Tyngden på ovnen har trykket til underlaget så det har satt seg litt, ikke uvanlig, skjer også med nye skorsteiner som ikke er forankret godt mot grunnlaget. Bare legge i nytt som holder seg på riktig nivå og tåler mer trykk, XPS er mer trykktålig.
Så bra, hadde også vurdert å støpe det opp. Men er helt klart enklere om man bare kan bytte ut noen plater og så legge på gulvet igjen.L Liteavvarje skrev:
Da er det bare igjen å finne ut hvordan man får bort ovnen, skorsteinen står jo på den.
Problem
skorsteinen står på ovnen og må løftes, pleier ikke å være lett, tunge greier, så hvordan det ser ut ved alle gjennomganger til taket er en annen sak, den kan være ankret i bjelkelag for å stå stødig i sidelengs
Den trenger nok å løftes minst ca 5 cm (avhenger av hvor mye den går ned i ovnen) samt hvordan den ser ut med isolasjon
Ta et bilde så alt kommer med
Den trenger nok å løftes minst ca 5 cm (avhenger av hvor mye den går ned i ovnen) samt hvordan den ser ut med isolasjon
L Liteavvarje skrev:Problemskorsteinen står på ovnen og må løftes, pleier ikke å være lett, tunge greier. Så hvordan det ser ut ved alle gjennomgangene til tak er en annen sak, den kan være ankrad i bjelkelag for å stå stødig i sidelengs.
Den trenger nok å løftes min ca 5 cm (avhengig av hvor mye den går ned i ovnen) samt hvordan den ser ut med isolasjon.
Skikkelig stykke det der, du bør nok støpe noe under, hvordan ser det ut under ovnen, er det hull eller en hel fot, som det ser ut så må du nok løfte alt på én gang på en eller annen måte. Du må sjekke om det går an å løfte ifølge skisse, nå vises bare forsiden på skissen men du skal ha likt på baksiden, om det ikke går så kanskje på sidene. Man løfter med jekk litt om gangen og legger under tynne biter, etter hvert som man kommer opp, litt grovere biter. Veldig små løft rundt om, blir noen runder rundt den. Platen under, ligger den direkte på tregulvet, gjør den det så må du forsøke å ta bort gulvet for å legge en kake med betong som anbefales deg, ca. 5-10 cm inn fra ytterkant platen. Litt enkel skisse men håper du forstår. PS platen i taket sitter den fast i skorsteinen må du løsne den.
Bør ikke være noe problem å løfte den på en slik måte. Men burde det ikke holde med xps? Tar man xps300 så tåler den 130kpa mot vanlig 24-30kpa.L Liteavvarje skrev:Skikkelig stykke det der, du bør nok støpe noe under, hvordan ser det ut under ovnen, er det hull eller en hel fot, som det ser ut må du nok løfte alt på en gang på en eller annen måte. Du må undersøke om det går an å løfte i henhold til skissen, nå vises bare forsiden av skissen, men du skal ha likt på baksiden, hvis det ikke går så kanskje på sidene. Man løfter med jekk litt om gangen og legger under tynne biter, etter hvert som man kommer opp litt tykkere biter, mange små løft rundt omkring, det blir noen runder rundt den. Platene under, ligger de direkte på tregulvet, gjør de det så må du prøve å fjerne gulvet for å legge en skive betong som anbefales deg, ca 5-10 cm inn fra ytterkant av platene. Enkel skisse men håper du forstår. PS platene i taket hvis de sitter fast i skorsteinen må du løsne de
Angående XPS eller betong, er det betong under så har du en stiv bunn, forhåpentligvis bra jevn, da kan det gå bra med XPS, med betong kan det bli litt vanskelig å få det helt jevnt, vil gjerne bli litt bølgete, det går jo ikke å sparkle under. Ser jo bra ut å kunne løfte på den måten siden det er ben under, tenk bare på å ha bredt virke eller doble 22 spon under mot gulvet, så stort som mulig, kanskje spon pluss en planke på den for å få ut trykket på større flate, stor flate liten belastning per cm2, du trykker ikke ned gulvet da. Ta gjerne et bilde når du har løftet det, kan være flere som kan få en idé om løfteteknikken i andre henseender.
Hvordan ser gulvkonstruksjonen ellers ut, bortsett fra at det er cellplast oppå betong? Hvor tykt gulvspån/undergulv? Det føles usannsynlig at forsenkningen skyldes cellplasten, heller på grunn av for tynn avstivning (gulvspånplate) eller overflate. 30 kPa langtidsbelastning så skal du kunne ha et tonn på en tredjedels m^2. Uansett kan så klart XPS hjelpe, men grunnen til at jeg spør er at det på bildet ser ut som at forsenkningen er veldig konsentrert til føttene.
Kanskje ser jeg feil, og er det sånn at det har satt seg på en større flate så skal XPS være mer enn tilstrekkelig. Lykke til! (Jeg vil også løfte kamin med hederlig vektstangsprinsipp iht. forslag / avis)
Mvh Plundraren
Kanskje ser jeg feil, og er det sånn at det har satt seg på en større flate så skal XPS være mer enn tilstrekkelig. Lykke til! (Jeg vil også løfte kamin med hederlig vektstangsprinsipp iht. forslag / avis)
Mvh Plundraren
Jeg har aldri sett det selv, men fått forklart at det er plate, deretter sand, og så ligger det isopor.P Plundraren skrev:Hvordan ser gulvkonstruksjonen ellers ut, bortsett fra at det er celleplast oppå betong? Hvor tykk er gulvspon/underlag? Det føles usannsynlig at senkningen skyldes celleplast, snarere på for tynn avstivning (gulvsponplate) eller overflatelag. 30 kPa langtidslast, så skal du kunne ha et tonn på en tredjedel m^2. Uansett, så kan selvfølgelig XPS hjelpe, men grunnen til at jeg spør er at det på bildet ser ut som at senkningen er veldig konsentrert til føttene.
Jeg ser kanskje feil, og hvis det er slik at det har satt seg på en større flate, så skal XPS være mer enn tilstrekkelig. Lykke til! (Jeg vil også løfte ovnen med hederlig vektstangsprinsipp ifølge forslag/avis)
Mvh Plundraren
Jeg får se hva som må gjøres når jeg river opp alt.
Tror at jeg ikke engang trenger å flytte ovnen, bare løfte og skru av de justerbare føttene.
Jeg skal starte med dette i begynnelsen av neste år, holder på å friske opp trappen nå. Maler den hvit og ny teppe, så har fullt opp for øyeblikket.
Klikk her for å svare