Hei,

Jeg holder på å renovere kjøkken/stue med åpen planløsning i 2. etasje, med loft over.

Jeg har tre spørsmål. Snekkeren hadde jobbet litt raskere enn hva jeg hadde ønsket, noe som kanskje høres makabert ut å ha problemer med. Men han har kanskje gjort feil.

Det som har skjedd er at snekkeren har revet bort en spiskammers og derfor etterlatt et "hull" i veggen hvor det på sidene fra før av er en vegg lenger inn i rommet som bygger bort store deler av skråtaket/veggen.

Snekkeren har da bygget en ny vegg i linje med veggen på sidene for å få en jevn vegg i hele rommet.

Den nye veggen er isolert, osb gips. Han har også gipset taket. Tanken er at veggene også skal gipses senere.

Jeg lurer på

1. Snekkeren lot ventilasjonsluen være åpen innenfor den nye veggen. Riktig eller feil?
2. Burde det settes inn plast/dampsperre bak all gips? Selv om jeg ikke gjør alle rom nå. Tanken er at i fremtiden isolere loftet som i dag kun er 150-200mm sagflis.
3. Hvordan bør jeg gjøre med snekkeren som allerede har gipset taket og bygget veggen? Hvis han har gjort feil kan jeg kreve at han må stå for tiden å gjøre om og gjøre riktig? Eller er det jeg som må bite i det sure eplet og bekoste at det tas ned og settes opp igjen med dampsperre/igjenstengt ventilasjonsluke?
Illustrasjon av tverrsnitt av tak med isolering, takbjelker, takbord/plank, plastfôr og gipsplate i en renoveringssammenheng.
Skisse som viser side- og frontperspektiv av en nybygd vegg med ventilasjonsluke i forbindelse med renovering.

• Diagram av takkonstruksjon med takbjelker, isolering, takplank, plastlag og gips. Viser tverrsnitt av oppbygning med merking av hver komponent.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.