Hei!

Renoverer kjøkkenet og trenger å lage et nytt hull til loftet for å koble kjøkkenviften til skorstein. Det nye hullet trenger å bli forskjøvet til høyre og innover skorsteinen sammenlignet med i dag (første bildet). Altså jeg må kappe den midterste bjelken, og blir da bekymret over om bæreevnen påvirkes såpass at jeg får problemer?

Kan jeg kompensere for dette ved å legge til en fjerde bjelke som kobler sammen 1 og 2 ifølge bilde 2?

Eller andre kloke forslag?!

Takknemlig for kunnskapsrike innspill ;-)


Bilde av et loft med en skorstein, gule isolasjonsmaterialer og to markerte områder der bjelker ligger nær skorsteinen. Bilde av vind med isolasjon og trestøtte nummerert som 1 og 2 ved siden av pipe, med et rødt sirkelområde som angir et planlagt arbeidssted.
 
Det ser ut som to bjelker som er skjøtet ved hjelp av to korte lekter, en på hver side. Deretter har noen saget av den skjøtebiten som er nærmest kameraet for å lage et hull. Allerede dette er en svekkelse. Ditt forslag er ikke optimalt. Det beste er å gjenopprette den fremre skjøtelekta og lage hullet slik at det ikke trenger å gå gjennom en lekt. Det er mulig at det finnes andre løsninger, men det er vanskelig å se uten en tegning som viser helheten bedre.
 
  • Liker
bruse99
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.