Hei.
Jeg har et tak som stikker ut ca. 2 meter fra fasaden som i dag støttes opp av en murt søyle samt en trestolpe som er murt inn i fasaden og ligger oppå den murte søylen. Avstanden er ca. 2 meter mellom fasaden og søylen. Nå har stolpen råtnet, og jeg ønsker å bytte ut denne stolpen. Stolpen har en diameter på ca. 22 cm og ser ut til å være et felt tre som er barket av. Nå lurer jeg på om man enkelt kan si hvor stor limtredrager jeg trenger. Vil en 90x225 gjøre jobben, eller trenger jeg en tykkere?

Magnus E K
Det er fullt tenkbart at den gamle stolpen er overdimensjonert og at en limtrepel på 115 x 115 ville være tilstrekkelig. Ellers bør det være mulig å spesialbestille en limtrestolpe i grovere dimensjon. (Stolper pleier å være kvadratiske eller runde.)

.

Det meste tyder på at den gamle stolpen er overdimensjonert. En normal trestolpe med 22 cm diameter tilsvarer en limtredrager på 190x180 mm. En 2,5 m lang slik kan ta en last på ca. 50 tonn, noe som sikkert ikke er aktuelt. Det beste er å beregne lastforholdene og velge materiale deretter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.