Jeg skal bytte tak på huset. Det er i dag masonite som undertak med Kvartotak som skal byttes mot råspont og betongpanner.
Problemet som har oppstått er at ved den innebygde balkongen så sitter takstolene på cc 155cm, noe som ikke fungerer så bra med råspont.
Det beste hadde jo vært å helt enkelt plassere en ny takstol imellom, men da må jeg rive balkongen for å få plass til underarmen, og den underarmen hadde fått være 8,7m frittbærende.
Jeg har skissert en løsning der man fester lekter mellom de eksisterende takstolene og legger en lekt oppe på som en slags takstol. Det røde på bildet.
Spennvidden på takstolene er ca 8,7m, 38 graders helling. Overarmen er 45x195mm
Har noen hatt samme problemstilling eller kanskje har noen annen løsning?
Jeg ville foreslå at du setter noen flere tverrgående bjelker for å korte ned spennvidden på bjelken som løper parallelt med takfallet. Den horisontale bjelken i mønet kunne du droppe. Kvartotak, er det en type platetak? I så fall bør man være bevisst på at taket blir betydelig tyngre og vurdere om takstolene tåler denne vektøkningen.
Jeg har ennå ikke funnet noen god løsning på problemet. Jeg har hatt en konstruktør som har regnet på min løsning ovenfor, men han mener at det ikke går å regne hjem i mine ønskede dimensjoner uten å bruke underarm.
Jeg har vurdert to andre alternativer.
Alt. 1. Grovere bærelekter
Å bruke 45x95mm K24 "liggende" som bærelekter, resten av taket bruker jeg 45x45 som bærelekter.
Alt. 2. Grovere rupanel
Å bruke grovere spontet virke der balkongen er. Kanskje 30 eller 34mm. Vet ikke om det finnes så grov rupanel?
Den konstruktøren jeg brukte ville ikke engang regne på ovenfor nevnte alternativer, men avviste dem direkte.
Dagens konstruktører kan ikke regne hjem noe som faller utenfor standardløsninger.
Jeg synes din tegnede løsning ser aldeles lysende ut.
Mine eneste forslag er å fjerne den nedre kortlingen og forsøke å få takstolen til å stå på remmen istedenfor, samt å få regelen i mønet til å ligge på undersiden av din nye takstol. Du kunne også sette en regel i den øvre hanebjelken for å redusere spennvidden.
Går du deretter opp på 23 mm råspont så blir det utrolig stabilt.
Jeg har undersøkt min første løsning litt mer i dag og kommet fram til at den ikke var like lett som jeg trodde. Takstolen som sitter i gavlveggen sitter innenfor regelstammen, noe som gjør at jeg må gjøre inngrep på den og på fasaden for å komme til for å feste opp tverrgående lekter. Jeg oppdaget også at støttebeina ikke er plassert på samme sted i de to siste takstolene.
Jeg tenker derfor at løsningen med grovere råspont ville være den enkleste løsningen. Men jeg har vanskelig for å finne en konstruktør som er villig til å regne på det.
Jeg er ganske overbevist om at det hadde funket å bare kjøre rupanelet på som det er nå ettersom strølektene uansett vil ligge på takstolene pluss en sentrert mellom takstolene. Men kan du ikke bygge en ny takstol som den som sitter lengst ute som du legger mot ytterveggen for da burde vel c/c målet til ytterste takstolen bli 1200 mm omtrent ettersom veggens tykkelse. Føles det likevel som om c/c målet er for langt, så kan du jo også legge "kortlingar" mellom den nye takstolen og den ytterste som ligger opp mot underkant rupanel, da får jo strølektene som ligger sentrert mellom takstolene støtte av kortlingarene. Føles som enkleste løsningen hvis du ikke bare kjører som det er nå og legger grovere bærelekt lengst ute.
Dagens konstruktører kan ikke regne hjem noe som faller utenfor standardløsninger.
Jeg synes din tegnede løsning ser helt strålende ut.
Mine eneste forslag er å fjerne den nedre kortlingen og forsøke å få takstolen til å stå på hanebjelken istedenfor, samt å få regelen i mønet til å ligge på undersiden av din nye takstol. Du kunne også sette en regel i den øvre hanebjelken for å redusere spennvidden.
Går du deretter opp på 23 mm råspont, så blir det superstabilt.
Dagens konstruktører kan regne hjem utrolig mye mer enn før i tiden. Problemet i dag ligger i at ingen vil betale for det.
Jeg er ganske overbevist om at det hadde funket å bare kjøre råsponten på som det er nå iom at sløyfene uansett kommer til å ligge på taksperrene pluss en sentrert mellom taksperrene. Men kan du ikke bygge en ny taksperre som den som sitter ytterst som du legger mot ytterveggen for da burde vel c/c målet til ytterste taksperre bli 1200 mm omtrent iom veggens tykkelse. Føles det fortsatt som om det er for langt c/c mål så kan du jo også legge "kortlinger" mellom den nye taksperren og den ytterste som ligger opp mot underkant råspont, da får jo sløyfene som ligger sentrert mellom taksperrene støtte av kortlingene. Føles som den enkleste løsningen hvis du ikke bare kjører som det er nå og legger grovere bærelekter ytterst.
Ja, den tanken har slått meg. Dog har jeg ikke tykkere vegger enn at det blir ca 1425mm om man setter mot spikerlektene. Men min tanke nå er å legge på en ekstra taksperre mot stenderverket og kjøre grovere råspont i det rommet. Har sett at det finnes noe som kalles tysk råspont som er 28,5mm alternativt om man kjører 34mm glattspont.
Selv om mange sier at det er bare å kjøre på med grovere råspont eller grovere bærelekter så ville jeg gjerne ha en konstruksjonsberegning på det. Men det virker umulig å finne noen konstruktør som er villig til å regne på det. Av alle de jeg har vært i kontakt med har en kommet tilbake med pris, han skulle ha 10 000 for det. De fleste andre sier at det er for lite jobb eller at de ikke har tid.
Ok, men skal du rive panelet da for å komme inn dit? Men om du gjør det å så legger den der grovere råsponten så skal det ikke være noen problemer. Du kan jo også skru på en regel på siden av takstolene for å minske c/c målet ytterligere. Ellers kan du jo bygge en ny takstol mellom de gamle som du nevnte. Du må kanskje felle inn en ny regel fra støttebenet som er lengst ut inn til veggen så du har noe å stille støttebenet på fra den nye takstolen. Trallen fra balkongen burde jo funke som underarm, altså forhindre at høybenene glir fra hverandre. Men du kanskje må sette dit limtrebjelker for å bære opp høybenene, blir kanskje unødvendig avansert? 10000 spenn de vet da å ta betalt men de skal jo også da mat på bordet. Kjenner unødvendig dyrt bedre å legge det på noe annet gøy.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.