Hvor viktig er det å ha en 100% tett dampsperre i et hus med naturlig ventilasjon?

Huset mitt, som er påbygd og ombygd i omganger, mangler korrekt dampsperre noen steder, eller så er den punktert av diverse skruer. Jeg kan imidlertid ikke se noen tendens til problemer noe sted.
Vi har en skorstein det fyres i under den kalde perioden, og flere friskluftventiler samt fuktstyrt baderomsvifte.

Mitt spørsmål er, er det mindre viktig med en tett dampsperre i et hus med naturlig ventilasjon enn det er i et hus med mekanisk ventilasjon?

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
maah maah skrev:
Hvor viktig er det å ha en 100% tett dampsperre i et hus med selvtrekk?

Mitt hus som er utbygd og ombygd i omganger mangler korrekt dampsperre på noen steder eller så er den punktert av diverse skruer. Jeg kan imidlertid ikke se tendens til problemer noe sted.
Vi har en murpipe det fyres i under den kalde årstiden og flere friskluftventiler samt fuktstyrt baderomsvifte.

Min fundering, er det mindre viktig med en tett dampsperre i et hus med selvtrekk enn hva det er i et hus med mekanisk ventilasjon?
Det er nok umulig å gi et godt svar på. Men avtrekk og å skape et undertrykk inne i huset burde være bedre enn å motsatt "presse inn" luft fra det perspektivet.
Om det så har noen faktisk effekt eller ikke er nok umulig å svare på - det skal jo være innstilt slik at all luft som kommer inn skal gå ut gjennom ventilasjonen så det skal jo ikke være overtrykk i huset egentlig.

• Liker
maah
  • Laddar…
Det høres jo fullt rimelig ut.
Så man kan si at så lenge man har undertrykk i huset så minsker risikoen for fuktproblemer pga. mangler i dampsperren?

Føles som litt hysteri noen ganger med dampsperren, f.eks. tape stiftene der man stifter fast plasten.
Men jeg har ingen peiling på nyproduksjon, der kanskje man må det for å få et tett hus?

maah maah skrev:
Det høres jo fullt rimelig ut.
Så man kan si at så lenge man har undertrykk i huset så reduserer man risikoen for fuktproblemer grunnet mangler i dampsperren?

Føles som litt hysteri noen ganger med dampsperren, f.eks. å tape stiftene der man stifter fast plasten.
Men jeg har ingen kontroll på nyproduksjon, der må man kanskje gjøre det for å få et tett hus?
Nyproduksjon har jo store krav både til isoleringsverdi og ventilasjon samt oppvarming, så da nærmer man jo seg grensene mer.
I et gammelt hus er det vanskelig/dyrt å få til, da må man nok ta ned alle innervegger og tak og sette ny dampsperre (samt tape osv) og deretter bygge et 45mm installasjonssjikt så man ikke punkterer den osv.

Jeg tror dampbrems er et godt kompromiss i eldre hus som uansett ikke er helt tette.

• Liker
g2p3ihr
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.