Hei!

Jeg og min mann har gladelig satt opp dampsperre ved hjelp av stiftepistol. Nå leser jeg på noen steder at stifteklemmer ikke får brukes. Noen som vet hvorfor?

Man punkterer riktignok folien om man stifter den opp. Men det finnes vel knapt noen annen praktisk måte å få opp den på. (Noen som vet?) Er man riktig ambisiøs kan man vel dra en remse tape over stiften, men det tviler jeg på at noen gjør.

Ja, huset vil jo råtne bort innen et år pga av disse kvadratmikrometer store hullene. Dampsperren er jo ellers så tett at ikke engang enklere molekyler kommer seg igjennom.

;)

Hvor sto det at man skal bruke klammer?

Jeg leste i bransjens regler for dampsperre at stifter ikke var tillatt. Og så var det på nettsiden hos en dampsperreprodusent. Men ingen forteller hvorfor. Spiker er greit, men ikke stifter...
Som noen skrev er jo hullene bitteliten, og vi har teipet over der folien har løsnet fra stiftene og hullene blitt større. Så presser jo stendere og gipsplater til.
Flere som bruker stifter altså?

Bruker alltid klammer.

Akkurat som du skriver legger man jo senere en veggplate over, og den fuktvandringen som kan oppstå der... tjaa hva skal man si... den byr jeg på...

Har en byggekompis som har teipet over alle kramper - det har ikke engang jeg gjort....

Mikael_L
ByggaNytt skrev:
Har en byggkompis som har teipet over alle klammer - det har ikke engang jeg gjort....
Ja, da så ... :) :D

Jeg ville absolutt ikke bruke tid på å teipe der det senere skal på noen byggplate eller annen regel etc. All luftstrøm er jo umulig da.
Det skulle kanskje vært en idé å legge på en tape som ekstra sikkerhet hvis det er et sted som på grunn av mekanisk påvirkning kan bli en slitasje, kanskje noe innerhjørne f.eks. Så hvis det skulle skje, så finnes det litt tape over hullene som har oppstått i plasten...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.