ClasseClas
F fribygg skrev:
Bygger man nytt bestiller man jo helst tilstrekkelig langt trevirke så man kan montere vindskiene uten skjøter, jeg tror at f.eks. Derome sager 8m lengder.
Karl Hedin har sine vindskier opp til 7,2 meter, grunnet og mellomstrøket. Krever bare en sluttstrykning på utsiden. 28 mm.
https://www.abkarlhedin.se/bygghandel/produkter/abkarlhedin/vindskiva/
 
  • Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Karl Hedin har sin vindskive opp til 7,2 meter, grunnlagt og mellomstrøket. Krever bare en sluttstrøk på utsiden. 28 mm.
[lenke]
Hyggelig tykkelse og bra lengde sammenlignet med standardlengder, men er den grunnlagt med linoljemaling?
 
ClasseClas
Hei,

Jeg byttet ca 1,5 m på mammas hus i sommer, men med "Alternativ 3". Jeg sagde av begge brødrene i vindskeiene 90°, men med ca 40 cm mellomrom. Det vil si at jeg delte dem med brekkjern først og deretter sagde.

Det var ca 50cm friskt virke igjen, så det føltes som en ok løsning som bare involverte å stå på stige en stund.

Et par strøk senere var det ikke mulig å se hvor jeg hadde skjøté.

Jeg syntes i alle fall at det var greit og ble bra. Så er vi klar over at det er en løsning som kanskje holder 10-15 år, men da må mors tak uansett byttes, så da blir det nye vindskeier også.
 
  • Liker
Woooody og 1 annen
  • Laddar…
Skjøt med rett kutt. Grunnolje eller mal med linoljemaling på endeveden før montering så holder det en rimelig tid.
 
  • Liker
Woooody
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.