i EPS så frigjøres "frigolitkulor".

EPS er direkte uegnet for å støpe inn gulvvarmerør i på grunn av isoleringen.

Ser ut som noen som har blandet en egen variant av jordfuktig betong.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.