Hei,

Det lille gjerdeprosjektet inkludert grind har møtt på hindringer. To av tre stolpefester (se bilde) ble støpt på en vellykket måte, men det tredje kan rokke på seg. Naturligvis er det stolpen som skal bære grinden, så det må reddes. Det er selve festet som sitter løst i betongfundamentet. Følelsen er at betongen ikke har klemt seg fast rundt jernet som stikker ned.

Hvordan gjør jeg dette best?
Nå sitter det et fundament på 30 kg der. Skal jeg forsøke å rive opp jordfestet og bore et lite hull og støpe igjen? Med betong eller kjemianker?
Eller trenger jeg å sprenge hele fundamentet på noen måte og begynne helt fra starten?
 
  • Stolpesko av metall med en firkantet topp og riflet spyd for innfesting i betong. Passer for installasjon av gjerde og grind.
Farstatjej90
Nå kanskje jeg har forstått feil, men når det gjelder grinder så vil du vel helst støpe ned selve stolpen du henger grinden i kanskje 50cm?
Om det "bare" er forankret i bakken blir det jo en heftig belastning på festet når grinden smelles igjen år etter år.

For å svare på spørsmålet, så har tidligere råd blitt gitt om å bruke ankermasse. Men det gjaldt terrassedekk....

Tillegg: så nå at fundamentet bare er 30kg, det tror jeg bare kan holde i lengden for en veldig lett grind..
 
Jeg hadde latt plinten være og gått på med ankermasse.
 
  • Liker
dahmar
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nå kanskje jeg har forstått feil, men når det gjelder grinder så vil du vel helst støpe ned selve stolpen du henger grinda i kanskje 50cm?
Om det "bare" er forankret i bakken blir det jo en skikkelig belastning på festet når grinda slenges igjen år etter år.

For å svare på spørsmålet så har tidligere råd blitt gitt om å bruke ankermasse. Men det gjaldt tredekke....

Tillegg: så nå at fundamentet bare er 30kg, det tror jeg bare kan holde i lengden for en veldig lett grind..
Takk! Ja, du er sikkert på rett spor for i etterkant virker det klart mer fornuftig å få ned selve stolpen et stykke også.
Men, til tross for måten jeg gjorde det på, er det ikke mye margin for å få plass med selve gjerdet på stolpens høyde så den hadde ikke gått å kjøre ned i bakken altfor langt.

Tror jeg klarte å redde situasjonen. Boret to hull i bunnen på markfestet og videre ned i betongen. Kjørte i ankermasse og to gjengestenger som stag.
Kjørte også ankermasse rundt foten på stolpefestet.

Vi får se hvor lenge det holder...
 
  • Liker
Farstatjej90
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.