Jeg vet at cc 120 anbefales for takstoler.
Skal bygge en vedskjul med takvinkel 22.5 grader og uisolert tak som skal kles med vanlige takstein. Av praktiske årsaker vil jeg ha cc 155 men hvor ille er det på en skala mellom 1 og 10 der 10 er skikkelig dumt. Bor i vest-Norge der snømengden er begrenset.

Omtrent 2. Ikke helt optimalt, men i et vedskjul... Det funker.

OK, det var omtrent hva jeg ville høre.

Jeg ville si 7, forstår ikke helt avstanden mellom takstolene dine, hvis det nå er en deling, så hvorfor ikke redusere målet til ca. én meter. Naturligvis kan du kompensere med råspont ca. 28mm. Men likevel, husk at tegl veier en del, og med årene vil det sige ned mellom takstolene, da råsponten der vil følge den fuktige værtypen på Vestlandet.

OK, gjennomsnitt 5. Hvordan skal dette ende?
Blir det virkelig så stor forskjell på 120 og 155?

Og forresten - der jeg skal kjøpe virket sa de at 17 mm råspont til taket skal være nok...

Hjelp!

17 mm er nok hvis man har cc 120.
Nå når du vil gå over det så bør du kompensere med råsponten.
Personlig hadde jeg heller gått den andre veien, dvs. redusert cc mellom takstolene, spesielt siden du nå legger litt arbeid og penger på det.

/Kent

Mikael_L
Det går vel bra om du dimensjonerer riktig! ;)

Om du øker fra 1.20 til 1.55 så øker du takstolbelastningen med 30%.
Dette betyr at du må øke takstolens bæreevne om de ikke allerede er overdimensjonerte.

Jeg har for meg at tommelfingerregelen for råspont (ved cc 120) er at 17 mm må skjøtes over takstolen og 22mm endespontet kan skjøtes hvor som helst.
Derfor ville jeg i ditt tilfelle minst gå for 22mm råspont og sette alle skjøtene oppå takstol.

Det var mine lekmannsmessige meninger.

1 om holdbarheten beaktes, 8 om man gir blaffen i det og bare kjører på.
(Også et vedskjuletak gjør sikkert vondt å få i hodet :) )

Så spørsmålet er om jeg har overdimensjonert takstolene.
De er 190 mm.
Blir jeg glad nå?

Dessuten tenkte jeg å skjøte annenhver spont mot en takstol slik at det blir overlapp (2.10 + 3.90).

Planen ser slik ut:

Akkurat nå hviler stolene på stående stendere. Mellom de stående stenderne og stolene ligger bjelkelaget. Hvis jeg flytter stoler for å få cc 120, havner stolene ved siden av de stående stenderne. Er det da nok å legge på et ytterligere "lag" bjelkelag slik at totaltykkelsen blir 90 mm?

Eller kan man tenke seg å ha sterkere bærelekter, f.eks. 45x45 under taksteinene burde vel motvirke svikt?

zingo skrev:
Så spørsmålet er om jeg har overdimensjonert takstolene.
De er 190 mm.
Blir jeg glad nå?

Dessuten tenkte jeg å skjøte annenhver spont på en takstol slik at det blir overlapp (2.10 + 3.90).

Planen ser ut slik:

Akkurat nå hviler stolene på stående stendere. Mellom de stående stenderne og stolene ligger hammarbandet. Hvis jeg flytter stolene for å få cc 120 havner stolene ved siden av de stående stenderne. Holder det da å legge på et ytterligere "lag" med hammarband slik at totaltykkelsen blir 90 mm?
Målet 190 høres riktignok solid ut, men det sier egentlig ingenting. Det avhenger av takstolenes konstruksjon og naturligvis hvor bred vedboden din er. Men hvis det er en "normal" vedbod og "normale" takstoler virker det stabilt nok.

Du har altså et ferdig reisverk med cc1550? Det høres logisk ut å plassere takstolene på stenderne. Alternativet er jo da et hammarband av en stående stender, si 190, som du feller inn i stenderne. Mye arbeid sånn i etterkant. Jeg ville gått for takstolene som du hadde tenkt fra starten. Med 22 mm råspont, skjøtet over takstolene.

Dette cc-målet 1200 er jo ikke gitt av Gud Fader som Det Eneste Rette Målet. Det har trolig kommet til mer av en tilfeldighet. I Norge f.eks. kjører man med cc 600 mellom takstolene. De synes trolig vi er veldig vågale med cc 1200.

Men jeg vil helst ikke kjøpe ny råspont. Den var ikke helt gratis.
Går det ikke med kraftigere bjelkelag for å forhindre spontsvajet?

Jaha, du hadde allerede råsponten. Jo, men bruk litt grovere bærelekter da, så skal det vel kompensere.
Har du allerede skaffet taksteinen også? Eller kanskje du vil at det skal være det samme som på huset? Ellers kan du jo unngå hele problemet ved å velge noe lettere materiale til taket; falske steiner av stål eller Onduline, sånn der svart, korrugert papp. Passer på en vedbod.

Har altså allerede råspont og teglpanner.
Da kjører vi på med 45x45 lekter!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.