Hei!

Du er nok ferdig med dampsperren for lenge siden ;-) men til andre som evt. lurer, vil jeg bare si at det ER viktig at dampsperren er tett. Spesielt ved følsomme steder for kondens, dvs. ved kuldebroer og andre steder hvor risikoen er større for kondensproblemer (kald konstruksjon, mye damp i luften, sensitive materialer osv.) Grunnen til at jeg skriver dette, er at dampsperren har to funksjoner: Den ene er å hindre konveksjon, dvs. at fuktighet føres med luftbevegelser ut i konstruksjonen og evt. blir et problem. Men for konveksjonens skyld er små små hull i dampsperren ingen stor utfordring. Med diffusjon av fukt er det derimot mer sårbart. Diffusjonen av fukt er mer lokal, derfor kan man forsøke å vurdere hvor stor risiko de hullene utgjør.

Hmm.. vet ikke om det der gjorde saken klarere. :-/
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.