Hei,
Har kjøpt mitt første hus og har likt mange ambisiøse planer og desto mindre erfaring, hadde vært supert med litt veiledning. 1,5 etasjes hus, skråtak på loftet der det nå ligger spredt panel med klassisk innerpanel i taket. Ønsker å modernisere utseendet litt, samtidig er jeg veldig opptatt av å få så mye takhøyde som mulig da det er på grensen til lavt tak.
Er det verdt å rive ned panelet for å skru opp gips på den spredte panelen, eller skal man bare la panelet sitte og skru gipsen direkte på panelet?
Går det/er det feil å skru gipsen direkte på takstolene (mistenker at det finnes en grunn til at den spredte panelen er der, ønsketenker nok litt fra perspektivet å vinne noen cm takhøyde...)?
Finnes det noen gevinst fra et isoleringssynspunkt ved å beholde panelet under gipsen?
Takk for all veiledning det kan bidra med!
Har kjøpt mitt første hus og har likt mange ambisiøse planer og desto mindre erfaring, hadde vært supert med litt veiledning. 1,5 etasjes hus, skråtak på loftet der det nå ligger spredt panel med klassisk innerpanel i taket. Ønsker å modernisere utseendet litt, samtidig er jeg veldig opptatt av å få så mye takhøyde som mulig da det er på grensen til lavt tak.
Er det verdt å rive ned panelet for å skru opp gips på den spredte panelen, eller skal man bare la panelet sitte og skru gipsen direkte på panelet?
Går det/er det feil å skru gipsen direkte på takstolene (mistenker at det finnes en grunn til at den spredte panelen er der, ønsketenker nok litt fra perspektivet å vinne noen cm takhøyde...)?
Finnes det noen gevinst fra et isoleringssynspunkt ved å beholde panelet under gipsen?
Takk for all veiledning det kan bidra med!
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Er egentlig bare en estetisk/visuell greie der jeg synes det gir en annen ro til rommet med glatte tak/vegger enn hva panelet gjør når det er såpass lavt under taket som det er.
Hvis du hadde hatt min smak hadde du med andre ord bare skrudd på gips på toppen av panelet?
Hvis du hadde hatt min smak hadde du med andre ord bare skrudd på gips på toppen av panelet?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Å sette gips utenpå panelen er selvfølgelig enklest hvis du har god plass. Ellers er det nok en god idé å fjerne panelen først.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det kommer an på hva som er bak panelet.T tdahl skrev:
Takpanel for eksempel, 12 mm tykk, går fint å sette på c-c 600 lekter.
Men akkurat for gips ønsker man helst å ha lekt c-c 300 mm, for at gipsplatene ikke skal henge ned mellom lektet.
Så, hvordan er ditt tak konstruert?
Velkommen til Bygge Hus-forumet forresten Tdahl!
(PS Jeg synes det er veldig avslappende og beroligende å se på trepanel i vegger og tak
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Du kan ikke nøye deg med å hvitlasere/hvitvokse taket?
Det ser jo kjempefint ut!
Og så legger dere et par tepper på gulvet, så korkplatene ikke blir så dominerende.
Av pengene dere sparer sender dere 10% til meg, resten til valgfritt hjem for ensomme katter eller hva dere synes er bedre
Det ser jo kjempefint ut!
Og så legger dere et par tepper på gulvet, så korkplatene ikke blir så dominerende.
Av pengene dere sparer sender dere 10% til meg, resten til valgfritt hjem for ensomme katter eller hva dere synes er bedre
Klikk her for å svare

