A Andreas Lindahl skrev:
Majoriteten av virket i bygghandeln er vel høvlet så jeg tenkte at det var lettest å få tak i...
Visst er det så, let opp et lokalt sagbruk i stedet..

F fribygg skrev:
Har du tenkt på hvor mye mer tid og penger det koster å vedlikeholde et bord som er malt på begge sider (med noe annet enn slamfärg eller tjära)
NÅ tenker jeg på det, haha! Det er et godt poeng, helt klart!

Men om vi går tilbake til selve konstruksjonen: min tanke om å legge et par solide bjelker på l-støttene og skru stolpene i disse. Kan det fungere? Skråskru eller bruke solide vinkeljern eller lignende. Eller kjøre med utskjæringer og tapper. Hva blir best? Og penest?

A Andreas Lindahl skrev:
Hva blir best.
Det blir best om du lager ordentlige fundamenter.
Som alternativ kunne man jo tenke seg å bolte stolpene mot L støttens utsider.

• Liker
Peter #11
  • Laddar…
Mm, ulempen er jo at fundamenter tar en del av overflaten. Og å bolte stolper på utsiden bygger for mye feil vei... Å fader, det er vanskelig dette...

A Andreas Lindahl skrev:
Mm, ulempen er jo at stolpefester tar en del av overflaten. Og å bolte stolper på utsiden bygger for mye i den andre retningen... Pokker så vanskelig dette er...
Stolpefestene trenger ikke ta noe av overflaten, du kan ha stolpefest under bakken og bare la galvaniserte stolpesko stikke opp gjennom grusen og bolte stolpene i skoene.

Er stedet utsatt for harde vinder?

F fribygg skrev:
Plintene trenger ikke å ta noe av overflaten, du kan ha plint under bakken og bare la galvaniserte plintjern stikke opp gjennom grusen og bolte stolpene i jernene.
Ah, da forstår jeg. Så prøve å grave ned langs innsiden av l-støttene (det er fyllmasser, makadam og grus) og støpe plinter så nærme som mulig. Holder det å feste plintjernene på innsiden av stolpene kun? Bolter rett igjennom, så klart

F fribygg skrev:
Er stedet utsatt for harde vinder?
Jovars, det kan blåse på ganske bra fra vest. En mil fra havet så noen ganger blåser det alt...

A Andreas Lindahl skrev:
Ah, da forstår jeg. Så prøve å grave ned langs innsiden av l-støttene (det er fyllmasser, makadam og grus) og støpe pilarer så nær som mulig. Holder det å feste plintjernene på innsiden av stolpene bare? Bolte rett igjennom, så klart
Da kan jeg jo teoretisk plassere stolpen delvis over l-støttene og bolte fast i plintstøttene fra innsiden

Jeg hadde gjort nesten som du tenker 45X95 i bunnen stående stendere på det men jeg hadde lagt et lag bunnpapp mellom betong og tre. Deretter hadde jeg bygget veggen liggende på bakken og da kan man skru fra "undersiden" med en gang. Alternativt går det jo med 90X90 vinkeljern pluss ankarskruv. Setter man vinkeljern på begge sider så blir det skikkelig sterkt.

• Liker
Andreas Lindahl og 1 annen
  • Laddar…
M Mats skrev:
Jeg hadde gjort nesten som du tenker 45X95 i bunnen stående reglar på det men jeg hadde lagt et lag syllpapp mellom betong og tre. så hadde jeg bygd veggen liggende på bakken og da kan man skru fra "undersiden" med en gang. alternativt går det jo med 90X90 vinkeljern pluss ankarskrue. setter man vinkeljern på begge sider så blir det skikkelig sterkt
Bra forslag å skru nedenfra og deretter vippe opp hver "vegg". takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.