Holder på å renovere gangen og vi kom fram til at vi ville bytte flisgulvet mot nye fliser og parkett. Så vi pigget bort flisene og flisefiksen. Dog merket jeg at betongen var ganske porøs noen steder og meiselen gikk noen ganger gjennom betongen enkelte steder. Ofte langs kantene. Når vi tok opp en sponplate i gulvet kunne man se støpen i gjennomskjæring. Skal en støp se ut sånn her? Føles som at man har jukset. Kan legge til at vi har gulvvarme i gangen som er vannbåren.
Her synes gjennomskjæringen:
Her gikk jeg gjennom betongen når jeg pigget og gulvvarmerøret synes:
Hva er problemet da? Selvfølgelig støper man ingen bærende hvelv med EPS, så det at man kan lage hull med en meisel på visse steder påvirker ikke bæreevnen.
EPS'en brukes som oppfylling og isolasjon.
Hva er problemet da? Selvfølgelig støper man ingen bærende hvelv med EPS, så at man kan lage hull med en meisel noen steder påvirker ikke bæreevnen.
EPS'en brukes som fyllmasse og isolering.
Ok, takk for alle svar. Da har jeg lært hva EPS er. Bjelkelaget er lettbetong (tror jeg) da vi har en kjeller.
Egentlig har jeg ikke noe problem, men jeg ville mest vite hvorfor man har bygget som man gjorde. Var dog litt bekymret over at gulvvarmeslangen noen steder lå 1 cm fra overflaten og jeg var nær ved å sette bilmeiselen i røret.