Hei!
For noen uker siden fikk jeg tilgang til et hus med diverse renoveringsbehov. Undertaket i vaskerommet hang ned lokalt rett over kjøkkenet og avløpsstammen. Tok opp undertaket som besto av rupanel med puss på vass-strå og type hønsenetting. Ettersom det var isolert med spon har det sugd opp vannet ganske bra lokalt, og det er kun to bjelker som er angrepet og trenger å erstattes. Bjelkene er beskrevet som 3"x8" som blir litt over 76x203 mm (også kontrollmålt). Ca 2 m trenger å bli erstattet på begge. På bildet ligger de på en betongvegg. Hvilke høvlede bjelker tilsvarer det i dag tro? Det føles som man bygget ganske solid før. Huset er bygget i 1938, og mesteparten av veggene består av stående spontede planker.
Hvordan bytter jeg disse enklest? Støtter opp og kapper bort dem og erstatter med nye med tilsvarende bæreevne, eller skjærer bort det angrepne og låser på nye bjelker rett på de eksisterende med franske treskruer? Skal også passe på å bytte støpejernsstammen i forbindelse med dette.
Takknemlig for litt tilbakemelding!
Mvh Erik
For noen uker siden fikk jeg tilgang til et hus med diverse renoveringsbehov. Undertaket i vaskerommet hang ned lokalt rett over kjøkkenet og avløpsstammen. Tok opp undertaket som besto av rupanel med puss på vass-strå og type hønsenetting. Ettersom det var isolert med spon har det sugd opp vannet ganske bra lokalt, og det er kun to bjelker som er angrepet og trenger å erstattes. Bjelkene er beskrevet som 3"x8" som blir litt over 76x203 mm (også kontrollmålt). Ca 2 m trenger å bli erstattet på begge. På bildet ligger de på en betongvegg. Hvilke høvlede bjelker tilsvarer det i dag tro? Det føles som man bygget ganske solid før. Huset er bygget i 1938, og mesteparten av veggene består av stående spontede planker.
Hvordan bytter jeg disse enklest? Støtter opp og kapper bort dem og erstatter med nye med tilsvarende bæreevne, eller skjærer bort det angrepne og låser på nye bjelker rett på de eksisterende med franske treskruer? Skal også passe på å bytte støpejernsstammen i forbindelse med dette.
Takknemlig for litt tilbakemelding!
Mvh Erik
Klyv til fra en dim høyere og etter å ha fjernet skadet materiale lim og skru mot den gamle. Skruen er bare for å feste så du kan gjenbruke den fag for fag.L Limträ skrev:
Om avstanden eller bæringen oppleves spinkel med 45 mm. Dra en på hver side.
Bredden påvirker langt mindre enn høyden på beregning av nedbøyning
Okei, takk for svar. Det ser ut til å være krysshortlet mellom bjelker litt lenger bort. Kan det trenges også ved det som jeg skal erstatte?K kest skrev:Klyv til fra en dim høyere og etter å ha fjernet skadet materiale lim og skru mot den gamle. Skruen er bare for å fiksere så du kan gjenbruke det fag for fag.
Hvis avstanden eller bæreevnen oppleves som svak med 45 mm. Dra en på hver side.
Bredden påvirker langt mindre enn høyden på beregning av nedbøyning
Laskar du på en på hver side kan du nok skippa disse.L Limträ skrev:
Men vær nøye og spenn opp en snor eller laser om du har så du ikke får problemer med gulvet ovenfor. Svanker, bølger mm. Sjekk gulvet med vattenpas, rettstokk (Rak bräda). Stemple før du drar fast og limer nye Gulvbjelker. Kjedelig å måtte rive opp gulvet og høvle de nye gulvbjelkene.
Klikk her for å svare