Jeg har en borettslagsleilighet i et 1930-tallshus, med gamle pussvegger. Veggen er en tynn plate, ca 1 cm tykk, buer på noen steder ut på en plagsom måte og ville trengt å festes med en hel masse skruer, og dessuten er det store hull i veggen som den forrige eieren har etterlatt seg. Alle jeg har snakket med, påstår at pussvegger er slitsomme å ha med å gjøre fordi de pulveriseres av i prinsippet ingenting - dessuten vet jeg ikke hvor vanskelig det er å fylle igjen hullene (6-7 st med hull rett igjennom på 15 cm i diameter). Nettopp prøvde jeg å bryte løs gulvlisten og da smuldret en god del av veggen der listen satt...

Hva ville dere ha gjort; byttet ut veggene mot gips eller forsøkt å reparere det hele? Er det et kostbart inngrep å bytte mot gips?

Takk på forhånd! :)

Det kommer an på hva som er bak pussen.
Er det puss på tegl eller på en trevegg?

Det er tre på den ene veggen og noe som ligner betong i store grå blokker på den andre. Det heller mot å bytte ut til gips, hvis det er så ukomplisert at en total newbie som jeg kan klare det.

Hannes R skrev:
Det er tre på den ene veggen og noe som ligner på betong i store grå blokker på den andre. Det heller mot å bytte ut med gips, om det er så ukomplisert at en total newbie som meg kan klare det.
Treveggen skal du helt klart gipset med plater.

Betongveggen er det nok enklest å reparere med gipsbruk om det bare er hullene som trenger å utbedres.
Om veggen er et totalt vrak, dvs må rives, kan du velge mellom å pusse med nettforsterkning (da sitter pussen sikkert) eller å sette gipsplate også der (bare tenk på hvordan du tenker å feste gipsplatene!).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.