841 lest ·
26 svar
841 lest
26 svar
Carport med saltak - dimensjoner
Men om vi går tilbake til selve konstruksjonen: min tanke om å legge et par solide bjelker på l-støttene og skru stolpene i disse. Kan det fungere? Skråskru eller bruke solide vinkeljern eller lignende. Eller kjøre med utskjæringer og tapper. Hva blir best? Og penest?
Mm, ulempen er jo at fundamenter tar en del av overflaten. Og å bolte stolper på utsiden bygger for mye feil vei... Å fader, det er vanskelig dette...
Stolpefestene trenger ikke ta noe av overflaten, du kan ha stolpefest under bakken og bare la galvaniserte stolpesko stikke opp gjennom grusen og bolte stolpene i skoene.A Andreas Lindahl skrev:
Ah, da forstår jeg. Så prøve å grave ned langs innsiden av l-støttene (det er fyllmasser, makadam og grus) og støpe plinter så nærme som mulig. Holder det å feste plintjernene på innsiden av stolpene kun? Bolter rett igjennom, så klartF fribygg skrev:
Da kan jeg jo teoretisk plassere stolpen delvis over l-støttene og bolte fast i plintstøttene fra innsidenA Andreas Lindahl skrev:
Jeg hadde gjort nesten som du tenker 45X95 i bunnen stående stendere på det men jeg hadde lagt et lag bunnpapp mellom betong og tre. Deretter hadde jeg bygget veggen liggende på bakken og da kan man skru fra "undersiden" med en gang. Alternativt går det jo med 90X90 vinkeljern pluss ankarskruv. Setter man vinkeljern på begge sider så blir det skikkelig sterkt.
Bra forslag å skru nedenfra og deretter vippe opp hver "vegg". takk!M Mats skrev:Jeg hadde gjort nesten som du tenker 45X95 i bunnen stående reglar på det men jeg hadde lagt et lag syllpapp mellom betong og tre. så hadde jeg bygd veggen liggende på bakken og da kan man skru fra "undersiden" med en gang. alternativt går det jo med 90X90 vinkeljern pluss ankarskrue. setter man vinkeljern på begge sider så blir det skikkelig sterkt
Klikk her for å svare