Jeg skal gjøre en avbæring og bytte ut en limtredrager med målene 90 x 315 mm til en stålbjelke. Hvilke mål trenger stålbjelken for tilsvarende dimensjon i tre?

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
HEA 160 og IPE 200

Amazonic Amazonic skrev:
HEA 160 og IPE 200
Tusen takk for raskt svar! Hva er styrken i balken om man legger den ned? dvs roterer den 90 grader og lar den eksisterende balken møte i "bunnen" på HEA-balken?

P
Amazonic Amazonic skrev:
HEA 160 og IPE 200
Uavhengig av spennvidde og laster?

• Liker
sturnus
  • Laddar…
Det er jo nedbøyning som er den dimensjonerende faktoren i de fleste tilfeller når det gjelder bjelker i hus.

Ja det kjenner jeg til. i mitt tilfelle er det høyden jeg vil vinne. Ved å erstatte limtrebjelken på 315 mm med en HEA 160 gir det muligheten til å montere en garasjeport. Det er selve høyden som er flaskehalsen.

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Purre
Husker ikke hvor jeg så dette bildet, men valgte å lagre det for fremtidig bruk uansett. Jeg tar ikke noe som helst ansvar for hvor godt det stemmer med virkeligheten og eventuelle konsekvenser det kan medføre.

Tabell som viser spesifikasjoner for stålbjelker, inkludert vekt, momentkapasitet og bøyningsstyvhet for ulike bjelketyper som IPE og HEA.

• Elsker
Huddingebo
  • Laddar…
Takk alle for den hjelpen jeg har fått!

Akkurat som med trebjelker, har også stålbjelker forskjellige egenskaper avhengig av hvordan de er arrangert vertikalt/horisontalt.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.